Wprowadzenie do akustyki 3007-L1A3WA
Rodzaje i charakterystyka fal akustycznych. Fale i ich propagacja. Piszczałki. Twierdzenie Fouriera. Struna, drgania strun. Analiza Fouriera ruchu struny. Drgania membran, Zjawisko rezonansu akustycznego. Rezonatory. Akustyczna klasyfikacja dźwięków mowy. Segmentacja sygnału mowy. Teoria wytwarzania dźwięków mowy. Fonacja, ton krtaniowy, ton podstawowy. Formanty dźwięków mowy. Modelowanie mechanizmów wytwarzania mowy. Zjawisko akustyczne w uchu zewnętrznym i środkowym. Fale w uchu wewnętrznym.
W cyklu 2023L:
Rodzaje i charakterystyka fal akustycznych. Fale i ich propagacja. Piszczałki. Twierdzenie Fouriera. Struna, drgania strun. Analiza Fouriera ruchu struny. Drgania membran, Zjawisko rezonansu akustycznego. Rezonatory. Akustyczna klasyfikacja dźwięków mowy. Segmentacja sygnału mowy. Teoria wytwarzania dźwięków mowy. Fonacja, ton krtaniowy, ton podstawowy. Formanty dźwięków mowy. Modelowanie mechanizmów wytwarzania mowy. Zjawisko akustyczne w uchu zewnętrznym i środkowym. Fale w uchu wewnętrznym. |
W cyklu 2024L:
Rodzaje i charakterystyka fal akustycznych. Fale i ich propagacja. Piszczałki. Twierdzenie Fouriera. Struna, drgania strun. Analiza Fouriera ruchu struny. Drgania membran, Zjawisko rezonansu akustycznego. Rezonatory. Akustyczna klasyfikacja dźwięków mowy. Segmentacja sygnału mowy. Teoria wytwarzania dźwięków mowy. Fonacja, ton krtaniowy, ton podstawowy. Formanty dźwięków mowy. Modelowanie mechanizmów wytwarzania mowy. Zjawisko akustyczne w uchu zewnętrznym i środkowym. Fale w uchu wewnętrznym. |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Efekty kształcenia
Wiedza:
- definiowanie podstawowych pojęć akustycznych,
- opis dźwięków języka polskiego z uwzględnieniem ich struktury akustycznej.
Umiejętności:
- interpretacja wyników badań akustycznych w normie i w przypadku zaburzeń mowy
- analiza wybranych cech sygnału mowy
- zauważanie związku pomiędzy cechami akustycznymi, artykulacyjnymi i audytywnymi dźwięku mowy
- zauważanie wielopłaszczyznowej struktury akustycznej dźwięków mowy.
Kompetencje społeczne:
- posiada umiejętność prostego i przejrzystego sposobu wyjaśnienia zasady działania aparatury medycznej wykorzystywanej podczas badania
- posiada świadomość własnych ograniczeń
- posiada nawyk i umiejętności stałego dokształcania się
- ma świadomość wielopłaszczyznowej oceny wymowy.
Kryteria oceniania
Wykłady- końcowe zaliczenie pisemne na ocenę, test składający się z 40 pytań jednokrotnego wyboru, warunkiem otrzymania oceny pozytywnej jest uzyskanie 60% z możliwej do otrzymania liczby punktów. Warunkiem przystąpienia do zaliczenia końcowego jest zaliczenie ćwiczeń
ćwiczenia praktyczne- Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Każda nieobecność musi być usprawiedliwiona. Usprawiedliwieniem może być zwolnienie lekarskie bądź zaświadczenie o zaistnieniu wypadku losowego. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie 51% punktów z kartkówek przeprowadzanych podczas zajęć
4.Warunkiem zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych jest zdanie kolokwium końcowego składającego się z 20 pytań testowych jednokrotnego wyboru. Każde pytanie zawiera 4 odpowiedzi. Za zaznaczenie prawidłowej odpowiedzi student uzyskuje 1 punkt. Warunkiem zaliczenia kolokwium jest uzyskanie 51% z możliwej do otrzymania liczby punktów.
5. Studenci, którzy nie zaliczyli ćwiczeń laboratoryjnych są niedopuszczeni do zaliczenia przedmiotu
Kolokwium (ocena podsumowująca)
1. Kolokwium składa się z 30 pytań testowych jednokrotnego wyboru dotyczących materiału omawianego na wykładach. Każde pytanie zawiera 4 odpowiedzi. Za zaznaczenie prawidłowej odpowiedzi student uzyskuje 1 punkt. Maksymalna liczba punktów z kolokwium 30.
Warunkiem otrzymania oceny pozytywnej jest uzyskanie 60% z możliwej do otrzymania liczby punktów
Literatura
F.C Crawford „Fale” PWN ( pierwszych pięć rozdziałów)
A.Everest „ Podręcznik akustyki” ( pierwsze pięć rozdziałów)
E. Ozimek „Dźwięk i jego percepcja. Aspekty fizyczne i psychoakustyczne” PWN 2002
W. Jassem „Podstawy fonetyki akustycznej PWN Warszawa
B. Szczepankowski „Fonetyka akustyczna, audytywna i wizualna” Wydawnictwo UW
W cyklu 2023L:
F.C Crawford „ Fale” PWN ( pierwszych pięć rozdziałów) |
W cyklu 2024L:
F.C Crawford „ Fale” PWN ( pierwszych pięć rozdziałów) |
Uwagi
W cyklu 2024L:
założenia wstępne: Znajomość matematyki i fizyki na poziomie szkoły średniej, znajomość fonetyki artykulacyjnej |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: