Działania grupowe w sztuce 3002-SZS-22WT8
Kurs rozpocznie się spotkaniem z twórczością artystów i artystek pracujących w kolektywach, włączających w swoje działania społeczności, realizujących projekty, których celem jest praca z osobami zawodowo niezwiązanymi ze sztuką, poza instytucjami kultury, w przestrzeniach publicznych. Zostanie omówiona metodologia tego typu projektów, przykłady twórczości na podobnym obszarze, wykorzystującej analogiczne metody.
Zadaniem semestralnym będzie realizacja projektu grupowego Teatr Femina, mającego charakter badań artystycznych, wykorzystujących przede wszystkim foto i video. W ramach kursu odbędą się warsztaty fotografii społecznej oraz filmu dokumentalnego, przygotowujące do realizacji finalnego projektu.
Tematem badań i punktem wyjściowym projektu studenckiego będzie budynek dawnego kina przy Al. Solidarności 116. Otwarte tuż przed wybuchem II wojny światowej, Kino Femina założone zostało z myślą o żeńskiej publiczności i miało oferować tworzony dla niej repertuar. Po wybuchu wojny przejęte i krótko używane jako scena niemieckiej rewii, następnie znalazło się na terenie getta żydowskiego i mieściło jeden z jego teatrów. Po likwidacji getta budynek używany był przez armię niemiecką jako magazyn, by po wojnie na pięćdziesiąt sześć lat ponownie stać się kinem. Od 2016 w budynku znajduje się sklep Biedronka.
W ramach swojego projektu studentki i studenci zbiorą opowieści związane z wieloletnią historią Kina Femina. Stworzone przez nich/nie archiwum wspomnień stanie się materiałem do kolektywnej pracy na nowo opisującej losy kina ze szczególnym uwzględnieniem jego herstorii. Kurs będzie podzielony na etapy wynikające ze stworzonego przez grupę studencką harmonogramu pracy i ustalonego wspólnie podziału zadań. Końcowy projekt zaprezentowany zostanie w specjalnie zaprojektowanej do tego przestrzeni, w sąsiedztwie dawnego kina .
Prowadząca:
dr hab. Karolina Breguła - artystka wizualna i wykładowczyni. Prowadzi Pracownię Filmu Społecznego na Akademii Sztuki w Szczecinie. Jako artystka tworzy filmy, fotografie i instalacje. Wiele ze swoich prac współtworzy z ich bohaterami, zacierając granice pomiędzy profesjonalnym i amatorskim działaniem artystycznym. Jej prace pokazywane były między innymi w Jewish Museum w Nowym Jorku, w CCA w Londynie, w MOCA Taipei oraz na międzynarodowych imprezach jak Biennale Sztuki w Wenecji czy Biennale w Singapurze.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
najważniejsze teorie oraz historyczne i współczesne inicjatywy związane z sztuką zaangażowaną w Polsce i na świecie, m.in. animację kultury, applied arts, audience development, community arts, pedagogikę teatru,
przemiany sztuki współczesnej, jej zróżnicowanie pod względem mediów, strategii i technik.
Umiejętności: absolwent potrafi
stworzyć projekt społeczno-artystyczny, samodzielnie formułując problem, dobierając narzędzia naukowe i praktyczne oraz odpowiednią metodologię;
wykorzystywać posiadaną wiedzę by testować wybrane strategie sztuki w działaniach społecznych,
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
samodzielnego i twórczego działania w kulturze, ze świadomością celowości tych działań i opracowywania ich strategii;
świadomego i twórczego uczestniczenia w kulturze i korzystania z różnorodnych form i strategii artystycznych.
Kryteria oceniania
obecność na zajęciach,
aktywne uczestnictwo w pracy grupowej oraz realizacja zadań
przygotowanie prezentacji zrealizowanej wspólnie pracy podczas sesji otwartej
Dopuszczalna liczba nieobecności:
w zajęciach w trybie nieregularnym - 1 (4 godz. akademickie)
Trzy spóźnienia traktowane są jak 1 nieobecność.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: