Język polski jako drugi. Wprowadzenie do dwujęzyczności 3007-SP-DJP-WDD
W ramach cyklu wykładów zostaną poruszone zagadnienia związane z psychopedagogicznymi i lingwistycznymi uwarunkowaniami akwizycji oraz uczenia się/nauczania języka polskiego jako drugiego kodu komunikacyjnego w tle uwarunkowań migracji. Zaprezentowane zostaną także psychologiczne, socjologiczne oraz lingwistyczne uwarunkowania procesu stawania się osobą dwu- i wielojęzyczną.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po cyklu wykładów słuchacz będzie wiedział:
- czym jest język pierwszy, drugi, obcy oraz odziedziczony (pochodzenia);
- czym różni się akwizycja języka od procesu uczenia się;
- jak przebiega proces akwizycji języka w kontekście endo- i egzolingwalnym;
- w jaki sposób przebiega w wymiarze psychologicznym, socjologicznym oraz lingwistycznym uwarunkowania proces stawania się osobą dwu- i wielojęzyczną;
- jakie uwarunkowania psychologiczne, socjologiczne i pedagogiczne kształtują organizację i realizację zajęć z języka polskiego jako drugiego;
- w jaki sposób wdrażać pedagogiczne działania integracyjno-inkluzyjne wobec osób z doświadczeniem migracji.
Po cyklu wykładów student będzie znał i rozumiał psychopedagogiczne i lingwistyczne uwarunkowania procesu nauczania języka polskiego jako drugiego oraz znał metody i techniki nauczania polszczyzny jako drugiego kodu komunikacyjnego w tle uwarunkowań migracji.
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach
Praca zaliczeniowa
Literatura
Chłopek Z., Nabywanie języków trzecich i kolejnych oraz wielojęzyczność. Aspekty psycholingwistyczne (i inne), Wrocław 2011.
Dakowska, M., O rozwoju dydaktyki języków obcych jako dyscypliny naukowej, Warszawa 2014.
Dubisz S., Sajkowska U. (red.), Język polski jako drugi kod komunikacyjny w Polsce, Warszawa 2015.
Gębal P.E., Podstawy dydaktyki języka polskiego jako drugiego. Podejście integracyjno-inkluzyjne, Kraków 2018.
Gębal P.E., Dydaktyka języków obcych. Wprowadzenie, Warszawa 2019.
Jędryka B.K., Język polski w polonijnej szkole na przykładzie badań przeprowadzonych w Clark – New Jersey, USA, Warszawa 2012.
Pułaczewska H., Wychowanie do języka polskiego w Niemczech na przykładzie Ratyzbony, Łódź 2017.
Miodunka W., Glottodydaktyka polonistyczna: pochodzenie, stan obecny, perspektywy, Kraków 2016.
Pfeiffer, W., Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki, Poznań 2001.
Szkudlarek T., Śliwerski B., Wyzwania pedagogiki krytycznej i antypedagogiki, Kraków 2010.
Żurek A., Strategie komunikacyjne osób dwujęzycznych. Na przykładzie polszczyzny odziedziczonej w Niemczech, Kraków 2018.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: