Kobiety, dzieci, szaleńcy i poeci w literaturze dokumentu osobistego drugiej połowy XVIII i pierwszej XIX-tego wieku, i nie tylko? 3007-C061ES1
W zapomnianych drukach i rękopisach spoczywają dziesiątki fascynujących tekstów - często trudno dostępnych, rozproszonych - interesujących literacko i jednocześnie ważnych poznawczo: pamiętników, dzienników, korespondencji, czasopism, a także tekstów literackich. Będziemy do nich docierać, czytać, analizować, wreszcie przygotowywać do druku - zgodne z normami współczesnej tekstologii i edytorstwa.
Studenci mają możliwość na podstawie tych i innych materiałów (literackich, czasopiśmienniczych, źródeł historycznych) przygotowania prac monograficznych poświęconych słabo zbadanym lub zupełnie pomijanym zjawiskom z pogranicza literatury, socjologii i historii. Efektem wspólnych działań będą monografie wybranych zjawisk, rekonstrukcje biografii czy nawet bibliografie twórczości literackiej (z aneksami, antologiami) zapoznanych a ważnych dla epoki postaci.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student będzie potrafił:
WIEDZA
1. Opisać kierunki rozwoju literatury dokumentu osobistego (m.in. pamiętnikarstwa, epistolografii, autobiografii) przełomu XVIII i pierwszej połowy XIX wieku.
2. Wskazać teksty, problemy, postaci (XVIII i I poł. XIX w. ) dotąd pomijane w refleksji historycznoliterackiej.
3. Opisać rolę kulturotwórczą kobiety-pisarki działającej na przełomie XVIII i XIX wieku. Podstawą tego opisu są postaci i teksty zapoznane.
4. Opisać- ujawnianą w badanych tekstach - świadomość zachodzących zmian kulturowych, społecznych i cywilizacyjnych.
UMIĘJĘTNOŚCI
1. Wyjaśnić sytuację polskiego pamiętnikarstwa (pamiętnik, dziennik, podróż) przełomu XVIII i XIX wieku.
2. Wskazać przyczyn przemian, które dokonują się w literaturze dokumentu osobistego tego okresu.
3. Wskazać i opisać relacje między literaturą dokumentu osobistego tego okresu a tekstami literackimi (polskimi i europejskim).
4. Wskazać antycypacje tendencji charakterystycznych dla współczesnego pamiętnikarstwa (i szerzej literatury) w literaturze dokumentu osobistego przełomu XVIII i XIX wieku.
5. Przygotowanie edycji tekstu (wraz z zasadami transkrypcji, aparatem krytycznym, objaśnieniami rzeczowymi i komentarzem filologicznym).
Kryteria oceniania
Zajęcia obowiązkowe.
Studenci otrzymują ocenę na podstawie prowadzonych prac badawczych, indywidualnych przygotowań i aktywności.
Literatura
Cieński A. Pamiętniki i autobiografie światowe. Wrocław 1992.
Idem, Z dziejów pamiętników w Polsce. Opole 2002.
Czermińska M. Autobiograficzny trójkąt. Świadectwo, wyznanie i wyzwanie.
Kraków 2000.
Lejeune Ph. Wariacje na temat pewnego paktu. O autobiografii. Kraków 2007.
Lubas-Bartoszyńska R., Style wypowiedzi pamiętnikarskiej. Kraków 1983.
Łopatyńska L. Dziennik intymny, jego odmiany i przemiany. „Prace Polonistyczne” seria VIII, Łódź 1950.
Żarnowska A., Studia nad dziejami kobiet w dzisiejszej historiografii polskiej. “Kwartalnik Historyczny” 2001, nr 3, s. 99-116.
Kusiak A., O historii kobiet, [w:] Humanistyka i płeć, t. II. Kobiety w poznaniu naukowym wczoraj i dziś, pod red. E. Pakszys i D. Sobczyńskiej Poznań 1997, s. 197-218.
Wszystkie tomy serii: Kobieta i… pod red. pod red. A. Żarnowskiej i A. Szwarca.
Pozostałe lektury do ustalenia w trakcie zajęć.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: