Wprowadzenie do psychoakustyki 3007-L1A3WP
Przedmiot wprowadza w tematykę metodyki psychoakustycznego badania układu słuchu. Obejmuje zakres wiedzy dotyczącej poznania właściwości dźwięku, anatomii i fizjologii układu słuchowego, postrzeganie głośności sygnału, wysokości dźwięku, percepcji barwy, postrzegania mowy, rozdzielczości częstotliwościowej, teorii wstęg krytycznych i krzywych strojenia oraz przetwarzanie sygnałów w układzie słuchowym.
W cyklu 2023L:
Fizyczne podstawy dźwięku. Mechanizm powstawania dźwięku. Równanie fali akustycznej. Fala sinusoidalna. Natężenie fali akustycznej. Decybele. Rozchodzenie się fali akustycznej. Impedancja Odbicie, pochłanianie i ugięcie fal akustycznych. Drgania układu i zjawisko rezonansu. Rozchodzenie się fali akustycznej w rurze. Dudnienie. Modulacja amplitudy. Modulacja częstotliwości. Modulacja mieszana. Zniekształcenia nieliniowe. Filtrowanie i przetwarzanie sygnału. Określenie częstotliwości dźwięku. Rodzaje filtrów i ich właściwości. Filtracja cyfrowa. Próbkowanie sygnału. Kwantowanie sygnału. Budowa i funkcjonowanie systemu słuchowego. Budowa ucha zewnętrznego, środkowego i wewnętrznego. Drgania błony podstawnej. Komórka nerwowa i jej funkcja. Komórki słuchowe, ich połączenia i funkcje. Synchroniczność fazowa. Supresja dwutonowa. Drogi nerwowe wyższych pięter systemu słuchowego. Czynności neuronów w polu słuchowym kory mózgu. Poglądy dotyczące procesów słyszenia i kodowania dźwięku. |
W cyklu 2024L:
Wykłady mają za zadanie zapoznać studentów z anatomią i fizjologią systemu słuchowego. Przedstawione zostaną informacje dotyczące fizycznych podstaw dźwięku. Omówione zostaną wady i schorzenia mające wpływ na percepcję dźwięku. Przedstawione zostaną podstawowe informacje z zakresu audiologii mogące wpływać na zaburzenia percepcji dźwięku. Omówione zostaną możliwości diagnostyki percepcji dźwięku. |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student posiada wiedzę na temat :
• Właściwości dźwięku oraz anatomii i fizjologii układu słuchowego.
• Postrzegania głośności sygnału.
• Postrzegania wysokości dźwięku. Przestrzenna percepcja dźwięków. Słuchowa ocena odległości.
• Percepcji barwy. Postrzegania rytmu. Identyfikacji obiektów słuchowych. Ogólnych zasad organizacji percepcyjnej.
• Postrzegania mowy. Modeli percepcji mowy. Wpływ zakłóceń na zrozumiałość mowy.
• Rozdzielczości częstotliwościowej. Teorii wstęg krytycznych i krzywych strojenia. Przetwarzanie sygnałów w układzie słuchowym.
• Zastosowanie badań psychoakustycznych do kompensowania ubytku słuchu projektowanie aparatów słuchowych, implanty ślimakowe. Psychoakustyczne aspekty odtwarzania dźwięków
Umiejętności:
Student potrafi przeprowadzić i zinterpretować audiometryczne próby progowe i nadprogowe.
Student potrafi współpracować z lekarzem otolaryngologiem i audiologiem.
Kompetencje społeczne:
Jest świadomy odpowiedzialności za podejmowane działania diagnostyczno-terapeutyczne.
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia są: aktywny udział we wszystkich zajęciach i zdanie kolokwium. Zaliczenie odbędzie się w sesji letniej i będzie w formie testowej. Zaliczenie obejmuje materiał prezentowany na wykładach i ćwiczeniach.
Literatura
1. „Wprowadzenie do psychologii słyszenia” B. C. j. Moore, Wydawnictwo Naukowe PWN, 1999.
2. „Otorynolaryngologia praktyczna”. Red. G. Janczewski. Via Media 2005.
W cyklu 2023L:
Obowiązkowa |
W cyklu 2024L:
Obowiązkowa |
Uwagi
W cyklu 2023L:
Student ma obowiązek zgłosić się na zaliczenie praktyczne/teoretyczne w wyznaczonym terminie. W przypadku niestawienia się, bądź niezaliczenia, studentowi przysługuje jeden termin poprawkowy ustalony przez prowadzącego. Sprawy nieuregulowane niniejszym regulaminem będą rozstrzygane indywidualnie przez kierownictwo Kliniki Otolaryngologii Dziecięcej |
W cyklu 2024L:
Zakaz wykonywania zdjęć i nagrywania wykładów oraz ćwiczeń W przypadku nieobecności: Student ma obowiązek zgłosić się na zaliczenie praktyczne/teoretyczne w wyznaczonym terminie. W przypadku niestawienia się, bądź niezaliczenia, studentowi przysługuje jeden termin poprawkowy ustalony przez prowadzącego. Sprawy nieuregulowane niniejszym regulaminem będą rozstrzygane indywidualnie przez kierownictwo Kliniki Otolaryngologii Dziecięcej. Prowadzący zajęcia: Lek. Magdalena Frąckiewicz, mgr Agnieszka Gajdemska-Koguciuk, lek. Piotr Pasternak, mgr Bartosz Rigall , dr n. med. Andrzej Senderski |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: