Antropologia współczesności Słowenii 3005-KU6AWSLW
Konwersatorium jest poświęcone analizie najważniejszych zjawisk we współczesnym społeczeństwie słoweńskim. Analizy wpisują się w metodologie badań antropologii współczesności, badań nad doświadczeniem życia społecznego, wymagają jednak sięgania po różnorodne dokumenty źródłowe (materiały audiowizualne, publicystykę, statystyki, znaki ikoniczne, itd.). Celem jest wypracowanie umiejętności badania przemian i procesów we współczesnej Słowenii, a także rozpoznawanie największych napięć w perspektywie długiego trwania oraz wiedzy o historii kultury na gruncie zarówno słoweńskim, jak i szerszym - regionalnym.
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Student będzie potrafił:
- definiować przedmiot i zakresu badań antropologii współczesności;
- posługiwać się podstawowymi kategoriami badawczymi antropologii w stosunku do współczesnych wydarzeń społecznych i politycznych Słowenii;
- wyjaśnić mechanizmy wybranych zjawisk społecznych na słoweńskim materiale źródłowym
2. W stopniu pogłębionym pozna dominujące paradygmaty oraz perspektywy badawcze w naukach humanistycznych oraz zrozumie możliwość ich zastosowania we własnej działalności badawczej i profesjonalnej, związanej z badaniem kultury i języka Słowenii oraz regionu.
3. Student będzie miał pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o terminologii oraz metodologii nauk podstawowych dla kulturoznawstwa, zwłaszcza antropologii oraz dowie się, jak je wykorzystać w samodzielnym badaniu zjawisk kulturowych, zwłaszcza w wybranym obszarze Słowiańszczyzny.
4. Student pozna bardzo dobrze realia społeczne i polityczne Słowenii w odniesieniu do sytuacji w regionie oraz w Europie.
5. Student będzie posiadał pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu sfery publicznej w Słowenii z odniesieniem do podobnych zjawisk w regionie
6.Student będzie potrafił
- dokonywać egzegezy tekstów źródłowych w języku słoweńskim;
- przygotować i obronić rozumowanie w oparciu o samodzielnie zebrane, zanalizowane i zintegrowane informacje;
- korzystać z metod badawczych właściwych dla różnych dyscyplin obszaru nauk humanistycznych oraz w uzasadniony sposób dokonywać ich syntezy w wieloaspektowych badaniach kultury słoweńskiej;
Wdrażana będzie praca w grupie, rozwijane umiejętności analizy i interpretacji tekstów teoretycznych i interpretacji materiału źródłowego. Dyskusja na zajęciach ma prowadzić do lepszego zrozumienia mechanizmów rządzących współczesnymi zachowaniami społecznymi.
Kryteria oceniania
Bieżąca ewaluacja przygotowania i aktywności na zajęciach;
obecność na zajęciach -> możliwe dwie nieobecności w semestrze; praca pisemna.
Literatura
Ogólna literatura ramowa:
- wybrane numery czasopisma nauykowego ZRC SAZU "Traditiones"
- Slavec Gradišnik, Ingrid. 2000. Etnologija na Slovenskem med čermi narodopisja in antropologije. Ljubljana: Založba ZRC SAZU.
- Šmitek, Zmago in Božidar Jezernik. 1992. Antropološka tradicija na Slovenskem. Etnolog 2(53): 259-274.
- Muršič, Rajko in Mojca Ramšak, ur. 1995. Razvoj slovenske etnologije od Štrekla in Murka do sodobnih etnoloških prizadevanj. Ljubljana: Slovensko etnološko društvo.
- Thomas Hylland Eriksen, Małe miejsca, wielkie sprawy. Wprowadzenie do antropologii społecznej i kulturowej,
- Socjologia codzienności, red. P. Sztompka i M. Boguni-Borowska, Warszawa 2013.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: