Psychologia - wykład 3007-N3A2PSW
Zakres tematyczny wykładów (w zależności od liczby wykładów w semestrze):
1). Metodologia badań psychologicznych
(psychologia jako nauka, definicja psychologii, metody badawcze w psychologii, podejście idiograficzne i nomotetyczne).
2). Psychologia rozwojowa 1: (pojęcie rozwoju, pojęcie zmiany rozwojowej, czynniki rozwoju, różne koncepcje rozwojowe).
3). Psychologia rozwojowa 2: (rozwój w okresie niemowlęcym, przedszkolnym, szkolny, w okresie adolescencji i wczesnej dorosłości - najważniejsze stadia rozwojowe).
4). Psychologia rozwojowa 3: (rozwój w okresie adolescencji, rozwój tożsamości).
5). Inteligencja: ((pojęcie, definicje, pomiar inteligencji, inteligencja a funkcjonowanie w szkole)
6). Temperament (Teoria PEN Eysencka, teoria temperamentu dziecka Thomasa i Ches, teoria Bussa i Plomina, teoria Zuckermana, Regulacyjna teoria temperamentu)
7). Psychologia poznawcza: rozwój poznawczy (teoria Jeana Piageta, rozwój moralności wg. Kohlberga)
8). Psychologia poznawcza 2: uczenie się i pamięć (rodzaje i podział pamięci, prawa uczenia się i zapominania, metody uczenia się).
9). Teorie osobowości 1: (teorie psychoanalityczne i psychodynamiczne)
10). Teorie osobowości 2: (teorie poznawcze i behawioralno-poznawcze, teoria cech i teoria konstruktów osobistych, teoria społecznego uczenia się).
11). Motywacja (podstawowe mechanizmy motywacyjne, podstawowe teorie i prawa motywacji, prawa motywacji (Prawo Yerkesa-Dodsona), motywacja zewnętrzna i wewnętrzna, odniesienie do praktyki szkolnej).
12). Psychoterapia, pomoc psychologiczna: (psychoterapia: najważniejsze definicje, specyfika kontaktu terapeutycznego, podstawowe zasady psychoterapii, rodzaje psychoterapii, założenia najważniejszych szkół terapeutycznych)
13). Psychologia narracyjna (Ja narracyjne, Ja dialogowe, teoria tożsamości narracyjnej, rola opowieści w poznaniu rzeczywistości).
14). Związki psychologii i literatury (teoria literatury: Freud, Lacan - psychoanalityczne interpretacje tekstów literackich, granice między interpretacją i nadinterpretacją, transfer między terapią rodzin a literaturoznawstwem)
15). Kolokwium zaliczeniowe; tematyka zajęć wybrana przez studentów.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Najważniejsze podręczniki akademickie:
1). Psychologia akademicka. Podręcznik, pod. red. J. Strelaua i D. Dolińskiego, Gdańsk 2011.
2). J. Strelau, Różnice indywidualne: historia, determinanty, zastosowanie, Warszawa 2015.
3). J. Prochaska, J. Norcross, Systemy psychoterapeutyczne. Analiza transteoretyczna, przeł. D. Golec, A. Tanalska-Dulęba, M. Zakrzewski, Warszawa 2006.
4). C. S. Hall, G. Lindzey, Teorie osobowości, przeł. J. Kowalczewski i J. Radzicki, Warszawa 2002 (i wyd. następne).
5). Psychoterapia. Szkoły i metody, red. H. Suszek i L. Grzesiuk, Warszawa 2011.
6). Narracja. Teoria i praktyka, pod red. B. Janusz, K. Gdowskiej i B. de Barbaro, Kraków 2008
7). P. Zimbardo, R. Gerrig, Psychologia i życie, red. nauk. polskiego wydania M. Materska, przeł. E. Czerniawska, M. Guzowska-Dąbrowska, A. Jaworowska-Surma, J. Radzicki, Warszawa 2012.
8). H. Bee, Psychologia rozwoju człowieka, przeł. A. Wojciechowski, Warszawa 2004.
9). A. Brzezińska, K. Appelt, B. Ziółkowska, Psychologia rozwoju człowieka, Sopot 2016.
10). F. L. Ilg, L. Bates Ames, S. M. Baker, Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat. Poradnik dla rodziców, psychologów i lekarzy, przeł. M. Przypilak, Sopot 2017
11). P. Huget, Od dzieciństwa do młodości. Psychologiczno-pedagogiczne podstawy kształcenia nauczyciela polonisty, Kraków 2007.
12). J. Strelau, Inteligencja człowieka, Warszawa 1997.
Literatura obowiązkowa (pochodząca z powyższych opracowań i innych pozycji) zostanie podana przez prowadzącego na pierwszych zajęciach.
Kryteria oceniania
Kontrola obecności
Końcowe zaliczenie pisemne.
Literatura
Cialdini, R.B (2004). Wywieranie wpływu na ludzi. Gdańsk: GWP (wybrane fragmenty).
Eysenck, H. i Eysenck, M. (2001). Podpatrywanie umysłu: dlaczego ludzie zachowują się tak, jak się zachowują? Gdańsk: GWP(wybrane treści).
Strelau, J. (2003) (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki. Gdańsk: GWP (wybrane treści).
Wosińska, W. (2004). Psychologia życia społecznego. Gdańsk:GWP (wybrane treści).
Zimbardo, P.G.; Gerrig, R.J. (2006). Psychologia i życie. Warszawa: PWN(wybrane treści).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: