Warsztat działań bezpośrednich 3002-SZS-23WT4
Praktyka twórcza podczas zajęć została podzielona na dwa etapy. Etap pierwszy to warsztaty inspirowane istotnymi dla koncepcji „działań bezpośrednich” kategoriami artystycznymi; natomiast etap drugi to zaprojektowanie i realizacja autorskich „działań bezpośrednich”. Ważnym elementem tej części będą towarzyszące nam pytania, z których najważniejsze dotyczy próby opisu kategorii „działań bezpośrednich”. Spróbujemy wspólnie zbudować odpowiedź na to pytanie, która konstruowana będzie podczas rozmów towarzyszących działaniom praktycznym.
1.etap
Działania twórcze inspirowane następującymi kategoriami artystycznymi:
– Przedmiot (od przedmiotu gotowego, znalezionego, zdegradowanego do obiektu uspołecznionego w muzeum relacyjnym; M. Duchamp, M. Stangret; Fluxus);
– Słowo (od poezji wizualnej, graffiti, sztuki szablonu do plakatu jak teatralnego pola działania; Grupa Twożywo, Akademia Ruch);
– Rama (od ograniczania do swobodnej ekspresji, rama jako metafora, przekroczenie);
– Mapa (od kartografii krytycznej do map artystycznych; Nowi Kartografowie, ekologia głęboka);
– Marzenia (od marzeń do radykalnej wyobrażeniowości; Idee konstruktywistów, Konstrukcja w procesie; J. Beuys);
– Ulica (od pomników do partyzantki artystycznej, street _art, strategia przechwytywania; akupunktura miasta; J. Holzer, B. Kruger);
– Sztuka (od sztuki czystej do „działań bezpośrednich”, pytanie o własną koncepcję sztuki).
2. etap
– „Czego sztuka może nas oduczyć?” – warsztat, podczas którego przyjrzymy się różnym strategiom artystycznych, które mogą być inspirujące w tworzeniu koncepcji „działań bezpośrednich”.
– Projektowanie i realizacja autorskich scenariuszy bezpośrednich działań twórczych na terenie kampusu uniwersyteckiego. Praca w zespołach.
Janusz Byszewski – niezależny twórca, projektant sytuacji twórczych, kurator kultury współczesnej. Współzałożyciel grupy pARTner (1983–1990); kurator i założyciel Laboratorium Edukacji Twórczej CSW ZU w Warszawie (1989–2018). Prowadził warsztaty Projektowanie sytuacji twórczych w ramach specjalizacji Animacja kultury w Instytucie Kultury Polskiej UW (1996-2013). Twórca kilkudziesięciu projektów m.in. w Finlandii, Szwecji, Włoszech, Rosji, USA.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
najważniejsze teorie oraz historyczne i współczesne inicjatywy związane z sztuką zaangażowaną w Polsce i na świecie, m.in. animację kultury, applied arts, audience development, community arts, pedagogikę teatru,
przemiany sztuki współczesnej, jej zróżnicowanie pod względem mediów, strategii i technik.
Umiejętności: absolwent potrafi
stworzyć projekt społeczno-artystyczny, samodzielnie formułując problem, dobierając narzędzia naukowe i praktyczne oraz odpowiednią metodologię;
wykorzystywać posiadaną wiedzę by testować wybrane strategie sztuki w działaniach społecznych,
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
samodzielnego i twórczego działania w kulturze, ze świadomością celowości tych działań i opracowywania ich strategii;
świadomego i twórczego uczestniczenia w kulturze i korzystania z różnorodnych form i strategii artystycznych.
Kryteria oceniania
> obecność i aktywność na zajęciach – dopuszczalna liczba nieobecności: w zajęciach w trybie nieregularnym - 1 (4 godz.
akademickie), 3 spóźnienia traktowane są jak 1
nieobecność;
> przygotowanie i przeprowadzenie finałowego warsztatu skierowanego do osób spoza grupy np. realizacja otwartej sytuacji twórczej na kampusie, podczas sesji otwartej
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: