Poetyka (stylistyka) 3007-S1A2PS
Przedmiot ma na celu zaprezentowanie najważniejszych środków artystycznego wyrazu oraz przybliżenie pojęć literaturoznawczych związanych z szeroko rozumianym stylem.
Tematem zajęć będzie stylistyka tekstu narracyjnego oraz wiersza, a także zagadnienia związane ze stylizacją, parodią i pastiszem oraz intertekstualnością.
Ćwiczenia będą miały warsztatowy charakter - będzie się na nie składać analityczna lektura utworów literackich oraz tworzenie własnych tekstów o określonych walorach stylistycznych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Studentka / student
- rozpoznaje w tekście literackim środki artystycznego wyrazu,
- operuje terminami literackimi z zakresu poetyki, stylistyki, teorii literatury,
- wiąże spostrzeżenia z dziedziny stylu z wymową utworu, dostrzega mechanizmy sensotwórcze, łączy analizę z interpretacją
- umie zastosować podstawowe środki artystycznego wyrazu w zakresie narracji, organizacji fonetycznej i składniowej wiersza, wersyfikacji, stylizacji, parodii.
Kryteria oceniania
prezentacja
lektura tekstów naukowych
analiza utworu literackiego
dyskusja
tworzenie własnych tekstów o założonych własnościach stylistycznych
Przedmiot kończy się testem składającym się z zadań otwartych. Mogą do niego przystąpić osoby, które aktywnie uczestniczyły w zajęciach i wykonały co najmnej 3/4 realizowanych na ćwiczeniach zadań.
Literatura
Adam Kulawik, „Poetyka. Wstęp do teorii dzieła literackiego”. Kraków 1997.
„Słownik rodzajów i gatunków literackich”. Red. Grzegorz Gazda, Słowinia Tynecka-Makowska. Kraków 2006.
Franz Stanzel, „Typowe formy powieści”. Przeł. Ryszard Handke. W: „Teoria form narracyjnych w niemieckim kręgu językowym”. Red. Ryszard Handke, Kraków 1980.
Bogumiła Kaniewska, „Świat w granicach Ja. O narracji pierwszoosobowej”. Poznań 1997.
Harald Weinrich, „Semantyka śmiałej metafory”. Przeł. Ryszard Handke, w: Studia z teorii literatury. Archiwum przekładów „Pamiętnika Literackiego”. T. 1. Red. Michał Głowiński, Henryk Markiewicz. Wrocław 1977.
Aleksandra Okopień-Sławińska, „Metafora bez granic”. W: tejże, „Semantyka wypowiedzi poetyckiej. Preliminaria”. Wrocław 1985
Paul Ricoeur, „Symbol daje do myślenia”. W: tegoż, „Egzystencja i hermeneutyka”. Warszawa 1975.
Janina Abramowska, „Alegoreza i alegoria w dawnej kulturze literackiej”. W: tejże, „Powtórzenia i wybory. Studia z tematologii i poetyki historycznej”. Poznań 1995.
Michał Głowiński, „O intertekstualności”. W: tegoż, „Poetyka i okolice”. Warszawa 1992.
Stanisław Balbus, „Między stylami”. Kraków 1996.
Mark Crick, „Zupa Franza Kafki. Historia literatury światowej w 14 przepisach kulinarnych”. Przeł. Anna Bańkowska. Warszawa 2007.
Raymond Queneau, „Ćwiczenia stylistyczne”. Przeł. Jan Gondowicz. Izabelin 2005.
Michaił Bachtin, „Słowo w dziele Dostojewskiego”. W: tegoż, „Problemy poetyki Dostojewskiego”. Przeł. Natalia Modzelewska. Warszawa 1970.
Fiodor Dostojewski, „Potulna” (inna wersja tytułu: „Łagodna”). Wiele wydań.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: