Promocja zdrowia i edukacja zdrowotna 3007-L1A1PZ
Celem nauczania jest: Przedstawienie historii, podstawowych definicji i zadań promocji zdrowia. Przekazanie wiedzy o zdrowym stylu życia: prawidłowym żywieniu, prawidłowej aktywności fizycznej, unikaniu nałogów, zdrowym środowisku, pracy i zdrowiu. Ponadto przedstawienie zasad motywowania pacjentów do zachowań prozdrowotnych, zasad profilaktyki przewlekłych chorób zakaźnych i niezakaźnych.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Tryb prowadzenia
W cyklu 2025Z: w sali zdalnie | Ogólnie: w sali | W cyklu 2024Z: w sali zdalnie |
Efekty kształcenia
K_W12 zna i rozumie: wyzwania stojące przed logopedami we współczesnym świecie, m.in: konieczność ciągłego doskonalenia umiejętności i uczenia się nowych technologii oraz metod terapeutycznych, potrzeba przystosowywania terapii logopedycznej do specyficznych potrzeb pacjentów po udarach i urazach mózgu oraz osób starszych z chorobami neurodegeneracyjnymi, duża liczba dzieci wymagających zindywidualizowanej terapii zaburzeń mowy i języka, kluczowa rola logopedów w opiece nad chorymi oraz wspieraniu ich w komunikacji
K_U06 Potrafi wykorzystywać zaawansowane technologie informacyjno-komunikacyjne w prowadzeniu działań z zakresu profilaktyki, diagnozy i terapii zaburzeń mowy i języka, a także w propagowaniu postaw sprzyjających prawidłowemu rozwojowi mowy i sprawnemu, skutecznemu posługiwaniu się nią przez całe życie
K_U08 Potrafi komunikować się z otoczeniem z użyciem specjalistycznej terminologii (w tym ze specjalistami z innych dziedzin): w sposób zrozumiały dla odbiorcy przekazywać informacje na temat diagnozy i terapii logopedycznej, objawów zaburzeń mowy i języka, komunikacji alternatywnej i wspomagającej oraz działań profilaktycznych i edukacyjnych, a także przedstawiać własne opinie i stanowisko dotyczące diagnozy i terapii logopedycznej oraz działań profilaktycznych
K_K04 Jest gotów do inicjowania działań na rzecz interesu publicznego: organizowania kampanii informacyjnych na temat zdrowia mowy; promowania świadomości społecznej dotyczącej zagadnień logopedycznych; myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przez podejmowanie współpracy z gabinetami logopedycznymi, współtworzenia programów edukacyjnych lub współpracę z różnego typu instytucjami
Kryteria oceniania
Prezentacja ustna – zaliczenie, egzamin – min 60% poprawnych odpowiedzi
Literatura
Jóźwiak A., Kaczmarska B., Kiepuszewski R., Klonowska K., Kozłowski R., Kułaga K., Morawska M., Poznerowicz I., Szymczak A., Ślusarska-Jasińska A. Edukacja zdrowotna w podstawowej opiece zdrowotnej. Ebook dla edukatora. Warszawa: Narodowy Fundusz Zdrowia – Centrala; 2022. Dostępny w Internecie: https://koordynowana.nfz.gov.pl/wp-content/uploads/2022/08/Edukacja-zdrowotna-w-podstawowej-opiece-zdrowotnej.pdf
Faleńczyk K., Zawada K., Dzielska A., red. Edukacja zdrowotna w środowisku nauczania i wychowania. Przewodnik dla pielęgniarek, pielęgniarzy oraz higienistek szkolnych. Warszawa: Instytut Matki i Dziecka; 2024. Dostępny w Internecie: https://medycynaszkolna.imid.med.pl/wp-content/uploads/2025/03/Edukacja-zdrowotna-w-srodowisku-nauczania-i-wychowania.pdf
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: