Język słoweński - poziom początkujący 3005-SLWOA1
Po kursie na tym poziomie student, gdy mówi się wolno i wyraźnie, rozumie podstawowe wyrażenia dotyczące własnej osoby, rodziny, najbliższego otoczenia. W tekście pisanym rozumie znane słownictwo, nazwy i proste zdania. Jest w stanie przeczytać informacje zawarte na przykład w ogłoszeniach, plakatach, katalogach. Student potrafi porozumieć się w prosty sposób pod warunkiem, że rozmówca jest przygotowany na powtórzenie wypowiedzi w wolniejszym tempie, i pomoże sformułować to, co chce powiedzieć. Umie zadawać i odpowiadać na pytania dotyczące tematyki życia codziennego, własnych potrzeb znanych mu tematów. Potrafi używać prostych zwrotów i zdań, aby opisać gdzie mieszka, skąd pochodzi i znanych mu ludzi. Potrafi napisać krótki, prosty tekst, np. pozdrowienia z wakacji. Potrafi wypełnić formularz z danymi osobowymi, podać narodowość, zawód, adres w np. hotelowym formularzu meldunkowym.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
WIEDZA
– wykazuje znajomość słownictwa i struktur gramatycznych potrzebnych do komunikacji w określonych typowych sytuacjach życia codziennego
– zna podstawowe konwencje socjokulturowe stosowane w komunikacji w języku słoweńskim
UMIEJĘTNOŚCI
– rozumie wypowiadane wolno i wyraźnie podstawowe wyrażenia odnoszące się do jego osoby i najbliższego otoczenia
– potrafi porozumieć się w prosty sposób pod warunkiem, że rozmówca jest gotowy na powtórzenie wypowiedzi i pomoc w sformułowaniu tego, co student chce powiedzieć
– umie zadawać i odpowiadać na pytania dotyczące własnej osoby i tematyki życia codziennego (gdzie mieszka, skąd pochodzi itp.)
– rozumie najważniejsze treści i intencje zawarte w prostych tekstach pisanych, jak np. ogłoszenia, plakaty, katalogi
– potrafi napisać krótki, prosty tekst, np. pozdrowienia z wakacji
– potrafi wypełnić formularz z danymi osobowymi
POSTAWY
– wykazuje ciekawość, tolerancję i otwartość wobec kultury innego narodu
Kryteria oceniania
Śródsemestralne pisemne testy kontrolne oraz końcowe zaliczenie pisemne na ocenę, które obejmuje 100% udziału w ocenie końcowej.
Literatura
Materiały własne lektora. Wybrane ćwiczenia z podręczników:
- M. Križaj-Ortar, Učimo se slovenščino, Ljubljana 1993.
- N. Pirih i in., A,B,C...1,2,3, gremo, Ljubljana 2003.
- M. Čuk, Za začetek, Ljubljana 1994.
- M. Čuk i in., Odkrivajmo slovenščino, Ljubljana 1996.
- H. Jug-Kranjec, Slovenščina za tujce, Ljubljana 1992.
- N. Pirih, Slovenščina na koncu jezika, Ljubljana 1999.
- M. Čuk i in., Vaje iz slovenščine, Ljubljana 1995.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: