Psychologia kliniczna dziecka 3007-L1A2PK
Wykład służy przedstawieniu podstawowej wiedzy dotyczącej psychologii klinicznej dziecka. Student poznaje terminologię związaną z zaburzeniami psychicznymi i zaburzeniami zachowania. Zapoznaje się z psychodynamicznym, behawioralno-poznawczym i zintegrowanym ujęciem przyczyn tychże zaburzeń. Zyskuje informacje na temat złożonych uwarunkowań normatywnego i zaburzonego funkcjonowania psychicznego dziecka. Poznaje zależności między czynnikami biopsychicznymi i środowiskowymi warunkującymi normatywny rozwój lub pojawienie się zaburzeń psychicznych. Poznaje podejścia patogenetyczne i salutogenetyczne. Zapoznaje się z zasadami klasyfikacji zaburzeń psychicznych DSM-5 i ICD-10. Odrębną uwagę poświęca się zaburzeniom funkcjonowania językowego i komunikacyjnego i ich uwarunkowaniom środowiskowym, psychicznym i biologicznym (jąkanie, mutyzm psychogenny, trudności komunikacyjne w zaburzeniach neurorozwojowych).
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza
Student zna i rozumie podstawowe pojęcia opisujące funkcjonowanie psychiczne w normie i patologii.
Student zna i rozumie różne ujęcia zdrowia/normy w psychologii.
Student zna i rozumie podstawowe koncepcje opisujące funkcjonowanie psychiczne człowieka w normie i patologii i rozumie ich zintegrowane ujęcie.
Student rozumie różnice między podejściem salutogenetycznym i patogenetycznym w psychologii klinicznej.
Student zna najważniejsze objawy zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania u dzieci (według DSM-5 oraz częściowo ICD-10).
Student rozumie złożoność uwarunkowań normatywnego i zaburzonego funkcjonowania psychicznego.
Student rozumie zależności między funkcjonowaniem psychicznym a możliwościami komunikacji językowej dziecka.
Student zna objawy zaburzeń językowych i komunikacyjnych i uwarunkowania ich powstawania.
Umiejętności
Student potrafi wyjaśnić wieloznaczność terminów „zdrowie” i „norma” w psychologii.
Student umie wskazać różnice między podejściem salutogenetycznym a patogenetycznym w psychologii klinicznej.
Student potrafi wskazać i scharakteryzować przyczyny nieprawidłowego funkcjonowania psychicznego dziecka w ujęciu psychodynamicznym, behawioralno-poznawczym i zintegrowanym.
Student umie wyjaśnić złożony wpływ czynników biologicznych, emocjonalnych i środowiskowych w powstawaniu zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania.
Student umie wyjaśnić wzajemne zależności między funkcjonowaniem psychicznym a możliwościami komunikacji werbalnej (np. zaburzenia lękowe w jąkaniu, mutyzmie).
Student potrafi podać czynniki wpływające na pojawienie się zaburzeń w funkcjonowaniu językowym i komunikacyjnym oraz scharakteryzować objawy tych zaburzeń (np. trudności w komunikacji werbalnej u osób z zaburzeniami neurorozwojowymi, zaburzenia porozumiewania się w stanach psychotycznych).
Kompetencje
Student rozumie konieczność współpracy z psychologiem w procesach diagnozy i terapii logopedycznej, szczególnie w przypadku zaburzeń neurorozwojowych oraz przy zaburzeniach psychogennych.
Student jest wrażliwy na potrzeby psychiczne osób z zaburzeniami komunikacji werbalnej.
Kryteria oceniania
Zaliczenie pisemne
Literatura
Brzezińska, A.I. (2020) Rozwój w okresie dzieciństwa i dorastania: środowisko rozwoju, zadania rozwojowe, nabywane kompetencje. W: red. Lidia Cierpiałkowska, Helena Sęk. Psychologia kliniczna (s. 61-110). Warszawa: PWN.
Cierpiałkowska, L., Sęk, H. (2020). Psychologia kliniczna jako dziedzina badań i praktyki W: red. Lidia Cierpiałkowska, Helena Sęk. Psychologia kliniczna (s. 23-33). Warszawa: PWN.
Cierpiałkowska, L., Sęk, H. (2020). Teoretyczne i metodologiczne podstawy psychologii klinicznej W: red. Lidia Cierpiałkowska, Helena Sęk. Psychologia kliniczna (s. 37-48). Warszawa: PWN.
Cierpiałkowska, L., Sęk, H. (2020). Pojęcia normy, normalności i zdrowia. W: red. Lidia Cierpiałkowska, Helena Sęk. Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży (s. 51-60). Warszawa: PWN.
Dąbrowska, I., Kołakowski, A., Rogala, K. (2020) Zaburzenia związane ze zdrowiem somatycznym: zaburzenia snu, moczenie, zaburzenia wydalania. W: red. Lidia Cierpiałkowska, Helena Sęk. Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży (s. 477-496). Warszawa: PWN.
Farnicka, M., Grzegorzewska, I. (2020), Agresja dzieci i młodzieży. W: red. Lidia Cierpiałkowska, Helena Sęk. Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży (s. 547-556). Warszawa: PWN
Gałecki, P., Święcicki, R. (red.). (2013). Kryteria diagnostyczne DSM-5. Wrocław: Edra Urban&Partner.
Jaracz, J. (2004). Neuroanatomia depresji w świetle czynnościowych badań neuroobrazowych. Psychiatria, 1(2), s. 73-79.
Kępiński, A. Schizofrenia, Zaburzenia typu schizofrenii i urojeniowe F20-F29. W: red. P. Gałecki, A. Szulc. Psychiatria (s. 158-188). Wrocław: Edra Urban&Partner.
Kępiński, A. Zaburzenia nerwicowe, związane ze stresem i pod postacią somatyczną F40-F48. W: red. P. Gałecki, A. Szulc. Psychiatria (s. 238-278). Wrocław: Edra Urban&Partner.
Pastwa-Wojciechowska, B., Grzegorzewska, I. (2020). Nieletni jako sprawcy przestępstw. W: red. Lidia Cierpiałkowska, Helena Sęk. Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży (s. 589-602). Warszawa: PWN
Edinete, M.R., Tudge, J Urie Bronfenbrenner’s Theory of Human Development: Its Evolution From Ecology to Bioecology. Journal of Family Theory & Review 5 (December 2013): 243–258. DOI:10.1111/jftr.12022.
Tyszkowa, M. (2007). Rola kultury w rozwoju psychicznym jednostki. W: red. M. Tyszkowa, M. Przetacznik-Gierowska Psychologia rozwoju człowieka zagadnienia ogólne (s. 102-123). Warszawa: PWN.
Tyszkowa, M., Przetacznik Gierowska, M.(2007). Ekologiczne uwarunkowania rozwoju psychicznego człowieka. W: red. M. Tyszkowa, M. Przetacznik-Gierowska Psychologia rozwoju człowieka zagadnienia ogólne (s. 85-101). Warszawa: PWN.
Zielona-Jenek, M. (2020). Zaburzenia seksualności dzieci i młodzieży. W: red. Lidia Cierpiałkowska, Helena Sęk. Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży (s. 470-477). Warszawa: PWN.
Zimbardo, P.C., Johnson, R.L., Mc Cann, V. (2017). Psychologia kluczowe koncepcje. Psychologia osobowości. Warszawa: PWN.
Zimbardo, P.G., Johnson, R.L., Mc Cann V. (2017). Psychologia kluczowe koncepcje. Psychologia osobowości. Warszawa: PWN.
Zimbardo, P.G., Johnson, R.L., Mc Cann V. (2017). Psychologia kluczowe koncepcje. Motywacja i uczenie się. Warszawa: PWN.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: