Literatura współczesna - Chorwacja 3005-KU6LCH
Kurs poświęcony jest badaniu współczesnych zjawisk zachodzących w kulturze chorwackiej poprzez interpretację tekstów literackich i paraliterackich.
Literatura straciła obecnie swoje uprzywilejowane miejsce, które zyskała w XIX wieku jako główny wyraz kultury narodowej. Od czasu ponowoczesnych nurtów oraz po rewolucji, jaką przyniosły nowe media elektroniczne, pisarze próbują znaleźć nowe miejsce dla twórczości literackiej. Dzieła i pole literackie jako całość są coraz częściej uznawane za jedną z form komunikacji społecznej. Dlatego pojawiła się potrzeba analizy nowych zjawisk, które do niedawna rzadko były uwzględniane w historii literatury. Te zagadnienia to np. problem rynku literackiego i reklamy, rola państwa w regulowaniu i (de)stabilizowaniu rynku literackiego, związek między płcią a literaturą.
Dla chorwackiego kontekstu ważne są również inne zjawiska, takie jak „ratno pismo” czy twórczość autorów bośniackich i ich recepcja w Chorwacji. W czasie wojny z lat 90. i po niej aktualna stała się kwestia roli intelektualisty, czyli związku pisarzy ze środowiskiem politycznym. Wymienione zagadnienia tworzą ramy, w których uczestnicy kursu będą próbowali znaleźć odpowiedzi na zadane pytania oraz odnaleźć nowy sposób analizy tekstów, aby w rezultacie móc głębiej i dokładniej komentować współczesną kulturę chorwacką.
Kolegij je posvećen proučavanju suvremenih pojava u hrvatskoj kulturi preko interpretacije književnih i paraliterarnih tekstova.
Književnost je u suvremeno doba izgubila svoje privilegirano mjesto koje je zadobila još u 19. stoljeću kao magistralni izraz nacionalne kulture. Od vremena postmodernih strujanja i nakon revolucije koju su donijeli novi elektronski mediji književnici se trude pronaći novo mjesto za književno stvaranje. Djela i literarno polje u cjelini sve se više smatraju jednim od vidova društvene komunikacije. Stoga postoji potreba za analizom novih pojava koje se donedavna rijetko uzimale u obzir u književnoj povijesti. Ta su pitanja na primjer problem književnog tržišta i reklame; uloga države u reguliranju i (de)stabilizaciji literarnog tržišta; relacija između roda i literature.
U posebnim hrvatskim prilikama važne su i druge pojave, kao što su ratno pismo ili književnost bosanskohercegovačkih autora i njihova recepcija u Hrvatskoj. Prilikom Domovinskog rata i nakon njega aktualizira se i pitanje uloge intelektualca, odnosno povezanost pisaca i političkih sredina. Sve navedene teme stvaraju okvir u kojem će sudionici kolegija pokušavati pronaći odgovore i nov način analize tekstova, da bi na kraju mogli dublje i temeljitije komentirati suvremenu hrvatsku kulturu.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/ka na podstawie aktywności na zajęciach, analizy i interpretacji tekstów oraz pomocy literatury fachowej:
- potrafi wymienić najważniejszych współczesnych pisarzy i teoretyków chorwackich, analizuje i interpretuje teksty literackie i eseistyczne, stosując odpowiednią terminologię i podstawy teoretyczne;
- rozumie związek pola literackiego z całościowymi przemianami w kulturze w świetle współczesnych koncepcji humanistyki i nauk społecznych;
- łączy twórczość literacką z chorwackim kontekstem pozaliterackim po 1991 roku
- logicznie i sensownie argumentuje swoją ocenę i interpretację tekstu, osiągając w języku chorwackim kompetencje umożliwiające udział w dyskusji;
- umie aktywnie uczestniczyć w sporze o waloryzację literackich i pozaliterackich zjawisk.
Student/ica na temelju aktivnosti na satima, analize i interpretacije tekstova te pomoći stručne literature:
- zna relevantne suvremene pisce i teoretičare u Hrvatskoj, analizirati i interpretirati književni i esejistički tekst, koristeći relevantnu terminologiju i teoretsku podlogu
- razumije povezanost književnog polja s ukupnim promjenama u kulturi u svjetlu suvremenih koncepcija u humanističkim i društvenim znanostima
- dovodi u vezu književna djela i kontekst Hrvatske nakon 1991. godine
- logično i suvislo argumentira svoju procjenu i interpretaciju teksta, postignuvši kompetencije u hrvatskom jeziku koje dozvoljavaju sudjelovanje u argumentiranoj debati
- zna aktivno sudjelovati u polemici oko valorizacije književnih i izvanknjiževnih pojava i analiza.
Kryteria oceniania
Ocena aktywności studenta/studentki dokonywana jest na podstawie:
- regularnej obecności i aktywności na zajęciach;
- końcowego egzaminu ustnego.
Ocjena aktivnosti studenata se donosi na temelju:
- redovitog pohađanja nastave i aktivnosti na satima
- završnog usmenog ispita.
Literatura
Literatura, w szczególności wybór utworów literackich i polemik, opracowywana jest na potrzeby każdej edycji kursu na danym rok studiów.
Główne teksty i podręczniki to:
Biti Vladimir, Pojmovnik suvremene književne i kulturne teorije. Zagreb 2000. (i kasnija dopunjena izdanja).
Milanja Cvjetko, Hrvatsko pjesništvo: od 1950. do 2000. Zagreb 2000.
Nemec Krešimir, Povijest hrvatskog romana: od 1945. do 2000. Zagreb 2003.
Poljski i strani autori:
Burzyńska Anna, Dekonstrukcja i interpretacja, Kraków2001.
Dabrowska-Partyka Maria, Literatura pogranicza - pogranicza literatury, Kraków 2004.
Dunin Kinga, Czytając Polskę, Warszawa 2004.
Dyras Magdalena, Re-inkarnacje narodu, Kraków 2009.
Književno-znanstveni časopisi:
Ujmetnost riječi
Književna republika
Zarez (dvotjednik za kulturna i društvena pitanja)
Forum
Sarajevske sveske
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: