Pedagogika specjalna 3007-L1A1PS
Pojęcie pedagogiki specjalnej, jej miejsce wśród innych nauk, subdyscypliny pedagogiki specjalnej. Cele i zasady pedagogiki specjalnej. Metody pedagogiki specjalnej. Wyjaśnienie pojęcia niepełnosprawności, klasyfikacje niepełnosprawności. System opieki, kształcenia i poradnictwa dla niepełnosprawnych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza. Student:
•Zna podstawowe pojęcia i terminy z zakresu pedagogiki specjalnej
•Zna cele i zasady obowiązujące w pedagogice specjalnej
•Zna wybrane metody pedagogiki specjalnej
Umiejętnosci. Student:
•potrafi opisać charakterystyczne cechy poszczególnych niepełnosprawności
•potrafi rozpoznać dany rodzaj niepełnosprawności
Kompetencje społeczne. Student:
•Zna system opieki, edukacji i poradnictwa dla osób niepełnosprawnych w Polsce
•potrafi współpracować w zakresie terapii osób niepełnosprawnych
z różnymi instytucjami i specjlistami
Student zna:
w zaawansowanym stopniu najważniejsze teorie pedagogiczne, modele i metody kształcenia i wychowania oraz ich uwarunkowania, w tym wybrane metody pedagogiki specjalnej, stosowane dla celów edukacyjnych i w rehabilitacji niepełnosprawnych,
formy organizacyjne kształcenia i wychowania oraz metody i zasady oceniania postępów uczniów w nauce i wychowaniu;
w zaawansowanym stopniu cele i zasady obowiązujące w pedagogice specjalnej, wybrane metody pedagogiki specjalnej, stosowane dla celów edukacyjnych i w rehabilitacji niepełnosprawnych,
podstawowe pojęcia i terminy z zakresu pedagogiki specjalnej;
student umie:
korzystać z wiedzy w zakresie pedagogiki, w tym z metod i technik pedagogiki specjalnej, we własnej pracy pedagogicznej i logopedycznej, zarówno w zakresie działań edukacyjnych, jak i terapeutycznych;
uwzględniać zagadnienia z tej dziedziny w procesie uczenia się przez całe życie, a także wykorzystywać je we współpracy ze specjalistami z innych dziedzin; krytycznej oceny posiadanej wiedzy i umiejętności z zakresu pedagogiki, w tym pedagogiki specjalnej, w pracy nauczyciela i logopedy;
odwołując się do swoich kompetencji w tym zakresie, organizuje nie tylko swoją pracę zawodową, lecz także działania na rzecz szeroko pojmowanego środowiska społecznego.
Kryteria oceniania
Kolokwium pisemne, 50% poprawnych odpowiedzi
Literatura
Doroszewska J. (1989). Pedagogika specjalna. Wrocław
Dykcik W. (2009). Pedagogika specjalna. Poznań
Hulek A. (1988). Pedagogika rewalidacyjna. Warszawa
Sękowska Z. (2001). Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej. Kraków
Sowa J. (1997). Pedagogika specjalna w zarysie. Rzeszów
Domagała A., Mirecka U. (red.) (2021) Logopedia przedszkolna i wczesnoszkolna. Lublin. Wyd. Harmonia Universalis
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: