Historia idei w krajach słowiańskich 3005-KU6HI
Przykładowe zrealizowane ujęcia tematu
1. Wprowadzenie do „historii idei”
2. Koncepcje wychowawcze Komenskiego wobec Paidei Platona
3. Jak ewoluowała idea postępu (na materiale południowosłowiańskim)?
4. Habsburska idea uniwersalnego wyksztalcenia i jej perypetie z dziewietnastowiecznym nacjonalizmem. Przypadek czeski
5. Idee słowianofilskie, mesjanistyczne i misjonistyczne na obszarze słowiańszczyzny zachodniej
6. Kształtowanie się idei historyczności, ewolucji i rewolucji (na materiale południowosłowiańskim)
7. Idee wspólnotowe Słowian południowych
8. Masaryka: religia a czeskie społeczeństwo. Współczesne spory o miejsce sacrum w czeskiej kulturze
9. Państwo i koncepcja obywatelska (w perspektywie dychotomii członek narodu – obywatel)
10. Idee komunizmu i socjalizmu w krajach południowosłowiańskich – rozwój, autorzy, inspiracje
11. Ideologia nowej lewicy w Jugosławii przełomu lat 60. i 70 w Jugosławii na tle europejskim
12. Godność a totalitaryzm. Patočki idea odwagi. „Polityka kiczu” a życie dysydentów jako „życie w prawdzie”
13. Idea katastrofizmu w czeskiej myśli katolickiej (XX wiek)
14. Idea „losu” w tradycji bułgarskiej
15. Idee higieny i eugeniki w bułgarskiej myśli religijnej i politycznej
Od roku 2013-2104 prowadzone są dwie grupy wykładowe, sprofilowane według obszarów kulturowych: czesko-słowacka oraz południowosłowiańska. Opis przedmiotu i zakres tematyczny został podany w części sylabusa przypisanej do odpowiedniej grupy.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student będzie potrafił:
WIEDZA
1. Zdefiniować przedmiot i zakres badań historii idei.
2. Posługiwać się podstawowymi kategoriami badawczymi historii idei.
3. Wyjaśnić mechanizmy kształtowania wybranych pojęć na materiale źródłowym.
UMIĘJĘTNOŚCI
1. Dokonywać egzegezy tekstów źródłowych, w języku kraju, którego specjalizację podjął.
2. Dokonać interpretacji mechanizmów kierujących zachowaniami społecznymi z perspektywy historii idei.
POSTAWY
1. Rozumieć i krytycznie odnosić się do otaczającej go rzeczywistości.
2. Krytycznie odnieść się do różnych metod badawczych oraz tez zawartych w tekstach teoretycznych.
Student będzie potrafił przeprowadzić rozumowanie i obronić postawioną tezę w oparciu o samodzielnie zebrane, zanalizowane i zintegrowane informacje. Będzie rozumiał potrzebę poszerzania kompetencji oraz pogłębiania dotychczasowej wiedzy. Będzie posiadał umiejętność korzystania z dorobku różnych dyscyplin humanistycznych w analizie i interpretacji zjawisk kulturowych charakterystycznych dla wybranego obszaru Słowiańszczyzny zachodniej i południowej.
Kryteria oceniania
Egzamin ustny.
Literatura
Dictionary of the History of Ideas. Studies of Selected Pivotal Ideas, (ed.) PHILIP P. WIENER, New York 1968.
Olszewski, H., Słownik twórców idei, Poznań, 1998
A.Lovejoy, Wielki łańcuch bytu. Studium z dziejów idei, 1999.
Białostocki J., Historia idei i historia sztuki. W: Symbolae Historiae Artium, Warszawa 1986, s. 23-34
Stanisław Filipowicz, Adam Mielczarek, Krzysztof Pieliński [oprac.] Historia idei politycznych: wybór tekstów. T. 1, Warszawa: Uniwersytet Warszawski, 1995
R. Koselleck, Semantyka historyczna, tłum. W. Kunicki, Poznań 2001
Tazbir J., Reformacja, kontrreformacja, tolerancja, Wrocław 1996.
A.MacIntyre, Dziedzictwo cnoty. Studium z teorii moralności, Warszawa 1996.
Dodatkowa literatura przedmiotu będzie podawana na zajęciach.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: