Mapy Słowiańszczyzny. Kartografia jako sztuka i metoda 3005-LU9MAPY
Serdecznie zapraszam osoby pragnące rozwijać umiejętność (auto)krytycznego i wszechstronnego myślenia naukowego, zaciekawione kartografią jako sztuką systematyzacji, reprezentacji i problematyzacji wiedzy, pragnące pogłębić swoją wiedzę o kulturze studiowanej specjalności w perspektywie uwarunkowań międzykulturowych oraz pragnące "podejrzeć" obszar zainteresowania slawistyki jako nauki w szerszych (oraz interdyscyplinarnych) ramach, wykraczających poza tradycyjnie rozumianą Słowiańszczyznę. Zapraszam także te studentki i studentów, którzy chcieliby poobserwować swój własny sposób naukowego (i nie tylko) myślenia a także strategie wizualizacji.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student zyska szerszą i zarazem pogłębioną wiedzę o kulturze studiowanej przez siebie specjalności oraz warunkach jej relacyjnego kształtowania się jako wyodrębnionego podmiotu. Podczas tutoriali będzie przede wszystkim pogłębiał swoje umiejętności w zakresie:
- tworzenia własnych naukowych konstrukcji myślowych;
- krytycznego, w tym autokrytycznego myślenia;
- tworzenia argumentacji i obrony przyjętych założeń/wniosków badawczych;
- bardziej precyzyjnego formułowania myśli, w tym opinii;
- wielostronnego spojrzenia na zagadnienia naukowe i dostrzegania relacji między nauką a praktyką codziennego życia.
Kryteria oceniania
Ocenie będzie podlegała umiejętność tworzenia własnych konstrukcji myślowych oraz formułowania własnych opinii, przede wszystkim w formie ustnej. Przygotowywane przez studenta w cyklu spotkań krótkie eseje (każdy po 2-3 strony) nie będą podlegały bezpośredniej ocenie, choć będą stanowiły jedną z podstaw do ocenianej przy wystawianiu oceny końcowej dyskusji. Ocenie podlegać będzie zatem przede wszystkim umiejętność prowadzenia naukowego dialogu oraz umiejętność określania własnego stanowiska naukowego w toku rozmowy i w odniesieniu do przeczytanych lektur (a także w pewnym stopniu sumienność w przygotowywaniu się do spotkań).
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Proponowane lektury (lista ma charakter orientacyjny, wybiórczy i otwarty, będzie modyfikowana w zależności od zainteresowań każdego studenta i tematów, które będą przedmiotem dyskusji na tutorialach):
I. Trzcińska, Obraz, mapa, hybryda. Kulturowe aspekty przedstawiania świata, "The Polish Journal of the Arts and Culture" V, 2013, nr 8.
T. R. Berg, Teatr świata. Mapy, które tworzą historię, przeł. M. Gołębiewska-Bijak, Kraków 2018.
J. Derrida, Inny kurs, przeł. T. Załuski, Warszawa 2017.
P. Zajac, Premenlivá mapa. Národná a stredoeurópska literatúra ako súčasť spoločnej kultúrnej pamäti, "OS. Fórum občianskej spoločnosti" 2006, nr 1-2.
P. Czapliński, Poruszona mapa. Wyobraźnia geograficzno-kulturowa polskiej literatury przełomu XX i XXI wieku, Kraków 2016.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: