Komunikacja i kultura intermedialna 3007-S1A3KK
Komunikacja i kultura intermedialna to przestrzeń naszej teraźniejszości. Zajęcia oferują rozpoznawanie środków i narzędzi komunikacji intermedialnej, ustalenie cech kultury intermedialnej; refleksję nad udziałem intermedialności w kształtowaniu form dyskursywnych i funkcji w nich dominujących (np. informacyjnej, perswazyjnej czy estetycznej). W toku zajęć rozważymy relacje, w jakie wchodzą takie kategorie jak semiotyczność, medialność, modalność, intertekstualność, intermedialność, transdyskursywność. Podejmiemy zagadnienia związane z modelowaniem medialnym tekstu, rzutowaniem modelowania medialnego na kulturę. Analizie poddamy zagadnienie przekładu intermedialnego, jego uwarunkowań, skutków w przestrzeni gatunków sztuki. Zajmiemy się medialnym modelowaniem struktur tekstowych (narracji, kompozycji, figur), problemem wzajemnych reprezentacji sztuk – wysiłkiem, jaki podejmują media sztuki w celu wyrażenia języka innych sztuk (remediacją języka sztuki).
Zagadnienia teoretyczne sondowane są na materiale empirycznym.
W cyklu 2023Z:
j.w. |
W cyklu 2024Z:
j.w. |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
nabycie wiedzy na temat komunikacji intermedialnej - zapoznanie się z teoriami, ustaleniami naukowymi na jej temat; umiejętności problematyzowania zagadnień związanych z intermedialnością, inter/transsemiotycznością, interdyskursywnością, modalnością, konwergencją mediów, remediacją. Nabycie umiejętności tropienia, opisywania, interpretowania wpływu intermedialności na kształtowanie znaczeń i struktur tekstowych, dyskursów i praktyk kulturowych; rozpoznawania i analizowania perswazji medialnej.
Kryteria oceniania
Student zalicza przedmiot na podstawie aktywności podczas zajęć: uczestnictwa w dyskusji, wprowadzeń do tematu dot. stanu badań; prezentacji przykładów.
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Proponowana literatura przedmiotu
1. Birkholc Robert, Narracja subiektywna zapośredniczona jako filmowa „mowa pozornie zależna”, w: Między dyskursami, sztukami, mediami. Komparatystyka jutra, red. E.Szczęsna, P.Kubiński, M.Leszczyński, Kraków 2017.
2. Chmielecki Konrad, Estetyka intermedialnosci, Kraków 2008.
3. Czochaj Małgorzata, O adaptacji, ekranizacji, przekładzie intersemiotycznym i innych zmartwieniach teorii literatury, filmu i mediów, Przestrzenie Teorii 2011, nr.16 https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/2747/1/choczaj_t_16.pdf
4. Hejmej Andrzej Skryptoralność Literatura w dobie społeczeństwa medialnego, Kraków 2022
5. Hejmej Andrzej, Komparatystyka intermedialna, Rocznik Komparatystyczny 2016/7 (lub Między dyskursami, sztukami, mediami. Komparatystyka jutra, red. E.Szczęsna, P.Kubiński, M.Leszczyński, Kraków 2017
6. Kaczmarczyk Katarzyna, Narratologia transmedialna. Założenia, cele i badania, „Tekstualia” 2015/4(43).
7. Sikorska Joanna, Ponad inter-, w kręgu trans-. Nowelizacje gier wideo jako przykład narracji transmedialnych, „Forum poetyki” 2019 nr18. file:///F:/ksi%C4%85%C5%BCki%20cz.2%20intermedialno%C5%9B%C4%87/J.%20Sikorska,%20Nowelizacje%20gier%20wideo%20jako%20przyk%C5%82ad%20narracji%20transmedialnych.pdf
8. Słodczyk Rozalia, Terminologiczne konfuzje wokół zagadnienia relacji werbalno-wizualnych: ekfraza a intersemiotyczność, intermedialność, obrazowość, ikoniczność, w: „Porównania” 2018/1.
9. Szczęsna Ewa, Cyfrowa semiopoetyka, Warszawa 2018.
10. Szczęsna Ewa, Poetyka mediów, Warszawa 2007, s.14-36. https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/17354/poetyka%20ksi%20%20ka%20ost.pdf?sequence=1
11. Wasilewska-Chmura Magdalena, Przestrzeń intermedialna literatury i muzyki, Kraków 2011, s.19-43.
12. Winiecka Elżbieta, Poszerzanie pola literackiego. Studia o literackości w internecie, Kraków 2020.
W cyklu 2023Z:
j.w. |
W cyklu 2024Z:
j.w. |
Uwagi
W cyklu 2023Z:
prowadzący zastrzega sobie prawo do wprowadzania modyfikacji w sferze lektur, podejmowanych zagadnień, dostosowywania ich do bieżących potrzeb studentów. |
W cyklu 2024Z:
prowadzący zastrzega sobie prawo do wprowadzania modyfikacji w sferze lektur, podejmowanych zagadnień, dostosowywania ich do bieżących potrzeb studentów. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: