Jugosłowiańska narracja partyzancka w filmie i literaturze 3005-LU9JUGONAR
Narracja partyzancka pozostawiła trwałe ślady w pamięci kulturowej narodów, które wchodziły w skład Socjalistycznej Federacyjnej Republiki Jugosławii. Jako mit założycielski wielonarodowego państwa pozostawała przez prawie pięćdziesiąt lat decydującym czynnikiem integrującym jego obywateli.
W wybranych filmach i powieściach partyzanckich powstałych w Serbii, Chorwacji i Słowenii w latach 1945–2016 będziemy tropić podstawowe aspekty mityczne, by następnie określić ich miejsca w strukturze tekstu i wskazać na najtrwalsze z nich. Następnym krokiem będzie ukazanie ich na osi diachronicznej i określenie struktur długiego trwania, które podtrzymują obecność partyzanckiej narracji we współczesnej postjugosłowiańskiej produkcji filmowej i literackiej.
Zwrot „narracja partyzancka” zazwyczaj przybiera jedno z dwóch znaczeń:
a. Socjalistyczna, ujednolicona, ponadnarodowa narracja pojawiła się w literaturze i filmie jugosłowiańskim pobudzając milenarystyczne oczekiwanie na złoty wiek, dlatego zawierała łatwo zauważalne elementy zeświecczonego myślenia mitycznego. Interesująca jest również warstwa zabiegów charakterystycznych dla popkultury, która częściowo zakrywała przekaz ideologiczny tych dzieł.
b. Termin ten odnosi się również do powieści i filmów partyzanckich, ściśle związanych z narodowymi tradycjami literackimi. Dzieła te pozostawały pod znaczącym wpływem paradygmatu romantycznego, który zdominował sztukę socjalnego realizmu, a częściowo również modernizmu i postmodernizmu.
Rodzaj przedmiotu
Kryteria oceniania
Kryteria oceny: praca zaliczeniowa 40%, aktywny udział w zajęciach 30%, zaliczenie ustne na podstawie pracy 30%.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: