Nowe kino bułgarskie 3005-LU9KINOBUL
Kino bułgarskie w ciągu ostatniej dekady stało się ważnym medium, stawiającym sobie za cel uważne i krytyczne spojrzenie na migotliwą, wielowymiarową rzeczywistość współczesnej Bułgarii. Szczególnie wyraziste głosy reżyserskie w należą tu do kobiet, których filmy są nie tylko żywo dyskutowane w kraju, ale też najczęściej obecne i nagradzane na międzynarodowych festiwalach filmowych na całym świecie.
Krytyczny ładunek filmów, które obejrzymy w trakcie cyklu Nowe kino bułgarskie, wybrzmiewa w sposób najbardziej wiarygodny w „małych” historiach, które stawiają sobie za cel kameralne opowieści o ludziach. Te opowieści, z uwagą, precyzją, a najczęściej też empatią podążające za bohaterami, są solidnie umocowane w rzeczywistości społecznej, dotykając ważnych, aktualnych kwestii, związanych m.in. z migracjami, zmianami lokalnych wzorów kulturowych w wyniku globalizacji, kondycją współczesnych wspólnot (rodzinnych, młodzieżowych, diaspory bułgarskiej), refleksją na temat działania instytucji państwa, roli pamięci historycznej w budowaniu współczesnej tożsamości, nierównościami społecznymi i ekonomicznymi czy zmianami klimatu.
Dyskusji będzie zwykle towarzyszyć budowanie kontekstu społeczno-kulturowego: lektura tekstów zogniskowanych wokół tematyki danego filmu, wywiady z twórcami i dyskusje, jakie wywołał w mediach.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
WIEDZA o:
-najważniejszych bułgarskich dziełach filmowych ostatniej dekady
-podstawowych zasadach analizy dzieła filmowego
-wybranych procesach i zjawiskach kulturowych oraz społeczno-politycznych współczesnej Bułgarii
UMIEJĘTNOŚCI:
-krytycznej analiza dzieła filmowego
-komponowania z bułgarskich dzieł filmowych narracji o rzeczywistości czasu i miejsca
-interpretowania wybranych zjawisk współczesnej kultury i życia społecznego Bułgarii i wyjaśniania mechanizmów tych zjawisk na materiale filmowym
-przygotowanie pracy pisemnej w języku polskim (wywiad lub recenzja)
KOMPETENCJE SPOŁECZNE:
- analityczny stosunek studenta do otaczającej go rzeczywistości kulturowej
- spojrzenie na kino jak na rodzaj kulturowej narracji
- uwrażliwienie na wartości estetyczne tekstów kultury
- wykorzystywanie zdobytej wiedzy do analizy konkretnych zjawisk społecznych
- zdolność do uczestnictwa w merytorycznej dyskusji w języku polskim
Kryteria oceniania
- przygotowanie do zajęć: regularne oglądanie przesyłanych wcześniej filmów i/lub lektura tekstu
- aktywne uczestnictwo w zajęciach (możliwe 2 nieusprawiedliwione nieobecności)
- praca zaliczeniowa - recenzja wybranego współczesnego filmu bułgarskiego lub wywiad (opracowany i zredagowany, w formie pisemnej) z wybranym bułgarskim twórcą filmowym.
Literatura
Урок, fab., Bułgaria, reż. K. Grozeva i P. Valchanov, 2014.
Ирина, fab., Bułgaria, reż. N. Koseva, 2018.
Безбог, fab., Bułgaria, reż. R. Petrova, 2016.
Котка в стената, fab, Bułgaria, reż. V. Kazakova, M. Mileva, 2019.
Проблемът с комарите и други истории, dok., bg, reż. A. Paunov, 2007 (albo „Момчето, което беше цар“ tego reżysera)
Жажда, fab., Bułgaria, reż. S. Tzotzorkova, 2015.
Ága, fab., Francja-Niemcy-Bułgaria, reż. M. Lazarov, 2018.
Източни пиеси, fab., Bułgaria, reż. K. Kalev, 2009.
Последната линейка на София, dok., Bułgaria-Holandia-Niemcy, reż. I. Metev, 2012.
Червено, твърде червено, dok., Francja-Bułgaria, reż. B. Panayotova, 2018.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: