Psycholingwistyka 3007-L1A2PS
Celem konwersatorium jest zapoznanie studentów z następującymi zagadnieniami z pogranicza psychologii i językoznawstwa:
1. Wstęp do psycholingwistyki: przedmiot, historia i metodologia badań
2. Definicja języka i jego dwóch podstawowych funkcji — komunikacyjnej i reprezentatywnej. Pojęcie kompetencji językowej i komunikacyjnej
3. Elementy neurolingwistyki: budowa i funkcjonowanie mózgu w zakresie czynności odpowiedzialnych za mowę
4. Język jako biologicznie uwarunkowana właściwość gatunku Homo spaiens
5. Ontogeneza języka: biologiczne i społeczne uwarunkowania
6. Filogeneza języka: powstanie i rozwój języka ludzkiego
7. Rodzaje dwujęzyczności
8. Charakterystyka kompetencji językowej – reprezentacje umysłowe
9. Charakterystyka kompetencji komunikacyjnej – teoria umysłu i pojęcia z nią związane
10. Związki języka z poznaniem i kulturą
11. Język mówiony, pismo, internet
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student, który zaliczył przedmiot:
WIEDZA
– zna założenia teoretyczne wybranych teorii psycholingwistycznych: behawioralnej, natywistycznej, konstruktywistycznej, kognitywnej (H1A(P)_W20, H1A(P)_W21)
– zna podstawowe pojęcia: kompetencja językowa, kompetencja komunikacyjna, świadomość językowa, sprawność komunikacyjna, funkcje języka, słownik umysłowy ( H1A(P)_W20, H1A(P)_W21)
UMIEJĘTNOŚCI
– umie opisywać modele zachowania językowego (H1A(P)_W20, H1A(P)_W21)
– umie definiować podstawowe pojęcia psycholingwistyczne: kompetencja językowa, kompetencja komunikacyjna, świadomość językowa, sprawność komunikacyjna, funkcje języka, słownik umysłowy ( H1A(P)_W20, H1A(P)_W21)
– umie opisywać wybrane właściwości kompetencji językowej i komunikacyjnej: językowe, społeczne, sytuacyjne, pragmatyczne (H1A(P)_W20, H1A(P)_W21)
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
– rozumie znaczenie psycholingwistyki dla wyjaśniania zależności rozwoju języka w ontogenezie od uwarunkowań psychogenetycznych i społecznych (H1A(P)_W20, H1A(P)_W21)
– rozumie związki pomiędzy czynnikami społecznymi, sytuacyjnymi i pragmatycznymi i ich wpływ na rozwój kompetencji językowej i komunikacyjnej (H1A(P)_W20, H1A(P)_W21)
– rozumie rolę i znaczenie języka w porozumiewaniu się ludzi między sobą (H1A(P)_W20, H1A(P)_W21)
– rozumie rolę i znaczenie języka w rozwoju świadomości człowieka i jego wiedzy o świecie (H1A(P)_W20, H1A(P)_W21)
Kryteria oceniania
zaliczenie na ocenę
Dopuszczalna liczba nieobecności podlegających usprawiedliwieniu: 2 nieobecności w semestrze.
Literatura
Aitchison J., 1991, Ssak, który mówi. Wstęp do psycholingwistyki, Warszawa.
Aitchison J., 2002, Ziarna mowy: początki i rozwój języka, Warszawa.
Berko Gleason J., Berstein Ratner N. (red.), 2005, Psycholingwistyka, Gdańsk.
Bokus B., Shugar G. W., (red.), Psychologia języka dziecka. Osiągnięcia, nowe perspektywy, Gdańsk.
Budohoska W., Grabowska A., 1994, Dwie półkule — jeden mózg, Warszawa.
Bernstein B., 1980, Socjolingwistyka a społeczne problemy kształcenia [w:] M. Głowiński (red.), Język a społeczeństwo, Warszawa.
Grabias S., 1994, Język w zachowaniach społecznych, Lublin.
Kurcz I., 2000, Język i komunikacja [w:] J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki t. 2 Psychologia ogólna, Gdańsk.
Kurcz I., 2005, Psychologia języka i komunikacji, Warszawa.
Maass A., Arcuri L., 2000, Język a stereotypizacja [w:] N. Macrae, H. Stangor, M. Hewstone (red.), Stereotypy i uprzedzenia. Najnowsze ujęcie, Gdańsk
Shugar G. W., 1995, Dyskurs dziecięcy. Rozwój w ramach struktur społecznych, Warszawa.
Wierzbicka A., 1990, Podwójne życie człowieka dwujęzycznego [w:] W. Miodunka (red.) Język polski w świecie, Warszawa.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: