Neurodegeneracyjne choroby mózgu w kontekście zaburzeń mowy i języka 3007-L1K2EW1
Zaznajomienie słuchaczy z podstawami funkcjonowania układu nerwowego, jego patofizjologią oraz technikami służącymi do badania funkcji mózgu. Omówienie zaburzeń mowy i języka w przypadku takich chorób neurodegeneracyjnych jak:
– choroba Alzheimera,
– choroba Parkinsona,
– stwardnienie zanikowe boczne (ALS),
– stwardnienie rozsiane,
– pląsawica Huntingtona,
– choroba Alexandra,
– choroba Alpersa,
– zespół ataksja-teleangiektazja,
– choroba Spielmeyera-Vogta-Sjögrena,
– choroba Canavan,
– zespół Cockayne’a,
– choroba Pelizaeusa-Merzbachera,
– choroba Refsuma,
– zwyrodnienie tylnosznurowe w przebiegu niedokrwistości Addisona-Biermera,
– ataksja rdzeniowo-móżdżkowa,
– postępujące porażenie nadjądrowe,
– rdzeniowy zanik mięśni.
Zwrócenie uwagi na to, że u oprócz leczenia farmakologicznego duże znaczenie w rehabilitacji osób dotkniętych chorobą neurodegeneracyjną ma terapia zajęciowa, w tym terapia logopedyczna
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student zna podstawy patofizjologii układu nerwowego oraz wybranych rodzajów chorób neurodegeneracyjnych ważnych z punktu widzenia (neuro)logopedii.
Student posiada wiedzę o chorobach neurodegeneracyjnych mózgu.
UMIEJĘTNOŚCI
Student umie obserwować, rozpoznawać i opisywać objawy chorób neurodegeneracyjnych mózgu.
Student potrafi w oparciu o dane o chorym określić rodzaj zaburzeń (neuro)logopedycznych występujących u osoby z chorobą neurodegeneracyjną.
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Student potrafi pracować w zespole oraz przekazuje w sposób zrozumiały dla laików wiedzę z zakresu badań nad układem nerwowym.
Student potrafi konstruktywnie komunikować się z pacjentem, jego rodziną oraz zespołem terapeutycznym.
Studenci prowadzą swoje badania z wykorzystaniem technik informacyjno-komunikacyjnych.
Kryteria oceniania
1. Zaliczenie na ocenę
2. Obowiązek przygotowania prezentacji multimedialnej
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2 nieobecności w semestrze.
Literatura
Hausmanowa-Petrusewicz I., Rafałowska J., 2004, Choroby układu nerwowego, Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
Kozubski W., 2004, Choroby układu nerwowego, Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
Kozubski W., Liberski P. P. (red.), 2006, Neurologia. Podręcznik dla studentów medycyny, Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
Krzyżowski J., 2010, Leksykon psychiatrii i nauk pokrewnych, Warszawa: Medyk.
Liberski P. P. i in., 2005, Neuropatologia Mossakowskiego, Lublin: Wydawnictwo Czelej.
Mossakowski M., 1981, Podstawy neuropatologii, Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich.
Szczeklik A. (red.), 2010, Choroby wewnętrzne: stan wiedzy na rok 2010, Kraków: Medycyna Praktyczna.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: