Antropologia polityki - Czechy 3005-KU6APCZ
Antropologia polityki jest stosunkowo młodą subdyscypliną i nie wypracowała swoistych dla siebie narzędzi, choć można już mówić o charakterystycznym dla niej zakresie pojęciowym. Proponujemy takie ujęcie przedmiotu, w którym poprzez kategorie antropologii polityki śledzić będziemy napięcia pomiędzy rożnymi sposobami upolitycznionej interpretacji wydarzeń – od nadawanych przez instytucje do rodzących się w przestrzeni codzienności, eksplorować będziemy meandry dyskursów politycznych, konflikty i nakładanie się znaczeń w zbiorowej wyobraźni.
Z tego powodu sięgać będziemy do różnorodnego materiału źródłowego (prasa, pamiętniki, relacje osobiste itp.) oraz do – wydawałoby się – zdarzeń w niewielkim stopniu obarczonych „politycznością” (takich jak przyjazd pierwszego pociągu do Pragi, czy przypadkowe zabójstwo pisarza), będących jednak dla nas ilustracją głębokich zmian w strukturach społecznych i w stosunku pomiędzy władzą a obywatelami.
Zróżnicowanie specyfiki badanych obszarów językowych nie pozwala sformułować zagadnień, którymi będziemy zajmować się podczas zajęć ani w ujęciu historycznym, ani nawet w formie wykazu podstawowych kategorii, słów kluczy (dla każdego obszaru byłby to inny spis). Dlatego też cykl zajęć podzielony został na cztery moduły, w ramach których realizowane będą poszczególne zagadnienia:
- moduł teoretyczny
- wydarzenia/rytuały
- bohaterowie
- polityka jako religia
- zmiana.
Ćwiczenia = 30 godzin.
Samodzielne przygotowanie do każdych ćwiczeń – 2 godz. tyg. : = 120 godz.
Przygotowanie eseju zaliczeniowego 30 godzin
RAZEM 180 godzin
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
WIEDZA
1. Student będzie potrafił:
- definiować przedmiot i zakresu badań antropologii polityki.
- posługiwać się podstawowymi kategoriami badawczymi antropologii polityki.
- wyjaśnić mechanizmy wybranych zjawisk społecznych na materiale źródłowym kraju.
2. W stopniu pogłębionym pozna dominujące paradygmaty oraz perspektywy badawcze w naukach humanistycznych oraz zrozumie możliwość ich zastosowania we własnej działalności badawczej i profesjonalnej, związanej z badaniem kultury i języka krajów Słowiańszczyzny zachodniej i południowej.
3. Student będzie miał pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o terminologii oraz metodologii nauk podstawowych dla kulturoznawstwa, zwłaszcza antropologii polityki oraz dowie się, jak je wykorzystać w samodzielnym badaniu zjawisk kulturowych zwłaszcza w wybranym obszarze Słowiańszczyzny.
4. Student Pozna bardzo dobrze realia społeczne i polityczne wybranego kraju słowiańskiego w odniesieniu do sytuacji w regionie oraz w Europie.
5. Student będzie posiadał pogłębioną wiedzę o funkcjonowaniu sfery publicznej oraz systemie symbolicznym wybranego kraju słowiańskiego z odniesieniem do podobnych zjawisk w regionie
UMIEJĘTNOŚCI
1.Student będzie potrafił
- dokonywać egzegezy tekstów źródłowych, w języku kraju, którego specjalizację podjął,
- dokonać interpretacji mechanizmów kierujących zachowaniami społecznymi z perspektywy antropologii polityki,
- przygotować i obronić rozumowanie w oparciu o samodzielnie zebrane, zanalizowane i zintegrowane informacje,
- korzystać z dorobku kulturoznawstwa oraz nauk pokrewnych, twórczo nawiązywać do uznanych badań i szkół badawczych w procesie opracowania własnej tezy, obrony stanowiska czy uzasadnienia wniosków płynących z samodzielnie dokonywanej analizy współczesnych zjawisk kulturowych w wybranym obszarze Słowiańszczyzny zachodniej i południowej,
- korzystać z metod badawczych właściwych dla różnych dyscyplin obszaru nauk humanistycznych oraz w uzasadniony sposób dokonywać ich syntezy w wieloaspektowych badaniach kultury i języka wybranego kraju słowiańskiego,
- interpretować zjawiska współczesnego życia społecznego i politycznego w wybranym kraju słowiańskim w kontekście sytuacji w regionie, przy wykorzystaniu współczesnych teorii i badań kulturoznawczych oraz lingwistycznych,
2. W stopniu pogłębionym będzie posiadał wiedzę o zasadach analizy tekstów kultury z różnych dziedzin praktyk
kulturowych oraz o ich wzajemnych powiązaniach w obrębie danego obszaru Słowiańszczyzny.
3. Student będzie umiał prowadzić uargumentowaną dyskusję z wykorzystaniem merytorycznej argumentacji w języku polskim i w dwóch innych językach słowiańskich
POSTAWY
Student będzie potrafił:
- rozumieć i krytycznie odnosić się do otaczającej go rzeczywistości.
- krytycznie odnieść się do różnych metod badawczych oraz tez zawartych w tekstach teoretycznych.
Wdrażana będzie praca w grupie, rozwijane umiejętności analizy i interpretacji tekstów teoretycznych i interpretacji zabranego wcześniej materiału źródłowego. Dyskusja na zajęciach ma prowadzić do lepszego zrozumienia mechanizmów rządzących zachowaniami społecznymi.
Kryteria oceniania
Bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność podczas dyskusji (przygotowanie prezentacji na zadany temat).
Praca roczna w języku kierunkowym.
Obecność na zajęciach. Możliwe dwie nieobecności w semestrze.
Praktyki zawodowe
BRAK
Literatura
przykładowy wybór:
Antropologia polityki i polityka w antropologii, red. Mirosława Drozd-Piasecka, Aleksander Posern-Zieliński, Warszawa 2010
Čolović Ivan, Polityka symboli: eseje o antropologii politycznej, Warszawa 2001
Lewellen Ted, Antropologia polityczna, Kraków 2011
Między socjologią polityki a antropologią polityki, red. Jacek Wódz Katowice 2009
Mity, symbole i rytuały we współczesnej polityce: szkice z antropologii polityki, red. Bohdan Szklarski, Warszawa 2008
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: