Praktyczna nauka języka B: serbski B2 3005-KU8SERB2
Po kursie na tym poziomie student potrafi zrozumieć dłuższą wypowiedź, wykład oraz nawet złożoną dyskusję pod warunkiem, że temat wypowiedzi jest mu znany. Potrafi zrozumieć większość wiadomości i programów TV, dotyczących bieżących wydarzeń. Rozumie filmy w wersji oryginalnej, jeśli aktorzy posługują się językiem literackim (standardowym). Rozumie artykuły i reportaże dotyczące współczesnych problemów, których autorzy przestawiają szczegółowe opinie i argumenty. Jest w stanie zrozumieć współczesną prozę literacką. Potrafi porozumiewać się z płynnością i spontanicznością, która umożliwia normalną komunikację z rozmówcą posługującym się danym językiem jako ojczystym. Może brać czynny udział w dyskusji, wyjaśniając i podtrzymując swoje poglądy. Potrafi zaprezentować jasny i szczegółowy opis w szerokim zakresie tematów z różnych dziedzin związanych ze swoimi zainteresowaniami. Umie przedstawić swój pogląd na dany temat, podając argumenty za i przeciw. Potrafi napisać przejrzysty, precyzyjny tekst na tematy związane ze swoimi zainteresowaniami. Umie napisać krótki esej lub sprawozdanie, przekazując informacje lub przedstawiając argumenty za i przeciw. Potrafi napisać list, podając istotę i wagę osobistych doświadczeń i wrażeń.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student posiada umiejętności językowe w zakresie fonetyki, ortografii, gramatyki, rozumie i interpretuje tekst mówiony i pisany oraz prowadzi konwersacje w tym języku zgodnie z wymogami określonymi dla poziomu B2.
Trzeba potrafić Rozumieć skomplikowane komunikaty w języku serbskym dotyczące różnych sfer życia codziennego i społecznego. Płynnie czytać teksty w języku rosyjskim i wyodrębniać w nich określone informacje. Formułować złożone wypowiedzi ustne w języku serbskym dotyczące tematyki treści programowych, umieć uzyskiwać informacje od rodzimych użytkowników języka, w sposób świadomy i prawidłowy (adekwatnie do własnych możliwości językowych i kontekstu sytuacyjno-intencjonalnego) gromadzić i prezentować wiedzę w zakresie treści programowych, potrafić przekazywać uzyskane informacje innym osobom w ramach poznanych prostych struktur językowych. Na koncu, student potrafi samodzielnie przygotować wystąpienie pisemne i ustne na temat, zgodnie z poziomiem B2. Student wykazuje aktywną postawę w zakresie opanowania różnic między językami, dążąc do samodzielnego pogłębiania i poszerzania swojej wiedzy i umiejętności.
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny i ustny.
Literatura
- Azbukum, udžbenici. Beograd, 2003- 2017.
1. I. Klajn, Gramatika srpskog jezika, Beograd: Zavod za udžbenike i nastavna sredstva, 2005.
2. P. Piper – I. Klajn, Normativna gramatika srpskog jezika, Novi Sad: Matica srpska, 2013.
3. P. Ivić – I. Klajn – M. Pešikan – B. Brborić, Srpski jezički priručnik, četvrto izdanje, Beograd: Beogradska knjiga, 2007.
4. I. Klajn, Rečnik jezičkih nedoumica, šesto dopunjeno i izmenjeno izdanje, Beograd: Srpska školska knjiga, 2004.
- Materiały lektorskie: artykuły prasowe, fragmenty dzieł literackich, materiały ikonograficzne, materiały video i audio.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: