Psychologia rozwoju dziecka 3007-L1A1PR
I. Uwarunkowania rozwoju osobniczego człowieka. Sfery rozwoju psychoruchowego dziecka Procesy poznawcze: spostrzeganie, uwaga, pamięć. Procesy poznawcze: myślenie, uczenie się, inteligencja. Rozwój motoryczny: duża motoryka, mała motoryka, motoryka oralna. Rozwój emocjonalny: definicje emocji, teorie emocji, składowe emocji, mechanizm powstawania strachu. Rozwój moralności.Rozwój społeczny dziecka.Kształtowanie się poczucia „ja” u dziecka”
II Przygotowanie studentów do rozumienia procesów rozwojowych dziecka i poznania jego możliwości psychomotorycznych na danym etapie
III.
3. Uwarunkowania rozwoju osobniczego człowieka
4. Rodzaje uczenia się
5. Prawa w psychologii (efekt Zeigarnik, prawa Yerkesa – Dodsona, teoria dysonansu poznawczego Festingera i inne)
6. Sfery rozwoju psychoruchowego dziecka
7. Procesy poznawcze: spostrzeganie, uwaga, pamięć, myślenie, uczenie się, inteligencja
8. Rozwój motoryczny: duża motoryka, mała motoryka, motoryka oralna
9. Rozwój emocjonalny: definicje emocji, teorie emocji, składowe emocji, mechanizm powstawania strachu, kształtowanie się osobowości
10. Rozwój moralności u dziecka
11. Rozwój społeczny dziecka
12. Kształtowanie się poczucia „ja” u dziecka
13. Rozwój dziecka w okresie niemowlęcym i poniemowlęcym
14. Rozwój dziecka w okresie przedszkolnym
15. Rozwój dziecka w młodszym wieku szkolnym
W cyklu 2023L:
Przedmiot i zadania psychologii rozwojowej i schematy badań oraz metody stosowane w psychologii rozwojowej. |
W cyklu 2024L:
Przedmiot i zadania psychologii rozwojowej i schematy badań oraz metody stosowane w psychologii rozwojowej. |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Efekty kształcenia
Efekty uczenia
Wiedza:absolwent zna i rozumie
główne szkoły i kierunki psychologiczne oraz pojęcia psychologiczne,
uwarunkowania rozwoju osobniczego człowieka: poznawczego, emocjonalnego i moralnego;
wie, czym charakteryzują się procesy poznawcze: spostrzeganie, uwaga, pamięć, myślenie, uczenie się;
zna i rozumie wczesne uwarunkowania rozwoju mowy oraz terminy i pojęcia z zakresu rozwoju mowy dziecka i psycholingwistyki;
podstawowe pojęcia psychologii rozwojowej
wie, jak przebiega rozwój w zakresie procesów poznawczych, emocjonalnych, społecznych,
Umiejętności: absolwent potrafi
zastosować zdobytą wiedzę z zakresu psychologii, w tym psychologii rozwojowej i klinicznej, we własnej pracy pedagogicznej i logopedycznej, zarówno w zakresie działań edukacyjnych i terapeutycznych, jak i w komunikacji z pacjentami i ich rodzinami; stale pogłębiać swoje kompetencje w tym zakresie;
opisać podstawowe mechanizmy i czynniki rozwoju
zastosować zdobytą wiedzę z zakresu psychologii rozwoju dziecka w komunikacji z pacjentami i ich opiekunami
zastosować zdobytą wiedzę z zakresu rozwojowej we własnej pracy w zakresie działań edukacyjnych i terapeutycznych
zastosować zdobytą wiedzę z zakresu rozwojowej w komunikacji z pacjentami i ich opiekunami
Kompetencje Społeczne: absolwent jest gotów do:
dostrzegania i odpowiedzialnego analizowania trudności emocjonalno-społecznych pacjentów z zaburzonym lub opóźnionym rozwojem mowy, a także do odpowiedzialnego wspierania ich w pokonywaniu tych trudności; respektowania praw pacjenta, konstruktywnego komunikowania się z pacjentem, jego rodziną oraz zespołem terapeutycznym
Wzrost tolerancji dla odmiennych poglądów na bazie zrozumienia ich źródeł.
Przejawianie szacunku dla siebie nawzajem i dla odmiennych przekonań.
Zrozumienie, na czym polega umiejętność wymiany myśli i dyskusji opartej o argumenty merytoryczne, na przykładzie prezentowanych psychologicznych teorii i ujęć rozwoju dziecka.
Traktowanie pacjentów i ich opiekunów w sposób podmiotowy i indywidualny oraz wspierania ich w pokonywaniu trudności,
Współpraca z opiekunami pacjenta oraz z zespołem terapeutycznym
Kryteria oceniania
egzamin pisemny
Literatura
1.Birch A., Malim T.: Psychologia rozwojowa w zarysie. Od niemowlęctwa do dorosłości. PWN, Warszawa 1999.
2..Ilg F. L., Ames B. L., Baker S. M.: Rozwój psychiczny dziecka od 10 do 14 lat. Poradnik dla rodziców, psychologów i lekarzy. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2001
3..Ilg F.L., Ames B. L., Baker S. M.: Rozwój psychiczny dziecka od 0 do 10 lat. Poradnik dla rodziców, psychologów i lekarzy. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne 2001
4.Psychologia rozwoju człowieka. T. 2. Praca zbiorowa pod red. nauk. B. Harwas-Napierały i J. Trempały. PWN, Warszawa 2002 (str. 47 – 163)
W cyklu 2023L:
Literatura obowiązkowa: Birch, A., Malim, T. (1995). Psychologia rozwojowa w zarysie. Od niemowlęctwa do dorosłości. Warszawa: Wydawnictwa Naukowe PWN. Literatura dodatkowa: |
W cyklu 2024L:
Literatura obowiązkowa: Birch, A., Malim, T. (1995). Psychologia rozwojowa w zarysie. Od niemowlęctwa do dorosłości. Warszawa: Wydawnictwa Naukowe PWN. Literatura dodatkowa: |
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: