- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
(pl) Piszę doskonale - od życzeń do eseju 3004-PD-OG
Na zajęciach zostanie przedstawiona charakterystyka i zasady tworzenia 12 form pisemnych o charakterze użytkowym, akademickim, publicystycznym (lista poniżej). Po zaznajomieniu się z ogólnymi prawidłowościami procesu tworzenia tekstów studenci będą poznawać słownictwo oraz struktury gramatyczne typowe dla danej formy pisemnej, a także reguły polskiej ortografii i interpunkcji. Zadania redakcyjne będą powiązanie z ćwiczeniami
w mówieniu oraz rozumieniu ze słuchu.
Lista tematów:
A. Formy pisemne:
1. Proces pisania i reguły konstrukcji tekstów pisanych.
2. Listy prywatne i urzędowe oraz e-maile.
3. Listy z prośbą i podziękowaniem.
4. Pozdrowienia, życzenia, gratulacje.
5. Zawiadomienia, zaproszenia.
6. Ogłoszenia.
7. Notatki z lektur, streszczenia.
8. Referaty na zajęcia i konferencje.
9. Podania
10. Życiorys tradycyjny i CV.
11. List motywacyjny.
12. Reportaż
B. Zagadnienia językowe (do wyboru):
1. Imiesłowy przymiotnikowe i przysłówkowe.
2. Strona bierna.
3. Formy nieosobowe.
4. Odmiana i składnia liczebników.
5. Zdania pojedyncze rozwinięte.
6. Zdania złożone.
7. Transformacje składniowe.
8. Szyk wyrazów.
9. Wykładniki spójności tekstu.
10. Wybrane konstrukcje słowotwórcze.
11. Zagadnienia stylistyczne.
12. Zasady ortografii i interpunkcji.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student potrafi formułować jasne, dobrze zbudowane i odpowiadające normom stylistycznym teksty pisane objęte programem nauczania. Umie posługiwać się słownictwem i strukturami gramatycznymi odpowiednimi dla poziomu B 2/C. Zna podstawowe zasady ortografii i interpunkcji. Jest przygotowany do korzystania z poradników dotyczących sprawności pisania.
Kryteria oceniania
2 pisemne zadania projektowe w połowie i na koniec semestru - 50%
krótkie prace domowe - 20%
aktywna obecność na zajęciach - 30%.
Aby zaliczyć semestr, należy wykazać się osiągnięciami dotyczącymi każdej z wyżej wymienionych kategorii. Student, który otrzyma 0 punktów w którejś kategorii nie dostanie zaliczenia.
Literatura
E. Lipińska, E.G. Dąmbska, Pisać jak z nut, Universitas, Kraków 2016.
M. Kuziak, S. Rzepczyński, Jak pisać?, Wydawnictwo Szkolne PWN, Warszawa-Bielsko-Biała 2008,
E. Lipińska, Nie ma róży bez kolców, wyd. II, Universitas 2009.
E. Zarych, Ortografia polska w ćwiczeniach dla obcokrajowców, Prolog 2016.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: