Technologie informacyjne i komunikacyjne 3005-KL4TECH
Zajęcia obejmują prezentację oraz przykłady praktycznego zastosowania technologii informacyjnych i komunikacyjnych w gromadzeniu wiedzy potrzebnej w badaniach humanistycznych oraz w ich popularyzowaniu.
Przedmiot przekazuje także zagadnienia komercjalizacji wiedzy humanistycznej w zakresie nauczania języka i wykorzystywania baz danych.
Przedmiot prowadzony w trybie zdalnym.
Główne zagadnienia obejmujące treści przedstawiane podczas zajęć:
1) rodzaje narzędzi komunikacyjno-informacyjnych;
2) dostępne zasoby cyfrowe (korpusy języków słowiańskich, strony internetowe, aplikacje);
3) wykorzystanie technologii komunikacyjno-informacyjnych w badaniach i dydaktyce.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Student/ka zna różne aplikacje pomocne w pracy humanisty.
2. Student/ka umie obsługiwać podstawowe narzędzia należące do technologii komunikacyjno-informacyjne.
3. Student/ka umie wybrać w zależności od celu odpowiednie narzędzie.
4. Student/ka umie zdobyć informacje, korzystając z narzędzi technologiczno-informacyjnych.
Kryteria oceniania
1. Ocenie podlegają: aktywność, bieżące przygotowanie do zajęć, raport końcowy.
2. Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze, każda kolejna nieobecność musi być zaliczona w sposób wcześniej uzgodniony z prowadzącym. Nieobecność ogółem na więcej niż 50 % zajęć wyklucza uzyskanie zaliczenia. Nieobecność nie zwalnia z obowiązku nadrobienia znajomości materiału.
3. Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w pracach pisemnych i prezentacjach zaliczeniowych określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. W związku z tym, że jedną z podstawowych umiejętności zdobywanych na kierunkach studiów organizowanych na Wydziale Polonistyki jest sprawne i profesjonalne posługiwanie się polszczyzną pisaną, a w szczególności stylem naukowym, zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do przygotowania, korekty i redakcji tekstów. Podobne zastrzeżenie dotyczy również innych języków słowiańskich, które są nauczane w Instytucie Slawistyki Zachodniej i Południowej. Studenci mogą posługiwać się narzędziami SI tylko w sytuacjach, w których prowadzący dopuszcza ich użycie.
4. Rozkład pracy studenta:
uczestniczenie w zajęciach: 30 h – 1 ECTS
regularne przygotowywanie się do zajęć oraz przygotowanie raportu końcowego: 30 h – 1 ECTS
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Jadwiga Berbeka, Zbigniew Borek, Krzysztof Borodako, Krzysztof Lipecki, Agata Niemczyk, Michał Rudnicki, Józef Sala, Renata Seweryn, Technologie informacyjne i komunikacyjne na rynku turystycznym, Wydawnictwo CH Beck 2017.
Manuel Castelles: „Społeczeństwo sieci” Warszawa 2007 PWN.
Clarke A. : e Learning. Nauka na odległość Warszawa 2007 Wyd. Komunikacji i Łączności.
John Fiske, Wprowadzenie do badań nad komunikowaniem, Wrocław 1999.
Marta Kostecka, Technologie informacyjno-komunikacyjne jako narzędzie rozwoju zawodowego. w: Warsztaty Bibliotekarskie [Dokument elektroniczny] / red. nacz. Dagmara Roszkowska. – Czasopismo elektroniczne. – Nr 1/2015 (45) czerwiec – Piotrków Trybunalski : Biblioteka Pedagogiczna, 2015.
Hebal-Jezierska M. (red.), 2014, Praktyczny przewodnik po korpusach języków słowiańskich, Uniwersytet Warszawski.
Przepiórkowski A., Bańko M., Górski R. L., Lewandowska-Tomaszczyk B., red., 2012, Narodowy Korpus Języka Polskiego. PWN, Warszawa. http://www.nkjp.pl/settings/papers/NKJP_ksiazka.pdf.
Strony poszczególnych korpusów j. słowiańskich
Materiały własne prowadzącego
Pozostałe pozycje zostaną podane podczas zajęć.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: