Gatunki wypowiedzi w szkole. Warsztat dla nauczycieli 3007-N3A3GWWN
1.Konstrukcja i spójność tekstu (tekst linearny, hipertekst, strategiczne pozycje w tekście);
2. Przekształcanie tekstu i działania na tekście (streszczenie, plan, notatka, adiustacja i korekta);
3. Ocena poprawności i stosowności tekstów uczniowskich;
4. Tekst językowy a tekst kultury;
5. Gatunkowe wzorce wypowiedzi (aspekt pragmatyczny, kompozycyjny, stylistyczny i kulturowy). Pochodzenie i ewolucja gatunków;
6. Gatunki wypowiedzi w praktyce szkolnej: opis i charakterystyka; opowiadanie; sprawozdanie; reportaż; recenzja; rozprawka; esej; felieton; gatunki użytkowe (m.in. CV, list motywacyjny, życiorys, podanie, listy).
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
zdalnie
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student potrafi rozpoznać gatunek tekstu na podstawie wyznaczników genologicznych i językowych; potrafi ocenić pracę uczniowską, tzn. określić rodzaje błędów językowych i stylistycznych, wskazać ich mechanizmy; przeprowadzić korektę tekstu oraz napisać własny tekst z zachowaniem wzorca gatnkowego.
Kryteria oceniania
Praca pisemna - realizacja tekstu według danego wzorca gatunkowego.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
(Wybór literatury)
Praktyczna stylistyka nie tylko dla polonistów. red. E. Bankowska, A. Mikołajczuk, Warszawa 2003;
Polska genologia lingwistyczna, red. nauk. D. Ostaszewska, R. Cudak, Warszawa 2008;
J. Grzenia, Komunikacja językowa w Internecie, Warszawa 2007;
A. Wilkoń, Typologia odmian językowych współczesnej polszczyzny, Katowice 2000;
S. Bortnowski, Warsztaty dziennikarskie, Warszawa 1999.
E. Sękowska, Praktyczna stylistyka (wybrane zagadnienia), (W:) Nauka o języku dla polonistów, red. S. Dubisz, Warszawa 1999.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: