Wprowadzenie do psychoakustyki 3007-L1A3WP
Wykłady mają za zadanie zapoznać studentów z anatomią i fizjologią systemu słuchowego. Przedstawione zostaną informacje dotyczące fizycznych podstaw dźwięku. Omówione zostaną wady i schorzenia mające wpływ na percepcję dźwięku. Przedstawione zostaną podstawowe informacje z zakresu audiologii mogące wpływać na zaburzenia percepcji dźwięku. Omówione zostaną możliwości diagnostyki percepcji dźwięku.
Na ćwiczeniach studenci będą mieli możliwość zastosowania w praktyce zdobytej wiedzy teoretycznej. Studenci w trakcie zajęć mają możliwość obserwowania zabiegów laryngologicznych, pracy w pracowni audiologicznej.
W cyklu 2024L:
Wykłady mają za zadanie zapoznać studentów z anatomią i fizjologią systemu słuchowego. Przedstawione zostaną informacje dotyczące fizycznych podstaw dźwięku. Omówione zostaną wady i schorzenia mające wpływ na percepcję dźwięku. Przedstawione zostaną podstawowe informacje z zakresu audiologii mogące wpływać na zaburzenia percepcji dźwięku. Omówione zostaną możliwości diagnostyki percepcji dźwięku. |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i potrafi:
K_W06 w zaawansowanym stopniu budowę i czynności organizmu pozwalającą na zrozumienie procesów fizjologicznych i patologicznych zachodzących w narządach: głosu, mowy (w tym układu nerwowego) i słuchu w różnych okresach życia człowieka;
K_W13 w zaawansowanym stopniu wybrane zagadnienia patofizjologii narządów głosu, mowy (w tym układu nerwowego) i słuchu z uwzględnieniem aspektów rozwojowych oraz wybranych rodzajów chorób i zaburzeń ważnych z punktu widzenia logopedii;
K_U06 wykorzystać już zdobytą wiedzę teoretyczną z dziedziny nauk medycznych i nauk o zdrowiu w diagnozowaniu zaburzeń mowy i języka, planowaniu terapii osób z zaburzeniami mowy i języka, a także w podejmowaniu działań profilaktycznych;
K_U12 stale rozwijać swoją wiedzę w zakresie nauk medycznych i nauk o zdrowiu i dzięki temu skutecznie komunikować się ze specjalistami z różnych dziedzin;
K_K05 świadomego postrzegania złożoności anatomii i fizjologii człowieka, w tym złożoności zjawiska głosu, mowy i słuchu; krytycznej oceny własnej wiedzy w tym zakresie i dostrzegania zarówno jej bogactwa w porównaniu z przedstawicielami innych dziedzin humanistyki, jak i własnych ograniczeń w tym zakresie; dzięki temu potrafi skutecznie współpracować ze specjalistami zajmującymi się tymi zagadnieniami
Kryteria oceniania
ECTS:
3,00
Wykłady – 15 godzin (0,5)
Ćwiczenia – 15 godzin (0,5)
Przygotowanie się do zajęć i zaliczenia – 50 godzin (2,0)
Zaliczenie składa się z 20 pytań w formie testu, kryteria ocen są następujące: 5,0 (bdb) – 19-20 pkt.; 4,5 (pdb) – 18 pkt.; 4,0 (db) – 16-17 pkt.; 3,5 (ddb) – 15 pkt.; 3,0 (dst) 12-14 pkt.; 2 (ndst) < 12 pkt.
Literatura
„Wprowadzenie do psychologii słyszenia” B. C. J. Moore, Wydawnictwo Naukowe PWN, 1999.
„Dźwięk i jego percepcja. Aspekty fizyczne i psychoakustyczne” E. Ozimek, Wydawnictwo naukowe PWN, 2002
„Otolaryngologia praktyczna” pod redakcją Grzegorza Janczewskiego
W cyklu 2024L:
Obowiązkowa |
Uwagi
W cyklu 2024L:
Zakaz wykonywania zdjęć i nagrywania wykładów oraz ćwiczeń W przypadku nieobecności: Student ma obowiązek zgłosić się na zaliczenie praktyczne/teoretyczne w wyznaczonym terminie. W przypadku niestawienia się, bądź niezaliczenia, studentowi przysługuje jeden termin poprawkowy ustalony przez prowadzącego. Sprawy nieuregulowane niniejszym regulaminem będą rozstrzygane indywidualnie przez kierownictwo Kliniki Otolaryngologii Dziecięcej. Prowadzący zajęcia: Lek. Magdalena Frąckiewicz, mgr Agnieszka Gajdemska-Koguciuk, lek. Piotr Pasternak, mgr Bartosz Rigall , dr n. med. Andrzej Senderski |
W cyklu 2025L:
Zakaz wykonywania zdjęć i nagrywania wykładów oraz ćwiczeń W przypadku nieobecności: Student ma obowiązek zgłosić się na zaliczenie praktyczne/teoretyczne w wyznaczonym terminie. W przypadku niestawienia się, bądź niezaliczenia, studentowi przysługuje jeden termin poprawkowy ustalony przez prowadzącego. Sprawy nieuregulowane niniejszym regulaminem będą rozstrzygane indywidualnie przez kierownictwo Kliniki Otolaryngologii Dziecięcej. Wykorzystywanie SI powinno odbywać się z przestrzeganiem zasad etycznych i prawnych, może być stosowane jako narzędzie pomocnicze. |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: