Kultura popularna z elementami audiowizualności - Słowenia 3005-KL4KMSLW
Celem zajęć jest ukazanie 1) współzależności między charakterem kultury a cywilizacyjnymi (technicznymi), gospodarczymi i społeczno-politycznymi realiami jej funkcjonowania; 2) historycznych i współczesnych form "kultury popularnej" w Słowenii; 3) roli i znaczenia tych form w procesie budowania tożsamości słoweńskiej kultury narodowej.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student będzie potrafił:
WIEDZA
1. Zdefiniować przedmiot i zakres badań kultury popularnej.
2. Wyjaśnić genezę i przemiany kultury popularnej na przykładach słoweńskich.
3. Posługiwać się podstawowymi kategoriami badawczymi używanymi w badaniach nad kulturą popularną.
4. Scharakteryzować wybrane przejawy kultury popularnej w Słowenii w kontekście tradycji i ich współczesnych uwarunkowań, społecznych, kulturalnych, politycznych, ideologicznych.
UMIĘJĘTNOŚCI
1. Dokonać analizy wybranych zjawisk kultury popularnej wykorzystując zróżnicowane źródła.
2. Dokonać interpretacji mechanizmów determinujących funkcjonowanie kultury popularnej.
3. Wykorzystywać słownictwo specjalistyczne w zakresie kulturoznawstwa także w języku słoweńskim.
4. Wskazać realizacje paradygmatów kulturowych na tle szerszych zjawisk historycznych.
POSTAWY
1. Rozumieć i krytycznie odnosić się do otaczającej go rzeczywistości.
2. Krytycznie odnieść się do teorii kultury popularnej.
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składają się:
- Przygotowanie eseju analizującego wybrane zagadnienia/zjawiska z zakresu współczesnej kultury popularnej w Słowenii (70%);
- Przygotowanie prezentacji dotyczącej wybranego zagadnienia z zakresu przedmiotu (20%);
- Obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach (10%).
Dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze.
Literatura
-- J. Bobryk, Świadomość człowieka w epoce mediów elektronicznych, Warszawa: Polskie Towarzystwo Semiotyczne 2004. Biblioteka Myśli Semiotycznej, nr 48.
-- Folklorystyka. Dylematy i perspektywy, pod red. D. Simonides, Opole: Uniwersytet Opolski 1995.
-- W. Godzic, Telewizja jako kultura, Kraków: Rabid 2002.
-- Kultura masowa, wybór, przekład, przedmowa Cz. Miłosz, autorzy D. Macdonald e.a., komentarz J. Szacki, Kraków: Wydawnictwo Literackie 2002.
-- S. Simenc, Slovensko slovstvo v filmu, [w:] XVIII. seminar slovenskega jezika, literature in kulture, pod red. M. Orozen e.a., Ljubljana: PZE za slovanske jezike in knjizevnosti FF Univerze v Ljubljani 1982.
-- M. Rupel, Valvasorjevo berilo, Ljubljana: Mladinska knjiga 1951 (wybór).
-- S. Zizek, Patrząc z ukosa. Do Lacana przez kulturę popularną, tłum. J. Margański, Warszawa: KR 2003.
-- A. Kłoskowska, Kultura masowa, Warszawa: PWN 1983.
-- P. Kowalski, (Nie)bezpieczne światy masowej wyobraźni. Studia o literaturze i kulturze popularnej, Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego 1996.
-- M. Krajewski, Kultury kultury popularnej, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM 2003.
- D. Strinati, Wprowadzenie do kultury popularnej, przeł. W. J. Burszta, Poznań 1998.
- T. Edensor, Tożsamość narodowa, kultura popularna i życie codzienne, przeł. A. Sadza, Kraków 2004.
- J. Storey, Studia kulturowe i badania kultury popularnej. Teorie i metody, przeł. i red. J. Barański, Kraków 2003.
- J. Szyłak, Poetyka komiksu. Warstwa ikoniczna i językowa, Gdańsk 2000.
- Slovenska kultura v XX. stoletju, red. Ženja Leiler, Aleš Berger, Ljubljana: Mladinska knjiga 2002.
- U. Eco, Superman w kulturze masowej. Powieść popularna: między retoryką a ideologią, przeł. Joanna Ugniewska, Warszawa 1996.
- A. Nacher, Rubieże kultury popularnej. Popkultura w świecie przepływów, Poznań 2012.
Dodatkowa literatura, dotycząca konkretnych zjawisk z zakresu słoweńskiej kultury popularnej, zostanie dostosowana do zainteresowań uczestników i podana w toku zajęć.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: