Gramatyka opisowa języka serbskiego 3005-KL4GOS
Tegoroczny program zajęć (pierwsze dwa semestry dwuletniego kursu gramatyki) jest dostosowany do realizacji dwu celów:
- po pierwsze, studenci otrzymują (w formie serii krótkich wykładów, zajmujących tylko część poszczególnych zajęć) całościowy zarys fleksji współczesnego języka serbskiego (wraz z informacją o serbskiej terminologii gramatycznej i jej polskich odpowiednikach), obejmujący w szczególności morfosyntaktyczne kategorie imienne i werbalne (łącznie z morfonologicznym aspektem poszczególnych paradygmatów), a także podstawowy zestaw reguł poprawnej pisowni; przy tym omawianie poszczególnych kategorii fleksyjnych uwzględnia zarówno ich aspekt formalnogramatyczny jak i funkcjonalno-semantyczny;
- po drugie, poprzez różnorodne ćwiczenia, przy częściowej korelacji z programem lektoratu (gramatycznie uboższym niż opisywane tu zajęcia), studenci ćwiczą praktyczne zastosowanie poznanych reguł;.
W części ćwiczeniowej nacisk kładziony jest na poprawną budowę wypowiedzi ustnych i pisemnych (z uwzględnieniem, odpowiednio, poprawności prozodycznej i ortograficznej), a także na rozumienie wypowiedzeń zawierających formy fleksyjne, których nie opanowali jeszcze czynnie.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Budując serbską wypowiedź językową (ustną i pisemną), student umie poprawnie dobrać formy fleksyjne rzeczowników (i innych imiennych części mowy) oraz czasowników (w zakresie podstawowych form temporalnych i modalnych). Buduje poprawnie zdania proste z użyciem opanowanych form fleksyjnych, a spośród typów zdań podrzędnie złożonych ma opanowane te podstawowe konstrukcje wyrażające następstwo czasowe oraz warunek, które zawierają odpowiednie temporalne i modalne fleksyjne formy czasownika. Zna także i umie stosować podstawowe zasady serbskiej ortografii.
Kryteria oceniania
- obligatoryjna obecność na zajęciach
- przygotowywanie pisemnych prac domowych
- czynny udział w ćwiczeniowej części poszczególnych zajęć
- zaliczenie (na ocenę) testu w sesji letniej (całoroczny materiał)
Aktywność studenta jest punktowana:
-aktywny udział w zajęciach - każdorazowo 1 pkt
-przygotowanie pracy domowej - każdorazowo 1 pkt
-praca domowa oceniona na 4,5 lub 5 - każdorazowo 2 pkty
-praca domowa oceniona na 3,5 lub 4 - każdorazowo 1 pkt
(ocena 2 lub 3 nie daje punktacji)
Suma punktów wszystkich typów > 75% możliwego maximum podnosi końcową ocenę (uzyskaną na teście w sesji letniej) o 0,5 stopnia
Suma punktów wszystkich typów < 25% możliwego maximum obniża końcową ocenę o 0,5 stopnia.
Literatura
- materiały przygotowane przez wykładowcę
- podręczniki używane na zajęciach lektoratowych
- podręcznik gramatyki serbskiej wybrany wspólnie ze studentami (z oferty przedstawionej przez wykładowcę na początku semestru)
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: