Wiedza o sztuce Serbii 3005-KL2WOSE
Warsztat ma za zadanie dać słuchaczom ogólną orientację w zagadnieniach z zakresu historii sztuki i estetyki, a także podstawowe narzędzia analizy różnych dzieł sztuki (ze szczególnym uwzględnieniem analizy ikonologicznej). Ma uwrażliwić na specyfikę i zróżnicowanie ikonosfery danego kraju. Służy zaznajomieniu z kanonem artystycznym w kontekście zjawisk kulturowych regionu i Europy.
Tematy:
I. Podstawy analizy dzieła wizualnego.
II. Sztuka średniowieczna w Serbii – malarstwo ikoniczne, freski, architektura sakralna, iluminacje książek (wzorce bizantyńskie) (X3 jednostki zajęciowe).
III. Zabytki średniowiecznej sztuki sepulkralnej na obszarze dzisiejszej Bośni i Hercegowiny oraz Czarnogóry.
IV. Przemiany sztuki serbskiej pod wpływem europejskiego renesansu.
V. Problem serbskiego baroku – barok w Zatoce Kotorskiej i na ziemiach północnych. Barokowa poezja wizualna i nawiązania do niej w poezji współczesnej. (x2)
VI. Sztuka sakralna późnego średniowiecza na ziemiach północnych (monastery Fruškiej Gory).
VII. Serbia w kręgu sztuki islamu – architektura, sztuki plastyczne, zdobnictwo, estetyka użytkowa. Kody symboliczne islamu w działach plastycznych i poetyckich. (x2)
VIII. Europejskie tendencje w malarstwie serbskim XVIII wieku. Przemiany ikony a rozwój malarstwa portretowego.
IX. W służbie idei narodowej – serbska sztuka patriotyczna. Tendencje formalne: realizm i symbolizm. Tematy. Autorzy. Formowanie się kanonu serbskiej sztuki narodowej. (x 2)
X. Grupy artystyczne w Serbii I połowy XX wieku (modernizm, awangarda). (x 3)
XI. Sztuka w służbie ideologii – jugosłowiańskie wcielenia socrealizmu
XII. Sztuka ludowa a twórczość artystów „naiwnych” (w Jugosławii i Serbii). (x2)
XIII. Jugosłowiańska sztuka konceptualna i postkonceptualna (twórcy, grupy, dzieła, inspiracje).
XIV. Wobec kanonu – najważniejsze formy prezentacji i instytucjonalizacji sztuki serbskiej (muzea, galerie, wystawy).
XV. Tendencje rozwojowe w dziejach teatru serbskiego.
XVI. Współczesny serbski teatr poszukujący.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu (warsztatu) student:
WIEDZA I UMIEJĘTNOŚCI
– analizuje dzieła sztuk pięknych
– posiada podstawowy zasób pojęć z historii i teorii sztuki
– rozpoznaje specyfikę sztuki serbskiej
– potrafi wskazać kierunki inspiracji i oddziaływań zewnętrznych
– wyjaśnia dynamikę rozwoju artystycznego w Serbii
POSTAWY
– jest świadomym i kompetentnym obserwatorem zjawisk i procesów estetycznych
– umie dokonać oceny wartości estetycznej danego artefaktu
Kryteria oceniania
Obecności. Aktywne uczestnictwo w czasie zajęć, dowodzące znajomości literatury przedmiotu. Zaliczenie kolokwium semestralnego i testu końcowego.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy.
Literatura
Vojislav Mole, Sztuka Słowian południowych, Wrocław 1962.
Eugeniusz Trubieckoj, Kolorowa kontemplacja, przeł. H. Paprocki, Warszawa 1998.
Paweł Florencki, Ikonostas i inne szkice, przeł. Z. Podgórzec, Warszawa 1981.
Leonid Uspienski, Teologia ikony, przeł. M. Żurowska, Poznań 1993.
Piotr Piotrowski, Awangarda w cieniu Jałty, Poznań 2005.
Socrealizm – fabuły, komunikaty, ikony, red. K. Stępnik, M. Piechota, Lublin 2006.
Miško Šuvaković, Pojmovnik moderne i postmoderne likovne umetnosti i teorije posle 1950 godine, Beograd - Novi Sad 1999.
Miško Šuvaković, Konceptualna umetnost, Novi Sad 2007.
Bešar Ajvayoglu, Islamska estetika, Skopje 2002.
Slavomir Vojinović, Naiva u Srbiji. Slikari, vajari, Beograd 1991.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: