Laboratorium analizy filmu 3002-KON2022K7
Tematyka zajęć będzie związana z antropologia filmu, przedstawianiem w filmie przestrzeni i czasu, problematyką inicjacyjno- mityczną, typami bohaterów osadzonymi w tradycji kulturowej.
Zadaniem Laboratorium analizy filmu fabularnego jest przygotowanie studentów zainteresowanych problematyką badania dzieła filmowego do samodzielnej, pogłębionej analizy i interpretacji filmu. Problematyka zajęć będzie się skupiała wokół zagadnień związanych z przestrzenią filmową, czasem w filmie, obrazem filmowym (pojęcie obrazu filmowego, kompozycja i struktura obrazu filmowego, jedność treści i formy), obecnością człowieka w obrazie filmowym (człowiek a przestrzeń i czas, aktor a postać, rola kostiumu i charakteryzacji), światłem (symbolika, doznawanie światła, światło i cień), kolorem, dźwiękiem i muzyką (kreacja świata dźwiękowego w filmie, rola muzyki). Zajęcia poszerzają wiedzę teoretyczną oraz pogłębiają umiejętność analizy filmu i jego interpretacji ze szczególnym zwróceniem uwagi na wykorzystywanie wiedzy z zakresu antropologii kultury.
Wybór omawianych filmów zostanie dokonany razem z uczestnikami zajęć na podstawie propozycji prowadzącego.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
- dobra umiejętność analizy i interpretacji dzieła filmowego,
- samodzielność, oryginalność i kreatywność w obrębie wybranych zadań filmoznawczych,
- umiejętność pogłębionej i krytycznej oceny wartości artystycznej dzieła filmowego,
- umiejętność interpretacji dzieła filmowego w szerokim kontekście kulturowym- student jest oryginalny i kreatywny w podejściu do interpretacji dzieła filmowego
Student zna i rozumie:
- w stopniu pogłębionym wybrane aspekty kultury polskiej związane z samodzielnie obraną drogą badawczą,
- metodologie nauk o kulturze i powiązane z nimi metody badawcze,
Student potrafi:
- wykorzystać posiadaną wiedzę, by samodzielnie wyszukiwać, analizować, oceniać, selekcjonować, integrować informacje z różnorodnych źródeł i wykorzystywać je w samodzielnych projektach badawczych oraz właściwie i twórczo prezentować ich wyniki,
- interpretować zgromadzony materiał uwzględniając kontekst historyczny, społeczny i polityczny,
- wykorzystywać metodologię badawczą oraz narzędzia (także cyfrowe) nauk humanistycznych oraz prezentować i syntetyzować uzyskane tymi metodami dane; dostosować istniejący lub stworzyć nowe narzędzia badawcze dla celów własnych badań,
- zabierać głos w dyskusji wobec różnorodnych odbiorców, mówiąc zrozumiale i poprawnie; samodzielnie poprowadzić debatę naukową lub dyskusję publiczną
Kryteria oceniania
Kontrola obecności, aktywność na zajęciach, praca semestralna.
Uczestnicy zajęć mogą opuścić 2 zajęcia (2 x 90 min). Inne nieobecności są zaliczane w sposób uzgodniony z prowadzącym.
Literatura
Dudziak A., Antropologia przestrzeni w filmie fabularnym, Lublin 2000; Estetyka i film, red. A. Helman, Warszawa 1972; Interpretacja dzieła, red. M. Czerwiński, Wrocław 1987; G. Mercado, Okiem filmowca przeł. R. Mączyński, Warszawa 2011; Ch. Vogler, Podróż autora. Struktury mityczne dla scenarzystów i pisarzy, przeł. K. Kosińska, Warszawa 2010; Wójcik J., Labirynt światła,Warszawa 2006; S. Kuśmierczyk, Wyprawa bohatera w polskim filmie fabularnym, Warszawa 2014; Antropologia postaci w dziele filmowym, Warszawa 2015; Wybrane artykuły z „Kwartalnika Filmowego”.
Lektury będą udostępniane w formie pdf.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: