Antropologia współczesności w Serbii 3005-KU6AWSER
Zajęcia są poświęcone współczesnej kulturze Serbii – wybranym zjawiskom reprezentatywnym dla życia społecznego dwóch pierwszych dekad XXI wieku. Celem zajęć jest doskonalenie zmysłu obserwacji oraz umiejętności systematycznej analizy fenomenów kulturowych z wykorzystaniem metod badawczych takich subdyscyplin antropologii, jak: antropologia codzienności, a. ciała, a. widowisk, a. praktyk językowych. Przedmiot ma także przybliżyć zasady interpretacji pozyskanej wiedzy w kontekście aktualnych koncepcji metodologicznych. W trakcie kursu studenci ćwiczą także różne formy prezentacji oraz upowszechniania wyników badań. Cykl stanowi rozwinięcie przedmiotu "Antropologia kultury" (1L), ma formę laboratorium humanistycznego i opiera się na zastosowaniu instrumentarium badawczego antropologii i etnologii w refleksji nad kulturą serbską, rozpatrywaną w wymiarze rozmaitych praktyk społecznych. Przedmiotem zainteresowania są przede wszystkim te zjawiska i procesy, które stanowią pole kształtowania oraz ekspresji tożsamości zbiorowej Serbów, a ponadto decydują o jej idiomatyczności. Układem odniesienia dla problematyki podejmowanej w toku zajęć są aktualne zagadnienia badawcze humanistyki obejmujące następujące obszary aktywności społeczno-kulturowej:
1. Codzienność, habitus, banalność.
2. Ciało.
3. Spektakl społeczny, performans kulturowy, rytualizacja.
4. Mity i bohaterowie kulturowi współczesności.
5. Wytwarzanie miejskości.
6. Globalizacja/glokalizacja. Nowa lokalność.
7. Kultura wiedzy.
8. Ekologia kulturowa.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student/ka zna i rozumie:
- przedmiot i zakres badań antropologii współczesności
- w stopniu pogłębionym zasady analizy współczesnych tekstów i praktyk kulturowych oraz o ich wzajemne powiązania w Serbii, a także na tle regionalnym i europejskim.
- zjawiska i procesy współczesnego życia społecznego w Serbii w kontekście sytuacji w regionie i na tle europejskim
- wpływ lokalnych zjawisk i procesów społecznych, a także globalnych tendencji cywilizacyjnych na współczesne sposoby definiowania tożsamości kulturowej Serbów
Student/ka potrafi:
- dokonywać analizy materiałów źródłowych (tekstów oraz przekazu audiowizualnego) w języku serbskim
- dokonać interpretacji mechanizmów kierujących współczesnymi postawami i działaniami społecznymi z perspektywy antropologii
- przygotować i obronić rozumowanie z wykorzystaniem samodzielnie zebranych, zanalizowanych i zintegrowanych informacji
- korzystać z dorobku kulturoznawstwa oraz nauk pokrewnych,
- twórczo nawiązywać do uznanych badań i szkół badawczych w procesie opracowania własnej tezy, obrony stanowiska czy uzasadnienia wniosków płynących z samodzielnie dokonywanej analizy współczesnych zjawisk kulturowych w Serbii
- korzystać z metod badawczych właściwych dla różnych dyscyplin obszaru nauk humanistycznych oraz w uzasadniony sposób dokonywać ich syntezy w wieloaspektowych badaniach kultury i języka serbskiego
- interpretować zjawiska współczesnego życia społecznego i procesów kulturowych w Serbii w kontekście sytuacji w regionie i na tle europejskim, przy wykorzystaniu współczesnych teorii i badań kulturoznawczych
Student/ka jest gotowa/gotów do:
- badania kultury serbskiej w kontekście regionalnym i na tle europejskim
- rzetelnego i zgodnego z zasadami etyki formułowania opinii eksperckich na temat współczesnej kultury Serbii
Kryteria oceniania
I. Ocena końcowa wystawiana jest na podstawie:
a) Oceny aktywnego udziału w dyskusji, dowodzącego bieżącego przygotowania do zajęć i umiejętności zastosowania podstawowych narzędzi z zakresu antropologii kulturowej w analizie zjawisk i procesów obserwowanych we współczesnej kulturze Serbii (40%);
b) oceny bieżącego przygotowania do zajęć (realizacja zadań domowych, związanych z wybranym tematem zajęć i opartych na analizie materiału źródłowego i lekturze wybranych opracowań) (40%);
c) oceny pisemnej pracy zaliczeniowej na temat wybrany przez osobę studiującą w porozumieniu z prowadzącą przedmiot (20%).
II. Dopuszczalne są 2 nieobecności w semestrze, każda kolejna nieobecność musi być zaliczona w sposób uzgodniony wcześniej z osobą prowadzącą.
III. Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w pracach pisemnych i prezentacjach zaliczeniowych określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. W związku z tym, że jedną z podstawowych umiejętności zdobywanych na lektoratach języków obcych jest sprawne posługiwanie językiem obcym (użycie właściwej leksyki, struktur gramatycznych i składniowych), zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do przygotowania, korekty i redakcji prac powstających na zajęciach, prac domowych a także testów cząstkowych i egzaminów. Studenci mogą posługiwać się narzędziami SI tylko w sytuacjach, w których prowadzący dopuszcza ich użycie.
IV. Rozkład pracy studenta:
uczestniczenie w zajęciach: 30 h = 1 ECTS
praca własna studenta: 90 h = 3 ECTS
łącznie: 4 ECTS
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Źródła:
Prasa i wizualne materiały dostępne w Internecie. Materiały własne, pozyskane w terenie osoby studiującej i prowadzącego przedmiot.
Wybrane opracowania naukowe:
„Glasnik Etnografskog instututa SANU”
„Zbornik Matice srpske za društvene nauke”
„Kultura” http://casopiskultura.rs/
M. Malešević, Žensko, Beograd 2008.
I. Erdei, Antropologija potrošnje, Beograd 2008.
S. Zlatanović, Etnička identifikacija na posleratnom područiju, Beograd 2018.
T. Kuljić, Tanatopolitika. Sociloškoistorijska analiza političke upotrebe smrti, Beograd 2014.
A. Pavićević, Vreme (bez) smrti. Predstave os mrit u Srbiji 19-21 veka, Beograd 2011.
M. de Certeau, Wynaleźć codzienność. Sztuki działania, tłum. K. Thiel-Jańczyk, Kraków 2008.
M. Billing, Banalny nacjonalizm, tłum. M. Sekerdej, Kraków 2008.
T. Edensor, Tożsamość narodowa, kultura popularna i życie codzienne, tłum. A. Sadza, Kraków 2005.
P. Bourdieu, Rozum praktyczny. O teorii działania, tłum. J. Stryjczyk, Kraków 2009,
Antropologia ciała (skrypt), Antropologia ciała. Zagadnienia i wybór tekstów, red. M. Szpakowska, oprac. A. Chałupnik i in., wyd. dowolne.
Antropologia widowisk (skrypt), Antropologia widowisk. Zagadnienia i wybór tekstów, red. L. Kolankiewicz, oprac. A. Chałupnik, wyd. dowolne.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: