Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna 3007-L1A2PP
Tematyka wykładu obejmuje analizę specyfiki pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej jako subdyscyplin pedagogicznych, wzajemnej relacji problematyki i obszarów badań tych dyscyplin pedagogicznych oraz prezentację różnych podejść do związku teorii z praktyką, w tym metodyką nauczania. Wśród poruszanych zagadnień tematycznych znajdą się: problematyka badań i perspektywy rozwoju pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej, dyskursy pedagogiki wczesnoszkolnej, najważniejsze osiągnięcia rozwojowe dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym oraz możliwości ich wykorzystania w edukacji, rola i zadania nauczyciela, proces komunikowania się w szkole, znaczenie dialogu edukacyjnego, cechy charakterystyczne procesu uczenia się dzieci w wieku wczesnoszkolnymi, obraz szkolnej socjalizacji, ocenianie osiągnięć uczniów wspierające proces uczenia się.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
WIEDZA:
- zna cele i treści oraz zasady kształcenia (reguły, normy), metody kształcenia i wychowania (sposób postępowania nauczyciela), formy organizacyjne kształcenia i wychowania oraz metody i zasady oceniania postępów uczniów w nauce i wychowaniu, zwłaszcza w okresie przedszkolnym i wczesnoszkolnym;
- opisać podstawowe obszary badań pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej
- scharakteryzować dyskursy pedagogiki wczesnoszkolnej i ich teoretyczny oraz praktyczny kontekst
- przedstawić strategie uczenia się dzieci w wieku wczesnoszkolnym
- opisać zadania nauczyciela wczesnej edukacji oraz najważniejsze kompetencje zawodowe
- opisać osiągnięcia rozwojowe dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym oraz znaczenie edukacji formalnej w ich zaspokajaniu
- przedstawić sposoby poznawania i oceniania szkolnych osiągnięć uczniów oraz motywowania do uczenia się
UMIEJĘTNOŚCI
- umie samodzielnie pogłębiać wiedzę i rozwijać umiejętności, kierując się wskazówkami opiekuna naukowego;
- umie zaprezentować własne wątpliwości, sugestie, pomysły, interpretacje, popierając je merytoryczną argumentacją z wykorzystaniem wybranych ujęć teoretycznych i poglądów różnych autorów;
-potrafi definiować podstawowe pojęcia z zakresu pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej;
- potrafi charakteryzować podstawowe założenia teoretyczne głównych kierunków psychologicznych i pedagogicznych;
- potrafi scharakteryzować podstawowe problemy wczesnej edukacji w Polsce w kontekście doświadczeń międzynarodowych
- umie uzasadnić przyczyny reform edukacyjnych w Polsce i określić obszary i uwarunkowania efektywnej zmiany we wczesnej edukacji
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
- potrafi charakteryzować podstawowe założenia teoretyczne głównych kierunków psychologicznych, psycholingwistycznych i pedagogicznych;
- ma świadomość złożoności problemów związanych z funkcjonowaniem języka jako środka komunikacji;
- jest świadom zależności między skutecznością działania a wyborem właściwej w danej sytuacji strategii komunikacyjnej;
- potrafi współpracować w grupie nad przygotowaniem zadania realizowanego w określonym celu i z myślą o konkretnym odbiorcy i temacie.
Kryteria oceniania
Esej pedagogiczny na temat inspirowany tematyką wykładów (praca w parach lub w zespołach trzyosobowych)
Kolokwium z całej tematyki zajęć.
Studenci otrzymują 16 zagadnień podzielonych na 4 grupy po 4 tematy w każdej i opracowują podczas pisemnego zaliczenia po jednym zagadnieniu z każdego tematu, czyli w sumie 4 tematy. Kryteria oceniania:
-zgodność tekstu z problematyką przedstawioną z zagadnieniach tematycznych
- logiczna i uporządkowana merytorycznie struktura wypowiedzi
- problemowe ujęcie zagadnień
- poprawność językowa (stylistyczna i ortograficzna)
Literatura
- M. Dąbrowski, Pozwólmy dzieciom myśleć
- red. A. Brzezińska, Psychologiczne portrety człowieka, GWP 2005
- red. A. Brzezińska (i inni), 6 –latek w szkole. Rozwój i wspomaganie rozwoju. Wydawnictwo Humaniora 2014,
- D. Klus-Stańska, Konstruowanie wiedzy w szkole. Wydawnictwo UWM 2000
red. D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska, Pedagogika Wczesnoszkolna– dyskursy, problemy, rozwiązania , WAiP 2009
- red. D. Klus-Stańska, (Anty) edukacja wczesnoszkolna , Impuls 2015
- A. Kalinowska, Pozwólmy dzieciom działać
- red. Kruszewski, Pedagogika w pokoju nauczycielskim WSiP 2000
- E. Filipiak, Rozwijanie zdolności uczenia się. Z Wygotskim i Brunerem w tle.
- R. Fisher, Uczymy jak myśleć. WSiP 1999
- J. Hattie, Widoczne uczenie się dla nauczycieli. CEO 2015
- M. Głoskowska-Sołdatow, Motywacja do uczenia się ucznió1) w młodszym wieku szkolnym. Wydawnictwo Akademickie Żak 2016
- red. D. Waloszek, Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna: obszary sporów, poszukiwań, wyzwań i doświadczeń w kontekście zmian oświatowych, Centrum Edukacyjne „Bliżej Przedszkola” 2010
- D. Wood, Jak dzieci uczą się i myślą? Społeczne konteksty rozwoju poznawczego. Rozdz. 1 Obrazy dzieciństwa i ich odbicie w nauczaniu
- M. Żytko, Pozwólmy dzieciom mówić i pisać
- M. Żytko, Most zwodzony czy głęboka fosa – edukacyjne progi w szkole podstawowej w: red. M. Dudzikowa, S. Jaskulska, Twierdza. Szkoła w metaforze militarnej. CO w zamian. Wolters Kluwer 2016
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: