Małe formy publicystyczne - warsztaty 3007-S1A2MF
W ramach przedmiotu omówione i zrealizowane zostaną m.in. następujące tematy:
1. Czym jest publicystyka? Dlaczego w klasycznym ujęciu oddzielamy ją od informacji? Różnice między publicystyką, informacją a komunikacją nakłaniającą.
2. Gdzie, poza chodnikiem, szukać tematów - o inspiracji, odwołaniach, cytatach, skrzydlatych słowach, kulturze remiksu, intertekstualności i multiautorstwie.
3. Publicystyka w mediach tradycyjnych i w mediach "nowoczesnych".
4. Przykładowe małe formy publicystyczne: notka, wywiad, biogram, sylwetka, szkic, mem, komiks, relacja, fotorelacja, felieton, polemika, blog, reportaż - w ujęciu praktycznym i historycznym.
5. Od kogo warto się uczyć - o znaczących przedstawicielach publicystyki i twórcach medialnych, dawnych i współczesnych.
6. Dekonstrukcja. Analiza pragmatyczno-retoryczno-językowa na przykładzie wybitnej publicystyki.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Absolwent/Absolwentka kursu:
- zna specyfikę różnego rodzaju tekstów publicystycznych,
- zna rys historyczny różnych gatunków publicystycznych,
- zna wybitnych przedstawicieli rodzimej publicystyki,
- potrafi odwołać się do tradycyjnych kanonów gatunków publicystycznych,
- rozumie różnicę pomiędzy treściami publicystycznymi, informacyjnymi oraz perswazyjnymi,
- rozumie znaczenie znajomości kontekstu, doświadczenia i wiedzy ogólnej dla jakości warsztatu pisarskiego,
- potrafi dopasować formę wyrazu do tematyki i potrzeb odbiorcy,
- potrafi napisać atrakcyjną sylwetkę, wywiad, szkic, fotorelację, wpis w mediach społecznościowych,
- swobodnie operuje środkami językowymi.
Kryteria oceniania
1. Frekwencja (dopuszczalne są 2 nieusprawiedliwione nieobecności)
2. Aktywny i zaangażowany udział w zajęciach grupowych i zadaniach indywidualnych
3. Wysoki poziom prac realizowanych w trakcie kursu
4. Wysoki poziom pisemnej pracy zaliczeniowej, przygotowanej w oparciu o nabytą wiedzę i umiejętności
W wypadku niemożności uzyskania zaliczenia na zasadach opisanych powyżej (aktywność, prezentacja na forum) z powodu trudności osobistych, indywidualna forma zaliczenia może zostać uzgodniona z prowadzącym tylko i wyłącznie za okazaniem przez studenta dokumentu poświadczającego niedyspozycję (m.in. zaświadczenie z BON, dokumentacja lęku społecznego itp.).
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
1. Bąk, Janina. 2020. Statystycznie rzecz biorąc, czyli ile trzeba zjeść czekolady, żeby dostać Nobla. Warszawa: Wydawnictwo W.A.B.
2. Gatunki dziennikarskie w erze cyfryzacji. Teoria, etyka, prawo, praktyka. 2021. Kazimierz Wolny-Zmorzyński (red.). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
3. King, Stephen. 2021. Jak pisać. Pamiętnik rzemieślnika, Warszawa: Wydawnictwo Prószyński i S-ka.
4. Pisanie. Z Ryszardem Kapuścińskim rozmawia Marek Miller. 2012 Warszawa: Spółdzielnia Wydawnicza „Czytelnik”.
5. Przemowa noblowska Olgi Tokarczuk, https://www.nobelprize.org/uploads/2019/12/tokarczuk-lecture-polish.pdf, dostęp 12.05.2022.
6. Szczygieł, Mariusz. 2022. Fakty muszą zatańczyć, Warszawa: Dowody na Istnienie.
7. Tkaczyk, Paweł. 2017. Narratologia. Umiejętność opowiadania historii tkwi w Tobie od zawsze. Opanuj ją i rozwiń. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
8. Wolny-Zmorzyński, Kazimierz. 2007. Fotograficzne gatunki dziennikarskie. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: