Literatura Słowacji I 3005-KL4LSL
Przedmiot koncentruje się na nakreśleniu obrazu literatury słowackiej , w tym wskazaniu kulturowych uwarunkowań kształtowania się jej jako wyodrębnionego w oparciu o kryterium narodowe pola literackiego. W polu uwagi stawia przy tym różne wspólnoty – wyznaniowe, językowe, regionalne, etniczne, narodowe, środowiskowe, państwowe – które w toku dziejów stawały się podmiotem określonych działań w sferze literatury, a tym samym uznawane są za zbiorowości współtworzące (lub znacząco oddziałujące na) kulturę literacką w Słowacji.
Konteksty kulturowe, które przedmiot wprowadza i porządkuje, uzupełnione są o elementy praktycznej analizy tekstów literackich, a także opracowań historycznoliterackich, omawiających wybrane zjawiska występujące w literaturze słowackiej w toku jej historycznego wyodrębniania się.
Pod wieloma względami przedmiot ma zatem charakter przewodnika po kontekstach kulturowych literatury słowackiej, od jej początków po połowę dziewiętnastego wieku. W jego trakcie omówione będą najważniejsze zjawiska w literaturze w szerszym kontekście kulturowym. Zostaną także przeanalizowane konkretne teksty literackie pochodzące z różnych epok i dobrane pod kątem przejawiania się w nich specyficznych elementów kultury słowackiej. Praca z konkretnym tekstem ma na celu pokazanie studentom różnych znaczeń zakodowanych w literaturze pięknej, zarówno tych, których rozpoznanie wymaga znajomości kontekstu lokalnego (tj. słowackiego), jak i znaczeń uniwersalnych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu:
Student/ka zna i rozumie:
- w pogłębionym stopniu powiązania między literaturą słowacką, a szerokimi uwarunkowaniami kulturowymi, wpływającymi na kształt i dynamikę pola literackiego;
- specyficzny przebieg procesów historycznoliterackich na obszarze dzisiejszej Słowacji w zależności od historyczno-społecznych uwarunkowań ;
- związki między aktualnym kształtem literatury słowackiej a kulturowym kontekstem europejskim i instytucjonalnymi czynnikami oddziałującymi na tę literaturę.
Student/ka potrafi:
- przeprowadzić samodzielną analizę i interpretację tekstów literackich i zjawisk charakterystycznych dla słowackiej tradycji literackiej.
Student/ka jest gotów/gotowa:
- uznawania i respektowania zasad komunikacji społecznej i transmisji kulturowej, przebiegającej w obszarze komunikacji literackiej w obrębie literatury słowackiej.
Po zaliczeniu przedmiotu student potrafi:
- wskazać kluczowe problemy procesu historycznoliterackiego
- wskazać na reprezentatywne dla danego okresu dzieła literackie
- samodzielnie je przeanalizować i zinterpretować z uwzględnieniem kontekstu kulturowego, w jakim powstały.
Zajęcia rozwijają zatem umiejętności analityczne i interpretacyjne studentów, pomagają w zrozumieniu znaczenia różnych form komunikacji społecznej, także tych o charakterze wysoce abstrakcyjnym i symbolicznym.
Kryteria oceniania
Przedmiot kończy się egzaminem ustnym.
Na wartość oceny końcowej z przedmiotu ma wpływ:
1. Egzamin ustny (50%)
2. Samodzielne opracowanie wybranego zagadnienia, którego zakres zostanie uzgodniony z prowadzącym zajęcia (25 %)
2. Ocena bieżącego przygotowania i aktywności na zajęciach (25%).
Student ma prawo do 2 nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze, każda kolejna nieobecność musi być zaliczona w sposób wcześniej uzgodniony z prowadzącym. Nieobecność ogółem na więcej niż 50 % zajęć wyklucza uzyskanie zaliczenia. Nieobecność nie zwalnia z obowiązku nadrobienia znajomości materiału.
Sposób wykorzystania narzędzi sztucznej inteligencji w pracach pisemnych i prezentacjach zaliczeniowych określają zapisy § 3 i 4 uchwały nr 98 Uniwersyteckiej Rady ds. Kształcenia z dnia 8 grudnia 2023 roku. W związku z tym, że jedną z podstawowych umiejętności zdobywanych na kierunkach studiów organizowanych na Wydziale Polonistyki jest sprawne i profesjonalne posługiwanie się polszczyzną pisaną, a w szczególności stylem naukowym, zabrania się wykorzystywania systemów sztucznej inteligencji do przygotowania, korekty i redakcji tekstów. Podobne zastrzeżenie dotyczy również innych języków słowiańskich, które są nauczane w Instytucie Slawistyki Zachodniej i Południowej. Studenci mogą posługiwać się narzędziami SI tylko w sytuacjach, w których prowadzący dopuszcza ich użycie.
Rozkład pracy studenta:
- uczestniczenie w zajęciach: 60 h – 2 ECTS
- regularne przygotowywanie się do zajęć: 60 h - 2 ECTS
- samodzielne opracowanie wybranego zagadnienia: 30 h – 1 ECTS
Łącznie 5 ECTS
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Szczegółowa literatura do poszczególnych bloków tematycznych będzie podawana sukcesywnie w trakcie zajęć.
Poniższe pozycje mają charakter podręcznikowy:
1) Gizela Gáfriková: Zabúdané súvislosti (štúdie o slovenskej literatúre 17. - 18. storočia)
2) Barbara Suchoń: Dzieje sielanki słowackiej na tle europejskim
3) Miroslav Vojtech: Slovenská klasicistická a preromatická literatúra
4) Dalibor Tureček, Peter Zajac a kol." český a slovenský literární klasicismus
5) Peter Zajac, Lubica Schmarcová i in.: Slovenský romatizmus (Synopticko-pulzačný model kultúrneho javu)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: