Podstawy foniatrii 3007-L1A3PF
Celem zajęć jest opanowanie przez studentów wiedzy w zakresie: anatomii i fizjologii traktu głosowego, fizjologicznego rozwoju głosu, higieny narządu głosu, etiologii oraz klasyfikacji zaburzeń głosu, narzędzi diagnostycznych wykorzystywanych w zaburzeniach głosu, metod terapeutycznych zaburzeń głosu, etiologii, diagnostyki i postępowania u pacjentów z zaburzeniami połykania
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student
1. Zna podstawy anatomii, fizjologii oraz higieny narządu głosu,
2. Zna podstawowe objawy i przyczyny zaburzeń głosu oraz metody
ich diagnozowania
3. Zna formy terapii zaburzeń głosu
UMIEJĘTNOŚCI
Student
1. Prawidłowo odczytuje rozpoznania medyczne zaburzeń głosu
niezbędne do prowadzenia skutecznej terapii logopedycznej,
rozumie treść tych dokumentów, a informacje w nich zawarte
wykorzystuje w planowaniu procesu diagnostycznego i
terapeutycznego
2. Potrafi samodzielnie przeprowadzić wywiad oraz testy
diagnostyczne, dostępne w gabinecie logopedy, w kierunku
zaburzeń głosu. Potrafi samodzielnie zinterpretować wyniki
procesu diagnostycznego u pacjentów z zaburzeniami głosu.
3. Potrafi przeprowadzić z pacjentem rozmowę na temat higieny
narządu głosu oraz poprowadzić rehabilitację oddechowofonacyjną
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Student
1. Potrafi współpracować z lekarzem foniatrą.
4. Jest świadomy odpowiedzialności za podejmowane działania
diagnostyczno-terapeutyczne.
Kryteria oceniania
Obecność na wykładach i ćwiczeniach oraz zdanie egzaminu w formie testu.
Literatura
Literatura obowiązkowa: • Obrębowski A. Narząd głosu i jego znaczenie w komunikacji społecznej.
Obrębowski A. (red.). Poznań 2008
• Szkiełkowska A., Kazanecka E. Emisja głosu. Wskazówki metodyczne.
Szkielkowska A, Kazanecka E (red.). IFPS i UM im. F. Chopina,
Warszawa 2011
Literatura uzupełniająca: • Aronson A.E., Bless D.M., Clinical Voice Disorders, Wyd. Thieme, New
York, 2009
• Gębska M., Weber-Nowakowska K., Żyżniewska-Banaszak E.,
Zastosowanie techniki fonacyjno-oddechowo- artykulacyjnej – jako
formy profilaktyki i rehabilitacji zaburzeń emisji głosu u nauczycieli,
Hygeia Public Health, 2014; 49(2):209-2014
• Sachender P. S., Smrity R. B. D., Aakanksha R., Voice therapy:
management of benign voice disorders, International Journal of
Advancements in Research & Technology, 2013; 2(7): 277-281
• Sielska-Badurek E., Domeracka-Kołodziej A., Rola podparcia
oddechowego w śpiewie operowym, Otolaryngologia, 2009; 8(3):109-
114
• Sielska-Badurek E., Niemczyk K. Postępowanie diagnostyczne w
zaburzeniach głosu. Pol. Prz. Otolaryngol. 2015; 4 (2): 12–18
• Woźnicka E., Niebudek-Bogusz E., Śliwińska-Kowalska M., Nowa
metoda manualnej terapii krtani w rehabilitacji zaburzeń
czynnościowych głosu, Otolaryngologia, 2012; 11(4): 168-173
• Ya-Chuan K., Shen-Hwa C., Yu-Tsai W.,Efficacy of Voice Therapy for
Patients With Early Unilateral Adductor Vocal Fold Paralysis, Journal of
Voice, 2017; 31(5):567-575
Czasopisma: • Otolaryngologia Polska
• Polski Przegląd Otolaryngologiczny
• Journal of Voice
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: