Kinezyterapia dziecięca 3007-L1A2KD
Przedmiot ten jest propedeutyką rehabilitacji, który obejmuje: wiedzę medyczną (związaną z: anatomią, fizjologią,
patofizjologią), wiedzę fizjoterapeutyczną (kinezyterapia, metody fizjoterapeutyczne), wiedzę z zakresu wybranych specjalności klinicznych (neurologia, neurochirurgia, otolaryngologia, otochirurgia) oraz psychologiczną i pedagogiczną, dającą podstawy postępowania terapeutycznego z dzieckiem i osobą dorosłą.
Zdobyta wiedza pozwoli na zastosowanie efektywniejszej, wielotorowej terapii pacjentów z zaburzeniami mowy. Pozwoli również na szersze spojrzenie diagnostyczne.
Wykształcenie umiejętności rozpoznawania przypadków zaburzeń mowy kwalifikujących się do rehabilitacji.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Student posiada wiedzę dotyczącą:
• Postępowania fizjoterapeutycznego w wybranych jednostkach chorobowych,
• umiejętności poszukiwania wiedzy z zakresu rehabilitacji.
Student potrafi:
• zdefiniować miejsce rehabilitacji w procesie opieki nad pacjentem pediatrycznym,
• wykorzystać zdobytą wiedzę z zakresu rehabilitacji
w planowaniu i prowadzeniu działań fizjoterapeutycznych,
• scharakteryzować wybrane metody usprawniania leczniczego,
• praktycznie zastosować nabytą wiedzę,
• rozpoznawać podstawowe wady w budowie ciała,
• posiadać umiejętność samodzielnego praktycznego wprowadzania w życie zdobytej wiedzy,
• posługiwać się wiedzą dotyczącą anatomii i fizjologii człowieka w ocenie możliwości fizycznych pacjenta pediatrycznego,
• posiadać umiejętność twórczego rozwijania form działania,
• analizować i interpretować zjawiska czynnościowe w obrębie narządu ruchu,
• posiadać umiejętność myślenia kategoriami przyczynowo- skutkowymi,
• dokonać systematycznej samooceny i wzajemnej oceny
w procesie kształcenia,
• zaplanować możliwości własnego doskonalenia w zakresie działań fizjoterapeutycznych i rehabilitacji.
Postawa, którą prezentuje student po ukończeniu kursu
z przedmiotu Kinezyterapia dziecięca to:
• posiadanie świadomości korelacji pomiędzy rehabilitacją
a logopedią,
• zdolność do racjonalnej dyskusji na tematy związane
z rehabilitacją,
• posiadanie zdolności do odpowiedzialnego wykonywania powierzonych zadań,
• posiadanie świadomości konieczności kształcenia się przez całe życie i podnoszenia swoich kompetencji zawodowych zgodnie z aktualnie obowiązującą wiedzą medyczną
i standardami opieki nad pacjentem,
• posiadanie umiejętności posługiwania się interdyscyplinarną wiedzą dot. medycznych, psychologicznych i lingwistycznych prawidłowości funkcjonowania człowieka, patologii mowy i słuchu, fizjoterapii i rehabilitacji,
• posiadanie nawyku stałego dokształcania się.
Kryteria oceniania
Wykłady:
1. Obecność obowiązkowa.
Ćwiczenia:
1. Obecność i czynny udział w zajęciach.
2. Zaliczenie końcowe w formie testu jednokrotnego wyboru.
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Kwolek A.: Rehabilitacja medyczna tom 1 i 2, Urban&Partner, Wrocław 2004.
2. Kuliński W., Zeman K.: Fizjoterapia w pediatrii, PZWL, Warszawa 2012
3. Niemczyk K., Rongies W.,: Fizjoterapia w otolaryngologii, Oficyna Wydawnicza Akademii Medycznej, Warszawa 2005.
4. Zembaty A.: Kinezyterapia. Tom II, Kasper, Kraków 2003.
Literatura uzupełniająca:
1. Kiwerski J.: Rehabilitacja medyczna, PZWL,
Warszawa 2011.
2. Nowotny J.: Podstawy fizjoterapii. Tom II. Podstawy metodyczne i technika wykonywania niektórych zabiegów, Kasper, Kraków 2004.
3. Nowotny J.: Podstawy fizjoterapii. Tom III. Wybrane metody fizjoterapii, Kasper, Kraków 2005.
4. Owczarek S.: Atlas ćwiczeń korekcyjnych, WSiP, Warszawa 1998.
5. Olszewski J.: Fizjoterapia w otolaryngologii dla studentów fizjoterapii, @Medica Press, Bielsko Biała 2005.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: