Podstawy audiologii 3007-L1A3PI
Cele kształcenia:
Poznanie podstaw budowy i funkcji narządu słuchu
Poznanie przyczyn i patomechanizmów różnych uszkodzeń słuchu
Poznanie metod diagnozowania, leczenia, wspomagania i rehabilitacji narządu słuchu i wynikających z jego dysfunkcji zaburzeń mowy
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza – student:
• zna system opieki, edukacji i poradnictwa dla osób niepełnosprawnych (w zakresie uszkodzenia n. słuchu)
• posiada ogólną znajomość budowy i czynności organizmu w celu uzyskania podstaw dla zrozumienia procesów fizjologicznych i patologicznych zachodzących w narządach: głosu, mowy i słuchu w różnych okresach życia człowieka (tu: słuchu)
• Zna podstawy anatomii i fizjologii narządu słuchu, typologię zaburzeń słuchu; ma podstawową wiedzę na temat przyczyn uszkodzeń słuchu , zna podstawowe schorzenia narządu słuchu; orientuje się w zakresie objawów i przyczyn wybranych zaburzeń zachodzących w narządach głosu , mowy i słuchu (tu: głównie słuchu)
• ma pogłębioną wiedzę o metodach zapobiegania niepożądanym zjawiskom w procesie przyswajania mowy i języka (u osób z wadą słuchu)
Umiejętności – student:
• umie wykorzystać podstawowa wiedzę teoretyczną z zakresu logopedii oraz medycyny do formułowania ocen i sądów dotyczących mowy, poziomu jej rozwoju i zaburzeń, programowania postępowania terapeutycznego i tp.; umie samodzielnie zdobywać informacje i rozwijać umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w językach polskim oraz obcych) oraz nowoczesnych technologii (tu: dotyczy głównie wiedzy z zakresu logopedii oraz medycyny)
Kompetencje społeczne – student:
• dąży do pogłębiania wiedzy i doskonalenia umiejętności niezbędnych do pracy z osobami z wadami lub chorobami narządów głosu, mowy i słuchu (dot. osób z wadami słuchu)
• ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ich pogłębiania i doskonalenia i potrafi to robić;
• jest świadom zależności między skutecznością działania a wyborem właściwej w danej sytuacji strategii komunikacyjnej;
• respektuje prawa pacjenta, konstruktywnie komunikuje się z pacjentem, jego rodziną oraz zespołem terapeutycznym
Kryteria oceniania
Egzamin – próg zaliczający 50% + 1
Literatura
Obowiązkowa:
Audiologia Kliniczna” red. Mariola Śliwińska- Kowalska, Mediton Łódź 2005, wyd. 1;
„Otolaryngologia Kliniczna” red. Kazimierz Niemczyk, Dariusz Jurkiewicz, Jacek Składzień, Czesław Stankiewicz, Witold Szyfter; Medipage, Warszawa 2015, wyd 1, Tom 2
„Surdologopedia. Teoria i praktyka’” red. Ewa Muzyka-Furtak, Gdańsk, wyd. dowolne
Uzupełniająca:
„Ćwiczenia z Otolaryngologii” red. Stanisław Iwankiewicz, PZWL, Warszawa 2007, wyd 6.
„Audiologia Kliniczna-zarys’’ red. Antoni Pruszewicz, UM Poznań, 2010 wyd 4;
Uwagi
W cyklu 2023Z:
Imię i nazwisko koordynatora przedmiotu |
W cyklu 2024Z:
Imię i nazwisko koordynatora przedmiotu |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: