Jak się uczyć (nie tylko) języków obcych? 3005-LU9UCZY
Podczas zajęć zostaną poruszone następujące zagadnienia:
• rozpoznawanie swoich preferencji związanych z nauką
• ustanawianie celów związanych z nauką
• motywowanie się do nauki
• zarządzanie sobą w czasie w kontekście nauki (planowanie nauki, zestawienie zadań i ustalanie priorytetów)
• strategie uczenia się
• sztuka zdawania egzaminów (przygotowanie, walka ze stresem, sposoby prezentacji siebie i swojej wiedzy)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza
Student:
- zna podstawowe koncepcje dotyczące uczenia się
- definiuje rodzaje pamięci
- zna podstawowe techniki ułatwiające uczenie się i zapamiętywanie
- łączy wiedzę na temat uczenia się i działania pamięci z innymi aspektami funkcjonowania
Umiejętności
Student:
- umie określić swój styl uczenia się
- potrafi wyznaczać swoje cele związane z nauką
- jest w stanie wzbudzić w sobie motywację do nauki oraz utrzymać ją na odpowiednim poziomie
- umie ustalić priorytety i zaplanować proces uczenia się
- wykorzystuje strategie ułatwiające naukę
- potrafi aktywnie słuchać
- wykonuje najlepsze dla siebie notatki
Kompetencje społeczne
Student:
- sprawnie współpracuje w grupie
- efektywnie wyznacza sobie zadania
- rozumie potrzebę samokształcenia i uczenia się przez całe życie
Kryteria oceniania
Na zaliczenie zajęć składają się:
- aktywność i przygotowanie do zajęć
- praca zaliczeniowa - sporządzenie planu własnej nauki
- test końcowy
Literatura
Wybrane fragmenty z poniższych lektur:
- Czerniawska E., Ledzińska M., Jak się uczyć, Bielsko-Biała 2008
- Plewka, C., Taraszkiewicz M., Uczymy się uczyć, Szczecin 2010
- Rudniański Jarosław, Jak się uczyć ?, Warszawa 1987.
- Spitzer M., Jak uczy się mózg, Warszawa 2012
- Włodarski Z., Psychologia uczenia się, Warszawa 1998
- Żylińska M., Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi, Toruń 2013
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: