Pedagogika ogólna 3007-L1A1PD
Założenia i cele przedmiotu opisowo:
Celem przedmiotu pedagogika ogólna jest wprowadzenie studenta w podstawowe zagadnienia teorii edukacji (współczesne wychowanie, nowoczesna dydaktyka); zapewnienie możliwości aktywnego poznawania praktyki wykorzystując metody pośrednie (np. symulacje, modelowe opisy zdarzeń); kształtowanie umiejętności refleksji i badania własnej praktyki edukacyjnej; kształtowanie praktycznych umiejętności w obszarze klasy szkolnej, współpracy z rodzicami, szerszym środowiskiem szkolnym. Studenci podczas wykładów zostaną zapoznani z głównymi dyscyplinami pedagogicznymi.
Realizację powyższych celów umożliwia między innymi wprowadzenie następujących treści kształcenia: teleologiczne i aksjologiczne podstawy współczesnego wychowania; prawidłowości procesu wychowania i nauczania i ich uwarunkowania; metody i formy, rezultaty pracy pedagogicznej; program i treści kształcenia, planowanie pracy, kontrola i ocena rezultatów; procesy integracyjne w obrębie grupy klasowej; metody profilaktyki, diagnostyki i terapii.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia w zakresie wiedzy:
a) opisuje procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego, w tym w działalność pedagogiczną oraz ich prawidłowości i zakłóceń;
b) opisuje proces wychowania i kształcenia, w tym ich filozoficzne i społeczno-kulturowe podstawy;
c) przedstawia współczesne teorie dotyczące wychowania;
d) wymienia główne elementy i cechy środowisk wychowawczych oraz opisuje procesy w nich zachodzące;
Efekty kształcenia w zakresie umiejętności:
a) potrafi dokonywać operacjonalizacji sytuacji i zdarzeń pedagogicznych;
b) potrafi wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki do analizowania i interpretowania określonego rodzaju sytuacji i zdarzeń pedagogicznych;
c) potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności związane z działalnością pedagogiczną korzystając z różnych źródeł;
d) potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań wychowawczych związanych z odpowiednimi etapami edukacyjnymi;
Efekty kształcenia w zakresie postaw (kompetencji społecznych):
a) analizuje poziom swojej wiedzy i umiejętności; rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego; dokonuje oceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności w trakcie realizowania działań pedagogicznych;
b) ma świadomość sensu, wartości i potrzeby podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym.
Kryteria oceniania
Zaliczenie pisemne na ocenę zawiera pytania zamknięte (sprawdzające efekty kształcenia dotyczące wiedzy) i otwarte (sprawdzające efekty kształcenia związane z umiejętnościami wykorzystania przyswojonej wiedzy i stopniem opanowania kompetencji społecznych).
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Arends R., Uczymy się nauczać. PWN. Warszawa 1994.
Danilewska J., Agresja u dzieci - szkoła porozumienia. WSiP Warszawa 2002.
Davis R., Dar dysleksji. Zysk i ska, Poznań 2001.
Debesse M., Mialaret G. (red.) Rozprawy o wychowaniu. PWN Warszawa 1998.
Dziewulak D.: Jak wykształcić dobrego nauczyciela? (wywiad dla edunews.pl) http://www.edunews.pl/badania-i-debaty/wywiady/1302-tego-kandydata-przyjmiemy-tego-odprawimy-z-kwitkiem
Dziewulak D.: Jak być skutecznym nauczycielem nauczycieli, Tygodnik opinii Wszystko Co Najważniejsze, Instytut Nowych Mediów, Warszawa 2016.
https://wszystkoconajwazniejsze.pl/dobromir-dziewulak-jak-byc-skutecznym-nauczycielem-nauczycieli/
Janowski A., Pedagogika praktyczna. Wyd. Fraszka Edukacyjna. Warszawa 2002.
Janowski A.: Poznawanie uczniów, Fraszka Edukacyjna Warszawa 2002
Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania. Warszawa 2006.
Gutek G., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji. GWP Gdańsk 2003.
Kawula S. i inni, Pedagogika rodziny. Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2002
Kazanowski Z., Osik-Chudowolska D. (red.), Integracja osób niepełnosprawnych w edukacji i interakcjach społecznych. Wyd. UMCS. Lublin 2003.
Kruszewski K. (red.) Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela t.1 PWN Warszawa 1991 i nast.
Kupisiewicz Cz.: Podstawy dydaktyki, WSiP 2005
Kwiatkowska H., Pedeutologia. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Warszawa 2008.
Kwieciński Z., Śliwerski B.(red.), Pedagogika. T.1,2 PWN Warszawa 2003.
Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie. OW Impuls. Kraków 2003 i nast.
Moroz H., Rozwój zawodowy nauczyciela. Impuls. Kraków 2005.
Retter H., Komunikacja codzienna w pedagogice. GWP. Gdańsk 2005.
Śliwerski B. (red.) Pedagogika. Tomy 1-3 GWP. Gdańsk 2006.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: