Warsztat lektora: kultura popularna w nauczaniu języków słowiańskich 3005-LU9KULNAUCZ
Podczas zajęć zostaną przedstawione następujące zagadnienia (spis nie jest chronologiczny), m.in.:
glottodydaktyka polonistyczna – nauczanie języka polskiego jako obcego i kultury polskiej jako obcej;
kulturoznawstwo glottodydaktyczne;
kultura popularna w nauczaniu języków obcych, ze szczególnym uwzględnieniem języków rzadziej nauczanych (m.in. słowiańskich): teksty, treści, inspiracje;
kultura „bliska” ciału i perspektywa akafanowska;
glottodydaktyka jako „element” dyplomacji publicznej;
języki słowiańskie w świecie: m.in. ośrodki nauczające, Polonia i inne diaspory;
certyfikowanie języków słowiańskich – jako działanie wpływające na ich promocję.
Omawiając ww. zagadnienia, będziemy odwoływać się do doświadczeń studentów i studentek, nabytych w trakcie nauki wybranych języków słowiańskich.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/studentka uzyskuje podstawową orientację co do teorii badawczych, zagadnień i tematów omawianych w glottodydaktyce polonistycznej, a szczególnie w kulturoznawstwie glottodydaktycznym.
Student/studentka umie odnieść specyfikę nauczania pozostałych języków słowiańskich do polonistycznego dorobku glottodydaktycznego (podstawowego dla nas punktu odniesienia).
Student/studentka umie krytycznie spojrzeć na teksty i treści kultury popularnej funkcjonujące w kulturach słowiańskich, przydatne w procesie glottodydaktycznym.
W efekcie – studenci i studentki uzyskują wiedzę przydatną przyszłym lektorom języków obcych (słowiańskich), świadomym korzyści płynących z nauczania polszczyzny jako języka obcego.
Kryteria oceniania
Zaliczenie przedmiotu jest możliwe po spełnieniu następujących warunków:
obecność na zajęciach (dozwolone dwie nieobecności) – 30%,
aktywność na zajęciach – 15%,
drobne prace domowe – 15%,
praca zaliczeniowa – 40%.
Literatura
Bisko Agata 2014, Polska dla średnio zaawansowanych. Współczesna polskość codzienna, Kraków.
Edensor Tim 2004, Tożsamość narodowa, kultura popularna i życie codzienne, przeł. A. Sadza, Kraków.
Gębal Przemysław 2010, Dydaktyka kultury polskiej w kształceniu językowym cudzoziemców. Podejście porównawcze, Kraków.
Góral-Wilhelms Iwona 2018, Błąd kształtuje świadomość i uświęca środki, w: Potasińska Paulina, Stasieczek-Górna Magdalena (red.), Wyzwania glottodydaktyki polonistycznej. „Życie zaczyna się po sześćdziesiątce…”, Warszawa, s. 58-66.
Hofmański Wojciech 2014, Transfer ujemny a kompetencja językowa. Język polski w nauczaniu Słowian, Praga.
Janowska Iwona 2010, Planowanie lekcji języka obcego. Podręcznik i poradnik dla nauczycieli języków obcych, Kraków.
Janowska Iwona 2011, Podejście zadaniowe do nauczania i uczenia się języków obcych. Na przykładzie języka polskiego jako obcego, Kraków.
Janowska Iwona, Lipińska Ewa, Rabiej Agnieszka, Seretny Anna, Turek Przemysław (red.) 2016, Programy nauczania języka polskiego jako obcego. Poziomy A1-C2, Kraków (wyd. I – 2011).
Kaczmarska Elżbieta, Zieniewicz Andrzej (red.) 2014, Glottodydaktyka wobec wielokulturowości, Warszawa.
Kajak Piotr 2020, Kultura popularna w nauczaniu polszczyzny jako języka obcego. Wstęp do kulturoznawstwa glottodydaktycznego, Warszawa.
Kucharczyk Radosław 2018, Nauczanie języków obcych a dydaktyka wielojęzyczności (na przykładzie francuskiego jako drugiego języka obcego), Lublin.
Lipińska Ewa, Seretny Anna 2005, ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków.
Mazur Jan 2018, Lektor języka polskiego w zagranicznym ośrodku akademickim. Oczekiwania i rzeczywistość, w: Achtelik Aleksandra, Graboń Karolina (red.), W kręgu (glotto)dydaktyki (tom V serii Polonistyka na początku XXI wieku. Diagnozy. Koncepcje. Perspektywy, red. nauk. całości Jolanta Tambor), Katowice, s. 55-62.
Miodunka Władysław T. 2016, Glottodydaktyka polonistyczna. Pochodzenie – stan obecny – perspektywy, Kraków.
Pawłowski Adam 2015, Promocja języka polskiego – między lingwistyką a marketingiem, „Poradnik Językowy”, nr 8, s. 143-155.
Tambor Jolanta, Niesporek-Szamburska Bernadeta (red.) 2018, Nauczanie i promocja języka polskiego w świecie: diagnoza, stan, perspektywy, Katowice.
Trojanowska Tamara, Niżyńska Joanna, Czapliński Przemysław (red.) 2018, Being Poland: A New History of Polish Literature and Culture since 1918, Toronto.
Wilczyńska Weronika, Michońska-Stadnik Anna 2010, Metodologia badań w glottodydaktyce. Wprowadzenie, Kraków.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: