Prawne aspekty mediów 3007-S1A3PA
Przedmiot służy zapoznaniu studentów z podstawowymi pojęciami i praktyką stosowania prawa autorskiego w działalności literackiej i wydawniczej. Studenci w trakcie zajęć będą mieli okazję poznać podstawy prawa autorskiego i ich praktyczne znaczenie. Ten blok tematyczny będzie dotyczył zarówno zasad korzystania z cudzej twórczości oraz udostępniania utworów własnych, w szczególności za pośrednictwem zawodowych dystrybutorów treści. Dodatkowym elementem zajęć będzie prezentacja podstawowych informacji o polskim rynku wydawniczym oraz zasadach rynkowego obiegu książek i innych tekstów literackich, w tym ich form elektronicznych (m.in. e-booki, audiobooki, problematyka tzw. buy-out, self-publishingu). Zajęcia w formie wykładu będą prowadzone z wykorzystaniem prezentacji i przykładów praktycznych, by studenci mogli zrozumieć, jakie skutki w praktyce wywołują abstrakcyjne konstrukcje prawne.
W celu zapewnienia studentom umiejętności posługiwania się uzyskanymi informacjami w sytuacjach, z którymi mogą zetknąć się w życiu zawodowym, szczególna uwaga będzie poświęcona umowom zawieranym przez autorów z wydawcami, w tym przedstawieniu rozwiązań prawnych, służących zabezpieczeniu interesy twórców w możliwie szerokim zakresie. Uzupełniającym elementem w tym wypadku będzie przedstawienie podstawowych zasad prowadzania skutecznych negocjacji, w tym symulacja procesu negocjacyjnego – studenci będą musieli, odegrać role uprawnionego albo wydawcy, doprowadzić do zawarcia umowy (tzw. role-play). Wzbogaceniu praktycznego wymiaru zajęć może służyć będą poświęcenie fragmentu zajęć na krótkie spotkania z aktywnymi zawodowo autorami, tłumaczami i wydawcami.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- student zna podstawowe pojęcia i zasady prawa autorskiego oraz ich praktyczne znaczenie w sferze twórczości literackiej i działalności wydawniczej;
- rozumie mechanizm umowy licencyjnej i zna rodzaje tego rodzaju umów wykorzystywane w działalności literackiej i wydawniczej;
- potrafi opisać najważniejsze zasady korzystania z cudzego utworu;
- zna zasady prowadzeni negocjacji i umie jej skutecznie zastosować w praktyce;
- rozumie, jak działają podstawowe zasady rynku wydawczego;
Umiejętności:
- student potrafi korzystać z cudzej twórczości we własnej twórczości artystycznej i zawodowej;
- potrafi odróżnić legalne oraz nielegalne serwisy i treści w internecie;
- umie wskazać i ocenić najważniejsze elementy umów prawno-autorskich, z którymi może zetknąć się we własnej twórczości artystycznej i zawodowej;
- umie znaleźć bardziej szczegółowe informacje dotyczących kwestii objętych zakresem wykładu i zastosować jej w praktyce we własnej twórczości artystycznej i zawodowej;
- rozumie, jak wygląda przebieg procesu negocjacji umowy.
Kompetencje społeczne:
- student zachowuje dystans w publicznych dyskusjach dotyczących prawa autorskiego, w szczególności korzystania z utworów w internecie;
- potrafi formułować własne opinie na ten temat;
- dyskutuje na temat wpływu technologii na twórczość artystyczną i jej rozpowszechnienie;
- jest otwarty na przekazywanie nabytej wiedzy na ten temat innym;
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny.
Literatura
R. Markiewicz „Ilustrowane prawo autorskie”, wyd. Wolters Kluwer, Warszawa 2018 r.;
P. Ślęzak „Umowy autorskie. Wzory umów z komentarzami”, wyd. Wolters Kluwer, Warszawa 2018 r.;
E. Szatkowska: „Prawo autorskie w praktyce. O prawach twórców i odbiorców utworów”, wyd. Wolters Kluwer, Warszawa 2023 r.
S. Stanisławska-Kloc, Plagiat naukowy – naruszenie prawa do autorstwa utworu, „Przegląd Prawa Konstytucyjnego”, 2020, nr 3 (55), s. 89–108.
S. Stanisławska-Kloc, Przywłaszczenie autorstwa utworu (plagiat) w sferze działalności naukowej i akademickiej. Zagadnienia wybrane, „Kwartalnik Prawa Prywatnego” 2020, nr 3, s. 546–576.
P. Kowalewski: „Profesjonalne negocjacje. Psychologia rozmów nie tylko biznesowych”, wyd. OnePress, Warszawa 2022 r.
M. Chmielecki: „Techniki negocjacji i wywierania wpływu”, wyd. OnePress, Warszawa 2020 r.
„Raport o polskim rynku wydawniczym książek w 2022 roku” przygotowany przez Bibliotekę Narodową, dostęp: https://www.bn.org.pl/aktualnosci/4960-raport-o-polskim-rynku-wydawniczym-ksiazek-w-2022-roku.html
„Produkcja wydawnicza po pandemicznym kryzysie” przygotowany przez Bibliotekę Narodową, dostęp: https://www.bn.org.pl/aktualnosci/4612-produkcja-wydawnicza-po-pandemicznym-kryzysie.html
Proces wydawniczy w pigułce, poradnik dostępny: https://www.centrumkorekty.pl/14-krokow-do-stworzenia-ksiazki/
K.Bezubik: „Jak wydać i skutecznie wypromować książkę ?”, wyd. internetowe e-bookowo.pl, Warszawa 2023 r.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: