Emisja głosu 3007-M1A3EG
Zajęcia przeznaczone są dla studentów specjalizacji „Filologia dla mediów”. Ćwiczenia mają wyposażyć uczestników w wiedzę i umiejętności potrzebne do rozpoznawania oraz korygowania nieprawidłowości w zakresie tworzenia głosu i mowy. Spotkania mają charakter warsztatowy. Praca nad prawidłowym tworzeniem dźwięku i precyzyjną artykulacją przebiega w oparciu o pogłębianie świadomości ciała, korygowanie nieprawidłowych nawyków oddechowych fonacyjnych i artykulacyjnych, ustalenie średnicy dźwięku, wyćwiczenie miękkiego nastawienia głosowego oraz usprawnianie pracy narządów mowy. Umiejętność budowania odpowiedniego natężenia dźwięku oparta jest na ćwiczeniach rezonacyjnych i wypracowaniu podparcia oddechowego. Ćwiczenia oddechowe oraz głosowe często łączone są z ruchem całego ciała i odbywają się zarówno w pozycji stojącej jak też leżącej, dlatego podczas zajęć niezbędny jest wygodny strój i karimata. W pracy nad emisją głosu wykorzystywane są zarówno metody wokalne, jak też opierające się na pracy z tekstem. Usprawnianie techniki mówienia odbywa się z wykorzystaniem metod logopedycznych oraz elementów technik aktorskich.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
WIEDZA
• Posiada ogólną znajomość budowy i czynności narządu głosu. Rozumie procesy fizjologiczne i patologiczne zachodzące w narządzie głosu.
• Zna zasady i sposoby korygowania nieprawidłowych nawyków oddechowych, fonacyjnych, rezonacyjnych i artykulacyjnych.
• Zna technikę wykonywania ćwiczeń oddechowych, fonacyjnych , rezonacyjnych i artykulacyjnych.
• Zna zasady poprawnej wymowy.
• Zna zasady higieny pracy głosem.
UMIEJĘTNOŚCI
• Umie wykorzystać wiedzę teoretyczną z zakresu emisji głosu i techniki mowy do oceny własnego głosu oraz do modyfikowania nieprawidłowych nawyków emisyjnych i artykulacyjnych..
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
• Ma świadomość złożoności problemów związanych z funkcjonowaniem języka jako środka komunikacji.
• Ma świadomość złożoności zjawiska głosu oraz akceptuje różnice wynikające z indywidualnych zdolności i możliwości tworzenia mowy.
• Stosuje i promuje wzorce zdrowego i estetycznego posługiwania się głosem
Kryteria oceniania
Zaliczenie na ocenę. Ocena ciągła, kontrola obecności, przygotowanie ustnej prezentacji.
Warunkiem zaliczenia jest obowiązkowa obecność na wszystkich zajęciach.
Literatura
• Bednarek J., Ćwiczenia wyrazistości mowy, Towarzystwo Wiedzy Powszechnej, Wrocław 2002.
• Ciecierska- Zajdel B., Trening głosu. Edgard, Warszawa 2012.
• Linklater K., Uwolnij swój głos, PWST, Kraków 2012.
• Tarasiewicz B., Mówię i śpiewam świadomie. Podręcznik do nauki emisji głosu. Uniwersitas, Kraków 2003.
• Toczyska B., Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe, Gdańsk 2000.
• Toczyska B., Głośno i wyraźnie. 9 lekcji dobrego mówienia, GWP, Gdańsk 2007.
• Walczak- Deleżyńska M., Aby język giętki… Wybór ćwiczeń artykulacyjnych od Tennera do B. Toczyskiej, PWST im. L. Solskiego w Krakowie, oddz. we Wrocławiu, Wrocław 2001.
• Zalesska-Kręcicka M., Kręcicki T., Wierzbicka E., Głos i jego zaburzenia. Zagadnienia higieny i emisji głosu, Akademia Muzyczna we Wrocławiu, Wrocław 2004.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: