Warsztat interpretacji dzieła literackiego 3007-LNA3WI
Zajęcia w ramach przedmiotu obejmują:
1. Problematykę funkcjonowania tekstu literackiego (publicystycznego, filozoficznego itd.) w perspektywie odbiorcy
2. Problematykę stylów, formuł, metod odbioru, ze specjalnym uwzględnieniem perspektywy szkolnej
3. Prezentację najczęściej stosowanych w szkole metod interpretacyjnych (hermeneutycznej, analizy strukturalno – semiotycznej, krytyki tematycznej, eksplikacji tekstu)
4. Warsztaty interpretacyjne według w/w szkół badawczych
5. Omówienie i przećwiczenie technik interpretacyjnych w zależności od rodzajowej przynależności tekstu źródłowego (liryka, epika, dramat; a także różne typy eseistyki z innych dziedzin humanistyki niż literatura)
6. Praktyczne ćwiczenia interpretacyjne oraz sprawdzian kompetencji analityczno - interpretacyjnych
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
W zakresie wiedzy:
- zna podstawowe zagadnienia funkcjonowania tekstu literackiego (poetyckiego, prozatorskiego, eseistycznego, publicystycznego, dramaturgicznego) w perspektywie odbiorcy;
- rozpoznaje problematykę stylów, formuł, metod odbioru, ze specjalnym uwzględnieniem perspektywy szkolnej oraz rozumie, w jaki sposób owe style, formuły i metody odbioru działają (a także zna uwarunkowania ich funkcjonowania);
- zna najczęściej stosowane w szkole metody interpretacyjne (hermeneutyczną, analizy strukturalno – semiotycznej, krytyki tematycznej, eksplikacji tekstu);
- zna typowe środki stylistyczne dzieła literackiego.
- rozumie specyfikę utworów literackich czytanych w szkole podstawowej;
W zakresie umiejętności:
- analizuje i interpretuje teksty literackie wedle reguł i formuł w/w szkół analityczno – interpretacyjnych;
- analizuje i interpretuje teksty literackie (oraz quasi – literackie) uwzględniając ich gatunkową i rodzajową dystynktywność;
- rozpoznaje i opisuje istotne sposoby funkcjonowania współczesnych tekstów literackich (np. intersemiotyzm i intertekstualność); wiedzę tę i umiejętności stosuje w praktyce interpretacyjnej .
W zakresie kompetencji społecznych:
- umiejętność organizowania pracy zespołu uczniowskiego;
- znajomość metod argumentacyjnych, przekonywania i polemiki w dyskusji.
Kryteria oceniania
1. Ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność).
2. Końcowe zaliczenie pisemne (interpretacja tekstu literackiego).
3. Kontrola obecności.
Praktyki zawodowe
Zgodnie z programem specjalizacji nauczycielskiej na kierunku logopedia ogólna i kliniczna.
Literatura
Prace teoretyczne
1. Alicja Baluchowa, Krytyka tematyczna w: „Polonistyka” 5/1992, s. 277 - 280;
2. Michał Głowiński, Świadectwa i style odbioru w: tegoż Dzieło wobec odbiorcy. Szkice z komunikacji literackiej, Kraków 1998, s. 136 – 154;
3. Bożena Chrząstowska, Autor – dzieło – poetyka. Problemy interpretacji w szkole w: Metodyka Literatury. Tom 2, Warszawa 2002, s. 85 - 116;
4. Ryszard Handke, Hermeneutyka w: „Polonistyka” 5/1992, s. 281 – 289;
5. Ryszard Handke, Komunikacja aksjologiczna – nośniki wartości w dziele literackim w: Metodyka Literatury. Tom 2, Warszawa 2002, s. 9 – 27;
6. Ryszard Handke, Alfabet kultury w lekturze tekstu literackiego w: Metodyka Literatury. Tom 2, Warszawa 2002, s. 61 – 77;
7. Aleksander Wit Labuda, Eksplikacja tekstu w: „Polonistyka” 5/1992, s. 266 – 276;
8. Ryszard Nycz, Teoria interpretacji w: Metodyka Literatury. Tom 2, Warszawa 2002, s. 117 – 144;
9. Ryszard Nycz, Wykładniki intertekstualności w: Metodyka Literatury. Tom 2, Warszawa 2002, s. 220 – 226;
10. Aleksandra Okopień – Sławińska, Sztuka interpretacji jako przedmiot nauczania, w: Metodyka Literatury. Tom 2, Warszawa 2002, s. 145 – 157;
11. Katarzyna Rosner, Hermeneutyczny model obcowania z tekstem literackim w: Metodyka Literatury. Tom 2, s. 164 - 174;
12. Janusz Sławiński, O problemach „sztuki interpretacji” w: tegoż Dzieło – Język – Tradycja, Kraków 1998, s. 148 – 158;
13. Janusz Sławiński, Analiza, interpretacja, wartościowanie dzieła literackiego w: Problemy metodologiczne współczesnego literaturoznawstwa red. J. Sławiński, H.Markiewicz, Kraków 1976;
14. Seweryna Wysłouch, Analiza strukturalno – semiotyczna w: „Polonistyka” 5/1992, s. 262 – 265;
15. Bogdan Zeler, Książka – lektura – hermeneutyka w: Metodyka Literatury. Tom 2, Warszawa 2002, s. 298 – 302;
Utwory literackie
I. Poezja
- Krzysztof Kamil Baczyński, Z głową na karabinie, Ten czas, Historia;
- Stanisław Barańczak, Spójrzmy prawdzie w oczy, Protokół, z tomu, Dziennik poranny; Co dziś rzucili, z tomu, Tryptyk z betonu, zmęczenia i śniegu;
- Miron Białoszewski, Szare eminencje zachwytu, O obrotach rzeczy, Podłogo, błogosław, Sztuki piękne mojego pokoju, z tomu Obroty rzeczy, Nowa wiosenna słabocha czyli wiersze antywiosenne, z tomu Oho;
- Józef Czechowicz, Na wsi z tomu Kamień, sam, ballada z tamtej strony i przeczucia z tomu ballada z tamtej strony;
- Zbigniew Herbert, Tren Fortynbrasa z tomu Studium przedmiotu, Przesłanie Pana Cogito z tomu Pan Cogito;
- Franciszek Karpiński, Bóg się rodzi;
- Jan Kochanowski, wybór fraszek (z podręczników do szkoły podstawowej);
- Maria Konopnicka, Rota;
- Ignacy Krasicki, wybór bajek (z podręczników do szkoły podstawowej);
- Jan Lechoń, Herostrates z tomu Karmazynowy poemat, [Pytasz, co w moim życiu z wszystkich rzeczą główną...], Toast z tomu Srebrne i czarne;
- Czesław Miłosz, Roki z tomu Trzy zimy, Campo di Fiori z tomu Ocalenie
- Stanisław Młodożeniec, XX wiek, Futurobnia, Lato i Moskwa z tomu Kreski i futureski;
- Julian Przyboś,: Cieśle i Dachy z tomu Śruby, Notre-Dame, z tomu Równanie serca;
- Tadeusz Różewicz, Ocalony i Lament z tomu Niepokój, Widziałem cudowne monstrum w: Poezje zebrane 1976, Pociągi z tomu nożyk profesora, Appendix z tomu szara strefa;
- Wisława Szymborska, Nic dwa razy z tomu Wołanie do Yeti, Pogrzeb z tomu Ludzie na moście.
II. Proza
- wybór opowiadań (z podręczników szkolnych);
- Frances Hodgson Burnett, Tajemniczy ogród;
- Carlo Collodi, Pinokio;
- Stanisław Lem, Bajki robotów;
- Ferenc Molnar, Chłopcy z placu broni;
- Henryk Sienkiewicz, W pustyni i w puszczy;
- Mark Twain, Przygody Tomka Sawyera;
- Juliusz Verne, W 80 dni dookoła świata;
- wybór mitów greckich, baśni i legend;
- wybór publicystyki (z podręczników szkolnych).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: