Metody badań wizualnych I 3002-SPEC17KW4a
Metody badań wizualnych I - wprowadzenie do kultury wizualnej
Przedmiot jest elementem ścieżki kształcenia specjalizacji "Kultura wizualna". Przedmiot jest przeznaczony dla I roku specjalizacji.
Celem zajęć będzie rozpoznanie metodologicznych dyskusji we współczesnych interdyscyplinarnych badaniach wizualnych, ze szczególnym uwzględnieniem perspektyw studiów nad kulturą wizualną. Krytyczny przegląd metod badań wizualnych ma zbudować świadomość i czujność na wykorzystywane języki, ujęcia i wybierane tematy u osób studiujących przygotowujących się do pisania pracy magisterskiej. Podczas zajęć omówimy główne kategorie współczesnych badań nad kulturą wizualną - m.in. obraz/wyobrażenie; praktyki widzenia; wizualność; zwrot obrazowy; reżim skopiczny; media wizualne - oraz porozmawiamy o napięciach wewnątrz dyscypliny i wyzwaniach stojących przed współczesnymi badaczkami/badaczami kultury wizualnej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Absolwentka/ Absolwent zna i rozumie:
- swoistość studiów nad kulturą wizualna i jej związki z innymi naukami humanistycznymi i społecznymi także w perspektywie historycznej
- w stopniu pogłębionym współczesne teorie kultury wizualnej i związanych z nimi praktyk kulturowych
- główne tendencje rozwojowe nauk o kulturze wizualnej w Polsce i na świecie
Absolwentka/Absolwent potrafi:
- określać znaczenie wizualnego charakteru praktyk i przekazów kulturowych dla ich treści i funkcji
- wykorzystywać posiadaną wiedzę by formułować i testować hipotezy z zakresu studiów nad kulturą wizualną
Absolwentka/Absolwent jest gotowa/gotów do:
- dostrzegania wagi refleksji kulturoznawczej dla życia społecznego i dostrzegania konieczność jej rozwoju
- przyjęcia postawy szacunku i badawczej ciekawości wobec różnorodnych zjawisk kultury w tym używania zdobytej wiedzy do rozwiązywania zaobserwowanych problemów oraz zasięgania opinii ekspertów
Kryteria oceniania
Warunkiem zaliczenia jest: obecność na zajęciach, lektura tekstów, przygotowywanie zadania pisemnego na koniec semestru.
Dopuszczalne są dwie nieobecności w semestrze. Osoby mające od trzech do pięciu nieobecności w celu zaliczenia zajęć muszą je zaliczyć na dyżurze (rozmowa o lekturach z zajęć). Osoby mające więcej niż pięć nieobecności w semestrze nie będą dopuszczane do zaliczenia zajęć (wyjątkiem są osoby posiadające zwiększony limit nieobecności potwierdzony decyzją KJD).
Literatura
Pełna lista lektur zostanie przedstawiona na początku semestru. W trakcie zajęć czytane i omawiane są także teksty po angielsku (poziom B2+), w ich ramach studenci poznają anglojęzyczne terminy i teorie.
Przykładowa literatura:
# W.J.T. Mitchell, Czego chcą obrazy?; Iconology
W.J.T. Mitchell, Pokazać widzenie, w: tegoż, Czego chcą obrazy? Pragnienia przedstawień, życia i miłości obrazów, przeł. Ł. Zaremba, Warszawa 2013.
W.J.T. Mitchell, Four Fundamental Concepts of Image Science, w: tegoż, Image Science, Chicago 2015.
Nicholas Mirzoeff, The Right to Look, or How to Think with and Against Visuality, w: tegoż, The Right to Look. A Counterhistory of Visuality, Durham, NC 2011.
Hito Steyerl, W obronie nędznego obrazu, przeł. Ł. Zaremba, „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa” 2013, nr 3.
# Siegfried Kracauer, The Mass Ornament, w: tegoż, The Mass Ornament. Weimar Essays, Cambridge, Mass. 1995.
# Aby Warburg, Atlas Obrazów Mnemosyne, przeł. P. Brożyński, M. Jędrzejczyk, Warszawa 2015.
#Paweł Brożyński, Wstęp do wydania polskiego, w: Atlas Obrazów Mnemosyne.
# Paweł Mościcki, Sejsmografy przewrotu, „Konteksty” 2011, nr 2-3.
#Martin Jay, Scopic Regimes of Modernity, w: Vision and Visuality, red. H. Foster, Seattle 1988.
#John Berger, Sposoby widzenia, przeł. M. Bryl, Poznań 1997. (fragmenty)
#Jonathan Crary, Techniques of the Observer. On Vision and Modernity in the Nineteenth Century, Cambridge, Mass. 1990. (fragmenty)
#Jonathan Crary, Zawieszenia percepcji. Uwaga, spektakl i kultura nowoczesna, przeł. I. Kurz, Ł. Zaremba, Warszawa 2009. (fragmenty)
#Ariella Azoulay, The Civil Contract of Photography, New York 2008. (fragmenty)
#Roland Barthes, Retoryka obrazu, przeł. Z. Kruszyński, w: Ut pictura poesis, red. M. Skwara, S. Wysłouch, Gdańsk 2006.
#Mieke Bal, Rozsiewanie obrazu. Opowieść Vermeera, przeł. Ł. Zaremba, w: Słowo/obraz, Warszawa 2010.
#Jacques Rancière, Estetyka jako polityka, przeł. J. Kutyła, P. Mościcki, Warszawa 2007. (fragmenty)
#Kristin Ross, Communal Luxury. The Political Imaginary of the Paris Commune, London 2015. (fragmenty)
#Georges Didi-Huberman, Uzmysłowienie, przeł. P. Mościcki, „Widok. Teorie i praktyki kultury wizualnej” 2014, nr 6.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: