Język polski jako obcy/drugi/odziedziczony w kontekście glottodydaktycznym 3007-C062KG1
Celem zajęć jest przygotowanie oraz realizacja projektu empirycznego, uwieńczonego opracowaniem pracy magisterskiej z zakresu uczenia się i nauczania języka polskiego jako obcego, druigiego lub odziedziczonego (języka pochodzenia). Uczestnicy seminarium na forum grupy będą prezentować koncepcje swoich projektów badawczych oraz uzyskiwane wyniki badań. Projekty empiryczne będą miały charakter psycholingwistyczny lub glottodydaktyczny.
W ramach seminarium realizowane będą także zagadnienia prezentujące glottodydaktykę polonistyczną w kontekście rozwoju ogólnej dydaktyki językowej. Poddane refleksji Uczestników zajęć zostaną koncepcje teoretyczne oraz kierunki metodologiczne, ze szczególnym uwzględnieniem metodologii badań społecznych, psycho- i neurolingwistycznych (także neurobiologicznych i psychofizjologicznych) oraz komparatywizmu glottodydaktycznego. Szczegółówy zakres zagadnień obejmuje następujące zagadnienia:
1. Glottodydaktyka polonistyczna jako subdyscyplina glottodydaktyki ogólnej.
2. Związki glottodydaktyki ogólnej z dyscyplinami pokrewnymi.
3. Glottodydaktyka polska, europejska i światowa – synteza rozwoju obszaru badawczego w kontekście edukacyjnym i społecznym.
4. Dydaktyka języka polskiego jako obcego, drugiego i odziedziczonego (pochodzenia).
5. Dydaktyka wielojęzyczności i glottodydaktyka porównawcza.
6. Metodologia badań (glotto)dydaktycznych i (glotto)pedagogicznych.
7. Metody ilościowe.
8. Metody jakościowe.
9. Triangulacja metod badawczych.
10. Metodologia badań etnograficznych.
11. Metodologia badań neuro- i psycholingwistycznych.
12. Metodologia porównawczych badań glottodydaktycznych.
13. Warsztat refleksyjnego praktyka.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza:
- ugruntowanie i wzbogacenie wiedzy z zakresu glottodydaktyki polskiej, europejskiej i światowej, ze szczególnym uwzględnieniem obszaru związanego z przygotowywaną pracą magisterską;
- wzbogacenie wiedzy z zakresu dydaktyki wielojęzyczności i glottodydaktyki porównawczej w kontekście rozwoju glottodydaktyki polonistycznej;
- poszerzenie wiedzy na temat powiązań interdyscyplinarnych glottodydaktyki ogólnej i polonistycznej z dyscyplinami pokrewnymi, takimi jak pedagogika, psychologia, psycholingwistyka, neurolingwistyka, antropologia kulturowa;
- pogłębienie wiedzy z zakresu metodologii badań glottodydaktycznych, ze szczególnym uwzględnieniem narzędzi badawczych wykorzystywanych w obszarze glottodydaktyki polonistycznej i porównawczej.
Umiejętności:
- rozwijanie umiejętności trafnego diagnozowania zjawisk i problemów badawczych;
- rozwijanie umiejętności krytycznej analizy zjawisk zachodzących w polonistycznym procesie glottodydaktycznym, krytycznej oceny przeprowadzonych już dociekań naukowych oraz formułowania wniosków badawczych i sądów;
- rozwijanie umiejętności krytycznej lektury literatury przedmiotu oraz efektywnego doboru materiałów referencyjnych.
Kompetencje społeczne:
- rozwijanie umiejętności współpracy w zespole;
- wspieranie świadomości własnej roli jako refleksyjnego praktyka rozumiejącego wyzwania współczesnego świata i nauki.
Kryteria oceniania
Wystąpienia, praca własna, samodzielne przygotowanie pracy
Literatura
Dakowska, M., O rozwoju dydaktyki języków obcych jako dyscypliny naukowej, Warszawa 2014.
Dubisz S., Sajkowska U. (red.), Język polski jako drugi kod komunikacyjny w Polsce, Warszawa 2015.
Gębal, P.E., Modele kształcenia nauczycieli języków obcych w Polsce i w Niemczech. W stronę glottodydaktyki porównawczej, Kraków 2013.
Gębal, P.E., Krakowska szkoła glottodydaktyki porównawczej na tle rozwoju glottodydaktyki ogólnej i polonistycznej, Kraków 2014.
Gębal P.E., Podstawy dydaktyki języka polskiego jako drugiego. Podejście integracyjno-inkluzyjne, Kraków 2018.
Gębal P.E. Dydaktyka języków obcych. Wprowadzenie, Warszawa 2019.
Grucza, F., Lingwistyka stosowana. Historia – zadania – osiągnięcia, Warszawa 2007.
Jędryka B.K., Język polski w polonijnej szkole na przykładzie badań przeprowadzonych w Clark – New Jersey, USA, Warszawa 2012.
Jędryka B.K., Metodyka nauczania języka polskiego jako obcego/drugiego dzieci w wieku przedszkolnym, Warszawa 2015.
Janowska, I., Podejście zadaniowe do nauczania i uczenia się języków obcych, Kraków 2011.
Janowska I., Wypowiedź ustna w dydaktyce językowej. Na przykładzie języka polskiego jako obcego, Kraków 2019.
Michońska-Stadnik, A., Wilczyńska, W., Metodologia badań w glottodydaktyce, Kraków 2010.
Miodunka W., Glottodydaktyka polonistyczna: pochodzenie, stan obecny, perspektywy, Kraków 2016.
Pfeiffer, W., Nauka języków obcych. Od praktyki do praktyki, Poznań 2001.
Wilczyńska W., Mackiewicz M., Krajka J., Komunikacja interkulturowa. Wprowadzenie, Poznań 2019.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: