Metody badań logopedycznych 3007-L1A3MB
W czasie zajęć zostaną poruszone następujące zagadnienia:
- podstawy metodologii badań logopedycznych, zasady prowadzenia procedury badania logopedycznego,
- metoda obserwacyjna,
- metody wywiadu, narzędzia do przeprowadzenia wywiadu,
- metoda testowa, narzędzia do badań przesiewowych,
- metoda testowa, narzędzia do badań całościowych,
- metoda ankietowa,
- studium przypadku jako podstawowa metoda badań klinicznych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
- ma pogłębioną wiedzę na temat objawów językowych i pozajęzykowych charakterystycznych dla zaburzonego rozwoju mowy (dyslalia) i dla opóźnionego rozwoju mowy;
- zna różne podstawowe metody i techniki badań logopedycznych
Umiejętności:
- student umie opisywać podstawowe współczesne ustalenia dotyczące zaburzeń psychoruchowych dziecka;
- student umie posługiwać się wybranymi testami językowymi, próbami badawczymi
Kompetencje społeczne:
- dąży do pogłębiania wiedzy i doskonalenia umiejętności niezbędnych do pracy z osobami z wadami lub chorobami narządów głosu, mowy i słuchu
- potrafi współpracować z innymi specjalistami oceniającymi rozwój dziecka: z psychologiem, pedagogiem
Kryteria oceniania
- obecność na zajęciach oraz aktywne uczestnictwo w zajęciach
- praca indywidualna i w zespole: realizowanie w ramach zespołu zadań, które danemu zespołowi wyznaczył prowadzący
- ustne przedstawienie wyników pracy w zespole w postaci krótkiej prezentacji podczas zajęć
- zaliczenie pisemne
Literatura
1. Brzeziński J., 1975, Metody badań psychologicznych w zarysie.
2. Brzeziński J., 2005, Metodologia badań psychologicznych.
3. Czarnecki K., 2009, Metodologiczne podstawy naukowego rozwoju studentów.
4. Grabias S., Woźniak T., Panasiuk J., 2015, Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego.
5. Jastrzębowska G., Pelc-Pękała O., 2003, Metodyka ogólna diagnozy i terapii logopedycznej. W: G.Jastrzębowska, T. Gałkowski (red.). Logopedia. Pytania i odpowiedzi. t. 2 ,
6. Krajna E., Żebryk-Stopa A., 2012, Zasady diagnostyki neurologopedycznej. W: A. Obrębowski (red.) Wprowadzenie do neurologopedii.
7. Kurowska M., Wolańska E. (red.) 2015, Metody i narzędzia diagnostyczne w logopedii.
8. Łobocki M., 1978, Metody badań pedagogicznych.
9. Milewski S., Kaczorowska-Bray K. (red), 2015, Metodologia badań logopedycznych z perspektywy teorii i praktyki.
10. Porayski-Pomsta J. (red.), 2008, Diagnoza i terapia w logopedii.
11.Skorny Z., 1974, Metody badań i diagnostyka psychologiczna.
12. Zieliński J., 2012, Metodologia pracy naukowej.
oraz dodatkowa literatura podawana na bieżąco na zajęciach
W cyklu 2023L:
1. Brzeziński J., 1975, Metody badań psychologicznych w zarysie. oraz dodatkowa literatura podawana na bieżąco na zajęciach |
W cyklu 2024L:
1. Brzeziński J., 1975, Metody badań psychologicznych w zarysie. oraz dodatkowa literatura podawana na bieżąco na zajęciach |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: