Bułgarskie geopoetyki 3005-LU9BUGEO
W trakcie pierwszego bloku zajęć przyjrzymy się sposobom konstruowania przestrzeni znaczących (miejskich, wiejskich, regionalnych, dzielnic, fenomenów przyrody, pomników itd., ale rownież przestrzeni wyobrażonych) w rozmaitych tekstach kultury, zwłaszcza w literaturze. Obok opracowań teoretycznych (np. Słownika miejsc wyobrażonych) bazowym materiałem będzie źródłowym literatura non-fiction, która owe obrazy wytwarza.
W trakcie następnego etapu, który jest jednocześnie zadaniem na zaliczenie przedmiotu, studenci i studentki tworzą w 2 grupach trasy wpisujące się w konwencję turystyki kulturowej. Tworzone trasy mogą bazować na tekstach omawianych na zajęciach, ale przede wszystkim na samodzielnie wydobytych i opracowanych tekstach kultury (obrazy literackie, malarskie, filmowe..) dotyczących danego miejsca (miasta, regionu, wsi, miejsca pamięci itd.). Złożone z tych inspiracji literackich i artystycznych mapy wyobrażonej Bułgarii będą mogły też zostać wykorzystane praktycznie jako przewodniki turystyki kulturowej po tym kraju.
Zadanie każdego z uczestników zajęć polega zatem na tym, że dana osoba tworzy jeden własny "przystanek" trasy, wpisujący się koncepcyjnie w ideę owej trasy, a ponadto tworzy prezentację multimedialną, opartą na swoim autorskim tekście.
Autorzy najlepszych realizacji wezmą udział w tygodniowej konferencji wędrownej, która odbędzie się w kilku bułgarskich miastach w lipcu 2020 roku. W trakcie konferencji studenci i studentki będą prezentować stworzone wspólnie trasy, spotkają się z uczestnikami projektu z innych krajów, odwiedzą również najciekawsze miejsca na szlaku konferencji.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student/ka:
w zakresie wiedzy:
-nabywa wiedzę teoretyczną z zakresu tzw. zwrotu topograficznego w kulturze
-poznaje teksty, które konstruują obrazy "bułgarskości" w kulturze
w zakresie umiejętności
-uczy się pracy analitycznej i interpretacji tekstu
-wydobywa, opracowuje i problematyzuje materiał źródłowy
-prezentuje wyniki badań w formie pisanej oraz wizualizacji
w zakresie kompetencji społecznych:
-nabywa umiejętności pracy w grupie: uczy się współdziałania, koordynacji i podziału zadań oraz kompetencji w obrębie grupy
-potrafi świadomie i profesjonalnie zaprezentować wyniki swoich badań
-umiędzynarodowienie - nawiązuje kontakt z bułgarystami z innych ośrodków bułgarystycznych w Europie
Kryteria oceniania
Oceniana będzie aktywność i bieżące przygotowanie studentki/studenta do zajęć (możliwe 2 nieobecności bez usprawiedliwienia).
Każda z osób uczestniczących w fakultecie przedstawi wyniki swoich badań w autorskim tekście o wybranej przestrzeni bułgarskiej i w trakcie opierającym się na tekście prezentacji multimedialnej.
Dla studentów 1 roku st. lic. bułgarystycznych oraz innych specjalności: zaliczenie w języku polskim, dla studentów 3 roku st. lic. bułgarystycznych i innych specjalności: zaliczenie w języku bułgarskim.
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Rybicka Elżbieta, Geopoetyka (o mieście, przestrzeni i miejscu we współczesnych teoriach i praktykach kulturowych), w: Kulturowa teoria literatury, red. M.P. Markiewicz, Ryszard Nycz, 2006.
Inne przestrzenie, inne miejsca. Mapy i terytoria, wybór, redakcja i wstęp Dariusz Czaja, 2013.
Manguel Alberto, Guadalupi Gianni, Słownik miejsc wyobrażonych, przeł. P. Bikont, Jan Gondowicz, Michał Kłobukowski, Jolanta Kozak, Maciej Płaza, Maciej Świerkocki, 2019.
Bill Bryson, Ani tu, ani tam. Europa dla początkujących i średnio zaawansowanych, przeł. T. Bieroń, 2010.
Magdalena Genow, Bułgaria: złoto i rakija, 2019.
A. Nowaczewski, Hostel nomadów, 2017.
Karl Markus Gauss, Dwadzieścia lewów albo śmierć, przeł. S. Lisiecka, 2018.
Robert Kaplan, Bałkańskie upiory, przeł. J. Ruszkowski, 2012.
Dana Rasgupta, Solo, przeł. M. Kłobukowski, 2012.
Witold Szabłowski, Tańczące niedźwiedzie, 2014.
Kapka Kassabova, Granica, przeł. M. Kositorny, 2019.
Sylwia Siedlecka, Złote piachy, 2019.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: