Język czeski - poziom podstawowy (kurs internetowy) 3005-CZEIA2
Zakres tematów omawianych na lektoracie w semestrze letnim:
Uwaga: kolejność omawianych tematów może się różnić od zaprezentowanej.
Gramatyka:
- deklinacja rzeczowników, przymiotników i zaimków (wszystkie przypadki gramatyczne)
- czasowniki dokonane/niedokonane
- czas przyszły
- tryb przypuszczający
Leksyka i etykieta językowa:
- wizyta (typowe sytuacje komunikacyjne w sytuacjach formalnych i nieformalnych)
- mieszkanie (kupno, wynajem, urządzenie, meble, nazwy pomieszczeń)
- części ciała i wygląd człowieka
- ubrania
- fryzjer i inne usługi
- na policji (kradzież, przestępstwo, sytuacje na drodze)
- u lekarza (choroby, środki lecznicze, szpital)
- podróżowanie
- sport i inne rozrywki
- zwierzęta i rośliny
- praca (życiorys, list motywacyjny, zawody)
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza:- Student/ka zna wymowę czeską, specyfikę czeskich głosek. Z gramatyki zna formy najczęściej używanych przypadków, formy trzech czasów, trybu rozkazującego, czasowniki modalne, najczęściej używane przyimki, liczebniki główne i porządkowe. Zna podstawowe słownictwo przydatne w komunikacji w różnych sytuacjach życia codziennego. Zna sposoby zwracania się do osób w różnym wieku, najczęściej używane zwroty grzecznościowe i ostrzeżenia. Zna podstawowe informacje o Republice Czeskiej i Czechach konieczne przy komunikacji z rodzimymi użytkownikami języka.
Umiejętności: Student/ka potrafi się swobodnie komunikować w sytuacjach życia codziennego, reaguje poprawnie na komunikaty. Radzi sobie w prostych sytuacjach towarzyskich, nawet jeśli nie potrafi zrozumieć wszystkiego i nie zawsze umie jeszcze samodzielnie podtrzymać konwersację. Potrafi uchwycić główny sens wypowiedzi, zawarty w krótkich, wyraźnych, prostych przekazach, ogłoszeniach. Potrafi znaleźć informację w prostych, codziennych materiałach, takich jak ogłoszenia, reklama, prospekty, jadłospisy, rozkład jazdy, proste listy prywatne.- Student/ka rozumie proste teksty mówione i pisane i potrafi wybrać z nich istotne informacje, nawet jeśli nie zna każdego słowa w nich zawartego. Rozumie wyrażenia i najczęściej używane słownictwo dotyczące najbliższych mu dziedzin życia (np. podstawowe informacje o sobie i swojej rodzinie, o zakupach, geografii swojego regionu, zatrudnieniu). Potrafi użyć serii zwrotów i zdań, aby opisać prostymi pojęciami swoją rodzinę i inne osoby, warunki życia, swoje wykształcenie oraz swoją obecną i ostatnio wykonywaną pracę.Potrafi napisać maila, list, krótką notatkę na znane tematy, streścić usłyszany lub przeczytany prosty tekst na tematy ogólne. Potrafi wyszukać proste informacje źródłowe z wykorzystaniem różnych środków i metod
Kompetencje:- Studentk/ka rozumie i dostrzega zalety współpracy w grupie potrafi współpracować w grupie, rozumie potrzebę stałego zdobywania wiedzy, a w szczególności konieczność uczenia się języków obcych, zarówno tych popularnych, jak i tych uważanych za rzadkie, reaguje poprawnie językowo i poza językowo w różnych sytuacjach. Dostrzega różnice kulturowe i jest otwarty/a na odmienność różnych kultur.
Kryteria oceniania
Warunki zaliczenia:
30% - ćwiczenia obowiązkowe na platformie językowej
70% - test zaliczeniowy (pisemny i ustny)
UWAGA: aby przystąpić do testu zaliczeniowego student musi zaliczyć zadania na platformie (quizy, prace domowe, obowiązkowe fora) na co najmniej 60%.
Skala ocen:
99 - 100% - 5 (celujący)
93 - 98% - 5 (bardzo dobry)
87 - 92% - 4+ (dobry plus)
77 - 86% - 4 (dobry)
71 - 76% - 3+ (dostateczny plus)
60 - 70% - 3 (dostateczny)
Literatura
Materiały autorskie zamieszczone na platformie językowej (audio, video, materiały tekstowe i obrazkowe).
Linki do stron internetowych związanych tematycznie z przerabianym materiałem.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: