Emisja głosu 3007-SP-LOG1-EM
Zajęcia przeznaczone są dla przyszłych logopedów i mają na celu zarówno przygotowanie uczestników do wielogodzinnej, zawodowej pracy głosem jak i wyposażenie ich w wiedzę i umiejętności potrzebne do rozpoznawania i korygowania (w podstawowym zakresie) nieprawidłowości w zakresie tworzenia głosu u przyszłych pacjentów. Ćwiczenia mają charakter warsztatowy. Praca nad prawidłowym tworzeniem dźwięku przebiega w oparciu o pogłębianie świadomości ciała, korygowanie nieprawidłowych nawyków oddechowych, ustalenie średnicy dźwięku i wyćwiczenie miękkiego nastawienia głosowego. Umiejętność budowania odpowiedniego natężenia dźwięku oparta jest na ćwiczeniach rezonacyjnych i wypracowaniu podparcia oddechowego. Ćwiczenia oddechowe oraz głosowe łączone są z ruchem całego ciała i odbywają się zarówno w pozycji stojącej jak też leżącej, dlatego podczas zajęć niezbędny jest wygodny strój i karimata. W pracy nad emisją głosu wykorzystywane są zarówno metody wokalne, jak też oparte na pracy z tekstem. Podczas pracy nad korektą własnego sposobu tworzenia dźwięku uczestnicy otrzymują również wskazówki metodyczne oraz przegląd technik przydatnych w korygowaniu oddechu, fonacji i rezonansu u pacjentów z zaburzeniami mowy.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
WIEDZA
Słuchacz:
• Posiada ogólną znajomość budowy i czynności narządu głosu. Rozumie procesy fizjologiczne i patologiczne zachodzące w narządzie głosu.
• Zna zasady i sposoby korygowania u siebie i innych nieprawidłowych nawyków oddechowych, fonacyjnych, rezonacyjnych i artykulacyjnych.
• Zna technikę wykonywania indywidualnych i grupowych ćwiczeń oddechowych, fonacyjnych i rezonacyjnych.
• Zna wskazania i przeciwwskazania do wykonywania ćwiczeń oddechowych i głosowych
• Zna zasady higieny pracy głosem.
UMIEJĘTNOŚCI
Słuchacz:
• Umie wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu emisji głosu do oceny głosu oraz programowania i prowadzenia postępowania terapeutycznego.
• Umie operować głosem w sposób fizjologiczny
• Umie zademonstrować oraz poprowadzić z pacjentem podstawowe ćwiczenia oddechowe i głosowe
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Słuchacz:
• Ma świadomość złożoności problemów związanych z funkcjonowaniem języka jako środka komunikacji.
• Ma świadomość złożoności anatomii i fizjologii człowieka w tym złożoności zjawiska głosu.
• Dąży do pogłębiania wiedzy i rozwijania umiejętności niezbędnych do pracy z osobami z zaburzeniami głosu.
• Promuje wzorce zdrowego posługiwania się głosem.
Kryteria oceniania
Obecność, aktywna praca na zajęciach
Literatura
Literatura
Zarys foniatrii klinicznej, (2019), red. A. Pruszewicz, A. Obrębowski, Poznań, Uniwersytet Medyczny w Poznaniu
Otorynolaryngologia kliniczna, (2015), red. K. Niemczyk, Warszawa, Medipage, r. 8, Choroby krtani, r. 11, Zaburzenia głosu i mowy, r. 16, Rehabilitacja w otorynolaryngologii
Sataloff R., (2017), Professional Voice. The Science and Art of Clinical Care, wyd. 4, San Diego, Plural Publishing
Dimon T., (2019), Anatomy of the Voice, Berkley, North Atlantic Books
Ciecierska-Zajdel B., (2020), Trening głosu. Praktyczny kurs dobrego mówienia, wyd. 2, Warszawa, Wydawnictwo Edgard
Linklater K., (2012), Uwolnij swój głos. Tworzenie obrazów w pracy nad głosem i mową, Kraków, PWST im. L. Solskiego w Krakowie
Płusajska-Otto A., (2017). Podręcznik pracy głosem. Ćwiczenia i wskazówki dla osób występujących publicznie, Łódź, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego
Szkiełkowska A., Kazanecka E., (2011), Emisja głosu. Wskazówki metodyczne, Warszawa, Instytut Fizjologii i Patologii Słuchu, Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina
Tarasiewicz B., (2003), Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu, Kraków, Universitas
Toczyska B., (2007), Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
Emisja głosu nauczyciela, (2006), red. M. Przybysz- Piwko, Warszawa, CODN
Kisiel M., (2012), Emisja i higiena głosu w pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczyciela, Dąbrowa Górnicza, WSBwDG
Kształcenie wokalne, (2016), red. B. Tarasiewicz, Zielona Góra, Wyd. UZ
Logopedia artystyczna, (2016), red. B. Kamińska, S. Milewski, Gdańsk, Harmonia Universalis
Mirecka U., (2018), Relaksacja, [w:] Metody terapii logopedycznej, red. A. Domagała, U. Mirecka, Lublin, UMCS
Rehabilitacja zawodowych zaburzeń głosu, (2011), red. M. Śliwińska- Kowalska, E. Niebudek-Bogusz, Łódź, Instytut Medycyny Pracy
Prozodia. Przyswajanie, badanie, zaburzenia, terapia, (2020), red. M. Wysocka, B. Kamińska, S. Milewski, Gdańsk, Harmonia Universalis
Toczyska B., (2016), Zacznij od samogłoski. Samogłoska w logopedii artystycznej, Gdańsk, Harmonia Universalis
Wysocka M., (2015), Postępowanie logopedyczne w przypadku osób z czynnościowymi zaburzeniami głosu, w: Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego, red. S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak, Lublin, Wydawnictwo UMCS
Zalesska-Kręcicka M., Kręcicki T., Wierzbicka E., (2004), Głos i jego zaburzenia. Zagadnienia higieny i emisji głosu, Wrocław, Akademia Muzyczna we Wrocławiu
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: